• Joji

Hur vanligt med temafärg på tärnor och best men?

Jag ska ha tre tärnor, och min m2b tre best men... Men, vi vet ännu inte hur vi ska göra med deras kläder: om vi ska be dem att ha kläder som passar med vårt tema (brunt, guld och vitt, vitt är ju dock uteslutet ) eller om de ska "få" klä sig hur de vill. Nästa fråga, om man ber dem ha kläder som passar, blir ju om man ska betala det eller inte, men det är ju som sagt nästa "problem".

Hur har ni gjort/hur tänker ni göra???

• Svar på tråden Hur vanligt med temafärg på tärnor och best men?
  • LloveC

Mina tärnor fick välja själva vad dom vill ha på sig. Det blev liknande klänningar men den ena i grönt och den andra i lila. Enda kravet jag hade var att färgerna inte skulle skära sig mot varandra
    Dom har betalat tyget själva och jag har sytt dom gratis.

• Zozo

Personligen tycker jag bara det ser uppstyltat ut med färgpassade tärnor/marskalkar. Hade vi haft officiella sadana sa skulle jag alltsa inte valt att färgmatcha dem, nej.

• Miss Blue

Mina tärnor har fria händer (nästan) med sina klänningar.
    Vi har färgtema ljusblått, vitt och silver så deras klänningar ska gå i ljusblått (helst ej mönstrat utan enfärgade), knälånga enkla men fina klänningar.
    Annars har de fria händer....
    Funderar på att fixa tex sjalar i silver för att binda ihop deras utstyrsel. Sen kommer de få varsin likadan tärnbukett oxå..

• bruden08

Ja våra kommer gå i färgtemat vill ju gärna att de ska passa ihop med blommorna osv

• Akvavit

Vårt färgtema är koppar och cremevitt, och min (enda) tärna sa direkt att hon itne passar i kopparfärg, och det kan jag hålla med om, det är dessutom svårt att hitta en klänning i snygg kopparfärg. Alltså fick hon bestämma färg själv, och jag var inte så ledsen över det.

Sen hittade vi inget på stan som vi gillade, och jag hade jättefin grålila thaisiden liggande hemma, så det har hon fått och håller på att sy en klänning av det.

Min bukett kommer vara endast cremevitt/champagne med små små koppardetaljer, hennes kommer vara samma bas, men med mörklila kallor i som matchar hennes klänning.

Både m2b och marskalken kommer ha frack, m2b en corsage med cremevit ros, marskalk med en lila kalla som matchar tärnans bukett.

Så de bli matchade med varandra, men inte direkt med färgtemat då jag tyckte det var viktigare att hon trivdes i sin klänning.

• anirac1

Vi har tema färger guld och blått
    brudnäbben ska ha blå klännig -en enkel för att inte konkurrera med bruden
    men vad ska m2b ha för färg på slipsen och ska bestman ha samma färg eller ska bestman matcha brudnäbbens färg,
    C

• 8108

Fast brudnäbben konkurrerar väl knappast med bruden även om hon har samma färg?

anirac1 skrev 2008-03-15 14:12:43 följande:
    Vi har tema färger guld och blåttbrudnäbben ska ha blå klännig -en enkel för att inte konkurrera med bruden men vad ska m2b ha för färg på slipsen och ska bestman ha samma färg eller ska bestman matcha brudnäbbens färg,C
  • 8108

våra näbbar (våra döttrar) ska ha vita sidenklänningar men jag känner att de "konkurrerar" med mig Däremot hade jag inte velat att mina tärnor skulle bära klänningar i vitt/ivory

• anirac1

det var brudnäbbens egna ord att hon skulle ha en ENKEL klänning i blått för att inte konkurrera
    men vad jag undrar är hur man gör "rätt" med färger på bestman och m2b och de ska matcha varandra eller inte och om det är "rätt" att sätta silverfärgad slips på dem
    När man börjar att diskutera vem som ska ha vad osv så tittar vi lite frågande på varandra om vad som är brukligt .....
    C

• 8108

OK då förstår jag men då är nog er brudnäbb bra mycket äldre än våra småtjejer (1 o 3 år)

Har ni en tärna? Kan inte bestmannen matcha henne isf. och om nmi inte har det kan han väl matcha näbben? Din M2B kan ju då ha guldfärgad eftersom era färger var guld och blått.. fast sen skrev du ju om silverslips iförsig? Har ni tema guld, blått och silver?

anirac1 skrev 2008-03-15 14:51:35 följande:
    det var brudnäbbens egna ord att hon skulle ha en ENKEL klänning i blått för att inte konkurrera men vad jag undrar är hur man gör "rätt" med färger på bestman och m2b och de ska matcha varandra eller inte och om det är "rätt" att sätta silverfärgad slips på dem När man börjar att diskutera vem som ska ha vad osv så tittar vi lite frågande på varandra om vad som är brukligt .....C
  • zsandora

mina tärnor kommer ha likadana kläder, som är lila, lila e vår tema.
    vi betalar för deras kläder, inkl bestman kläder.
    skor smink frisyr mm betalar de själva

• anirac1

Nej vi har bara temafärg guld och blått
    eftersom det är Sveriges Nationaldag så är det eg gult och blått som borde vara men jag har hellre guld och blått men blir lite förvirrad vad som gäller och vem som ska matcha vem - beroende på vem man pratar med så blir det bara rörigt
    så därför är BT jätte bra
    många tips och ideer jag fått här har folk aldrig hört talas om och "skriker" om att såååå kan du inte göra och "det" är fel
    blir så trött ...
    och förvirrad ...
    Det är ju inte bara EN sak att hålla reda på om ni här förstår vad jag menar
    Carina

8108 skrev 2008-03-15 15:23:33 följande:
    OK då förstår jag men då är nog er brudnäbb bra mycket äldre än våra småtjejer (1 o 3 år)Har ni en tärna? Kan inte bestmannen matcha henne isf. och om nmi inte har det kan han väl matcha näbben? Din M2B kan ju då ha guldfärgad eftersom era färger var guld och blått.. fast sen skrev du ju om silverslips iförsig? Har ni tema guld, blått och silver?
  • Joji

Ni som betalar era tärnors klänningar - syr ni upp? Går ni med dem och shoppar klänningar i "rätt" färg? Hur gör ni???

• zsandora

jag var med mina tärnor och bestämde ihop med dom, likaså var min m2b med våra marskalkar och såg ut kläder.
    de e ju kul och ha någon o bolla med

• 8108
    anirac1 skrev 2008-03-16 16:56:39 följande:
    Nej vi har bara temafärg guld och blått eftersom det är Sveriges Nationaldag så är det eg gult och blått som borde vara men jag har hellre guld och blått men blir lite förvirrad vad som gäller och vem som ska matcha vem - beroende på vem man pratar med så blir det bara rörigt så därför är BT jätte bra många tips och ideer jag fått här har folk aldrig hört talas om och "skriker" om att såååå kan du inte göra och "det" är fel blir så trött ...och förvirrad ...Det är ju inte bara EN sak att hålla reda på om ni här förstår vad jag menar Carina
    Äh skit i vad folk skriker om. Gör som ni tycker blir snyggast och som passar just er bäst!

Själva struntar vi i att jackette tillhör förmiddagsbröllop och min M2B kommer att bära en sådant och hålla huvudet högt hans maskalkar kommer att ha vanliga kostymer detta trots att etiketten säger att de ska ha samma klädsel som brudgummen.
    Jag kommer att ha bara axlar i kyrkan, trots att det anses vara för "naket"

Ang era färger! Guld och blått på sveriges nationaldag kan ju inte bli mer än rätt, låter helfint tycker jag
    Kanske blå slips i samma ton som näbbens klänning på bestmannen?
  • anirac1

näbben köpte sig en guldfärgad klänning så det blir guldslipsar till grabbarna
    hehe hittade en fin guldväska till mig
    Tack för ert stöd här på torget....
    C

• 8108
    anirac1 skrev 2008-03-17 13:18:40 följande:
    näbben köpte sig en guldfärgad klänning så det blir guldslipsar till grabbarna hehe hittade en fin guldväska till mig Tack för ert stöd här på torget.... C
    Kommer bli super!!
Svar på tråden Hur vanligt med temafärg på tärnor och best men?