• Tessa P

Fri bar eller betalbar?

Ni som har festen i en lokal där man inte kan ta med sig egen dricka (typ restaurang), har ni fri bar eller låter gästerna betala för sig efter middagen? Är det ok att låta gästerna betala själva?

• Svar på tråden Fri bar eller betalbar?
  • Äntligen är det min tur

Vi bjuder på fri välkomstdrink/champange mm som de får dricka så mycket de vill av...
    1 glas till förrätten
    2 gals + påfyllning till varmrätt
    1 glas desertvin
    Avec till kaffet

Sen får de betala resten själva....
    Önskar man hade råd att bjussa på allt men...

Hur gör ni då?

• Pumpkin

Vi bjuder på fördrink, 1 glas vin till förrätten, 2 glas vin till varmrätten samt avec till kaffet. Eventuellt ger vi varje person en drink/öl/vinbiljett också.

Vi funderar på drinkbiljett ev. Beroende på pengar.

Hur gör ni?
    Lägger ni fram den vid varje perons plats eller...?

• Tessa P

Jag letar fortfarande lokal. Det är lite därför jag undrar. Vi kommer inte att ha så mkt pengar att röra oss med men man vill ju ändå att alla gäster ska ha kul.
    Vill bara veta lite hur vanligt det är låta gästerna betala sitt eget dricka efter maten.

Det e svårt att planera bröllop...

• Fru Cinderella

Vi bjöd på fördrink och vin till maten sen var det betalbar. Hade informerat alla gäster om det i förväg så de visste om det så det blev inga höjda miner.

Sen var vinet väl tilltaget så flera av flaskorna räckte till långt efter middagens slut så de som ville kunde gott ta av det vinet också.

• jennysnartfru

Vi bjuder på all dryck. Som min pappa sa, man gifter sig bara en gång. Vi ville vara generösa. Säkert inte nödvändigt. Vi betalar endast för det de dricker, finns ett maxtak/pers. Dricker de lite så betalar vi lite osv.

• 20080802

Tycker det är mycket rimligt med betalbar om man är på ett sådant ställe. Vi är på bygdegård och tar med oss all dricka själva så vi kommer bjuda på allt, men det är ju en väldig skillnad i pris.

Är ni på resturang? Antal gäster?

jennysnartfru skrev 2008-01-25 09:57:53 följande:
    Vi bjuder på all dryck. Som min pappa sa, man gifter sig bara en gång. Vi ville vara generösa. Säkert inte nödvändigt. Vi betalar endast för det de dricker, finns ett maxtak/pers. Dricker de lite så betalar vi lite osv.
  • aprilsolen

Vi har också funderat på det där, men eftersom vi ska bjuda på brunch dagen efter blir det för mycket att ha att fri bra också, särskilt som det inte blir till självkostnadspris på restaurangen. Ett par kompisar vi har kollat med har tyckt att det är helt ok att betala i baren. gäller väl bara att skriva ut det i inbjudan så att folk har med sig lite pengar till festen.
    I middagen ingår: fördrink, tre glas vin, dessertvin.

• lycklig78

Det blir alldeles för dyrt med fri bar tyvärr.. Vi hade gärna bjudit om vi hade haft råd, men festen går loss på 100 000 ändå. De får välkomstdring/bubbel, vin till maten (3-rätters), och dessertvin. Sen öppnar baren, så den som önskar dricka mer får köpa själv. Hade jag valt att vara på en byggdegård så hade det sett annorlunda ut. Då hade vi åkt till Tyskland och bunkrat upp. Men samtidigt vill jag inte att det ska bli ett fylleslag.

Håller med. Det blir för dyrt för oss med. 100 gäster/1000:- per kuvert i grund!! + allt annat som kläder mm. Vi ska även bjuda på lunchbuffé dagen efter...

Skulle vi ha varit i en byggdegård tex skulle vi självklart ha bjussat på allt!

• Zozo

Vi bjöd pa allt men det var inte restaurang. Däremot kan jag säga att det faktiskt inte gick sa fasligt mycket annat efter maten (nu hade vi rikligt med champagne och vin till middagen). Det gick lite vin, en del champagne, öl, massor av lâsk och vatten och nagot lite ur baren.

• 3Maj08

Ska tillägga att vi "bara" är 40 st också o all alkohol kommer köpas in i Tyskland!

• Höstbrud-07

vi hade betalbar, restaurangen vi var på höll i baren och det var inte en enda person som reagerade på det vad vi vet och alla handlade glatt på där under festen.

• cutefjant

alla ställen man har festen på efteråt tillåter inte heller att man har "egen bar" jag vet att ett par vänner till oss letade jättelänge efter ett ställe som tillät "egen bar" och då köptes allt in från Tyskland, sen om man vill ha ett speciellt ställe till sin stora dag så är det inget konstigt om det är betalbar det är många som har :)

Svar på tråden Fri bar eller betalbar?