• tinni78

Pengar istället för presenter

Vi kommer att gifta oss i början av sommaren och då ska vi bara ha för de närmaste. Sedan tänkte vi ha stor fest i slutet av sommaren i samband med att jag fyller 30 år och då ska det vara en kombinerad bröllops och födelsedagsfest.

Då skulle vi hellre vilja ha pengar för att betala festen för än massa presenter, det känns ju som att man nästan har allt efter att haft eget hem i flera år.

Kan man skriva det på inbjudan att man vill ha det så, hur uttrycker man sig och känns det snålt?

Vi funderade på att ha något som gästerna lägger pengarna i så att man inte vet vem som givit vad. För då får alla ge det dom känner att dom har möjlighet till, känner man att ekonomin inte tillåter mer än 50 kr så lägger man det har man det bättre kan man lägga mer...

• Svar på tråden Pengar istället för presenter
  • lycklig78

Vi skriver det på inbjudan. Ist för presenter så önskar vi oss bidrag till bröllopsresan.

• tinni78
    lycklig78 skrev 2008-01-27 20:40:58 följande:
    Vi skriver det på inbjudan. Ist för presenter så önskar vi oss bidrag till bröllopsresan.
    Ja jag förstår att det är ganska vanligt. Ser ni det som samma sak att vilja ha pengar till bröllopsresan som till festen? Vi ska inte åka på någon bröllopsresa eftersom vi ska åka på en annan resa några veckor efter bröllopet och den resan blir vi bjuden på.
  • lycklig78

Ja, vi ser det som samma

• tinni78
    lycklig78 skrev 2008-01-27 21:30:41 följande:
    Ja, vi ser det som samma
    Det gör jag också men min blivande make tycker inte att det låter särskilt trevligt, jag vet bara inte hur jag ska övertala honom.
  • PennyJenny

Vi skrev i vårt infoblad att vi inte önskade oss några presenter utan att den största gåvan var att de kom på bröllopet (vi gifte oss på annan ort och för många innebar det extrakostnader) men att om de ändå ville ge oss något så var bidrag till vår bröllopsresa att föredra. Vi trodde att det kanske skulle bli lite pengar men att de flesta faktiskt inte skulle ge något, vilket vi ju utryckligen (både skriftligt och muntligt) sa. Men vi fick en ordentlig överraskning genom att få nästan hela resan betald. Helt otroligt.

Men kanske känns det bättre för din man om ni utrycker det så att ni inte önskar er något men om det ändå finns en önskan om att ge något, så föredrar ni bidrag.

• tinni78

Så skulle man ju faktiskt kunna uttrycka sig.

Kom gärna med fler förslag.

• Skottdagen2008

Skrev ett rim med dina önskemål som tips

Som ni säkert vet har vi blivit man och fru
    därför kära vänner kommer denna inbjudan nu
    Vi tänkte oss hylla
    Samma dag som jag 30 år fylla
    Vad gäller ev. presenter har vi tänkt och funderat
    Vi gnuggat våra hjärnor och vårt innehav studerat
    Men vi har allt vi önskar och vill ej mer få
    Däremot önskar vi er alla på festen ska kunna komma på
    Därför kära vänner vill ni vår fest göra till saga
    Skippa presenten och låt oss hellre mottaga
    En pengagåva till vår fest
    Så vi slipper försaka en endaste gäst

• Skottdagen2008

Tack så mycket . Det är kul att kunna hjälpa till.

lycklig78 skrev 2008-01-29 17:14:26 följande:
    Gud så bra skrivet
Svar på tråden Pengar istället för presenter