• PersianBride2008

Bortgång i familjen....

Nu har det hänt, det som jag fruktat... Min kusin har gått bort, 26 år gamal. Det är sån fruktansvärt tragedi. I vår tradition ställer man in bröllop om någon dör. Jag har fått välja själv, mellan att jag ställer in eller att mina nära och kära inte kommer. Tror jag måste ställa in... Är så ledsen, för saknaden av min kusin men nu har inte ens något att längta efter... Hur gör man enligt svensk tradition?
    Skit också....

Ville bara skriva av mig. Hoppas något sådant aldrig händer någon av er....

• Svar på tråden Bortgång i familjen....
  • Linda o Jonny

Ledsen att höra det .
    Men hur nära ska ni gifta er ?

Annars så har jag en historia där jag var toastmaster på ett bröllop.

Vars brudens bror gick bort ett halvår innan giftemålet 22 år gammal i en olycka.

Detta ställde inte in deras brollop utan de körde på och det var en helt otrolig fest där alla släktingar kom för att träffa varandra man vet ju inte nästa gång man ses om man nu gör det så alla tog tillfället i akt o kom.

• Paeonia

Ja, det beror väl på om vigseln är snart som sagt var.

Jag födde vår dotter dagen efter det min svåger dog. Det var blandad glädje och sorg om vart annat. Men på något vis så lättade det upp med ett nytt liv mitt i bedrövelsen. Begravning och dop.....

Jag har även en vän som helt oplanerat drog ihop till bröllop för att få lite glädje efter det att en nära släkting dog. Prästen hade talat så fint och fått med just att man måste få tillåtas glädjas även om man fortfarande sörjer. Nu hade de väl ingen stor fest efteråt utan mer en familjemidag. Alla som var med tyckte att det var jättefint.

Innan cermonin kan ju även prästen säga några ord om dom/den som man saknar som inte är med oss längre och tända ett ljus för dem.

Kram Paeonia

• Blomsterbrud

Beklagar verkligen...

Fundera på vad din kusin hade velat...
    Vet inte om ni kände varandra så väl....
    Men kanske kan du finna svaret i ditt hjärta,,,

• PersianBride2008

Jo, jag vill också tänka så... att glädje ska gå före sorgen. Men det är lite att sättet han försvann i från oss är svårt att acceptera. Han har tagit sitt liv och lämnat alla i total kaos. Vårt bröllop skulle vara den 7 juni, alltså 4 månader från nu. Det känns inte rätt inte heller vill ¨jag planera nu... vet inte vad jag vill....

Det är tomt...

• labbråttan83

Beklagar sorgen, det är så tragiskt med självmord, man vet inte vad man ska säga.

Min pappa gick bort 59 år gammal i november 2007 pga matrupscancer. Jag tänker ändå ha mitt bröllop till sommaren även om det känns konstigt att han inte är där. Jag vet att han skulle ha varit mycket glad och stolt på min bröllopsdag och inte velat att jag skulle ställa in det pga hans sjukdom/dödsfall. Han får vara med på festen från "den andra sidan".... Dessutom får man något roligt att planera och mamma har även något att se fram emot...

• anne på grönkulla

Beklagar sorgen!

Det är svårt - särskilt när det är en ung människa. Det blir lite lättare att komma över och inte bara se meningslöshet mitt i sorgen när det är äldre människor, även om det inte är mindre sorgligt.

Men, hmm, 4 månader från nu... måste ni bestämma er nu för att ställa in? Det är jobbigt att fatta stora beslut mitt i känslokaos.

Vi gifte oss faktiskt samma veckan som min far begravdes - det var såklart inte planerat så - även om han var svårt sjuk o det inte var riktigt oväntat heller. Det var skönt att det inte blev i tvärtoma ordningen o det var skönt att ha nåt att glädjas åt o att få umgås lite med familjen ordentligt mitt i alltsammans. Men i sverige är traditionen av att bröllop bryter sorg rätt stark, tror jag. Ingen hade invändningar iallafall.

• Tooticki

Beklagar sorgen, verkligen, mycket tråkigt.

Vi förlorade min sambos kusin i juni -07, hon dog i cancer endast 33 år gammal. Jag och min sambo hade redan då börjat planera lite smått för bröllopet som äger rum nu i april och jag kan endast tala för oss, men under begravningen, mitt i all denna djupa sorg, så kände vi båda så starkt att vi ville gifta oss med varandra. Man vet inte hur lång tid man får på jorden och jag är en stark förespråkare för att leva det fullt ut. Jag vet att det kan vara svårt att ge sig själv chansen att vara glad när man drabbats av sorg, men det gör en inte till en dålig månniska att glädjas och älska även i en mörk tid.

Lycka till!

• Celeste97

Jag beklagar, PersianBride!
    Dock har jag någonstans sett om vett och etikett angående kläder att man aldrig är svartklädd på ett bröllop trots sorg, eftersom ett bröllop bryter sorgen. Det måste ju betyda att man kan gifta sig trots ett dödsfall.
    Det kan ju även som många ovan skriver vara skönt att snart igen få träffa hela släkten som antagligen kommer kännas ännu viktigare nu är förut. Visa att ni finns för varandra genom både glädje och sorg.

• matildaochniklas

Tusen kramar till dig!! Förstår att ni inte vet hur ni ska göra, ni kanske ska vänta ett tag med att ta ett beslut. Brukar vara svårt att tänka klart när sådant här tragiskt händer! Gör det som känns bäst för er!

Jag vet ett par som skulle överraska sin släkt med att gifta sig på deras dotters dop, brudens farmor dog på morgonen på bröllopsdagen, de gifte sig som planerat men stämmningen var lite tryckt.

Lycka till i allt det hemska iaf!

• MissieA

Beklagar sorg och hoppas ni klarar av sorgen och finns vid varandras sida.

Vår mormor dog lite innan min kusin skulle gifta sig så de förflyttade bröllopet ca 4 månader då det hade lugnat ner sig lite och man måste få glädjas någon gång då de gift sig samma år. Låt det vara ett tag nu och sen kanske det är bäst att prata med era föräldrar och nära för att få deras syn på saken och så skulle jag pratat med kusinen föräldrar så att dom inte blir sårade av valet.

Mina tankar är med er.

• MrsNanonino

Beklagar verkligen.

Jag är halvt finsk, halvt svensk. Min man är Halvt Italienare och Halvt svensk. Vet inte vad någon av våra traditioner säger då jag inte är insatt i det... Men vi hade ställt in tills sorgearbetet är över. Dvs icke tidsbegränsat.

• fdLadye

min kusin dog precis nyligen med 24 år gammal.
    Men jag kommer inte ställa in bröllopet ändå som är i juli.
    hur länge pågår ett officiellt sorgearbete?

• matildaochniklas

finns det en tid för officiellt sorgearbete?? det är väl väldigt individuellt?

• PersianBride2008

Tack alla för era svar och medlidande. Jag har ställt in bröllopet, för det första för att jag inte ens kan tänka tanken på att ha ett bröllop utan min kusin, för det andra för att visa respekt för hans föräldrar som är i oerhörd sorg och för det tredje då det är tradition att ställa in enligt iranierna.

Jag kommer sakna det då jag jag planerat i ett år snart. Det är visserligen ingenting jämfört med saknaden av min kusin.

Bröllopet kommer förmodligen bli sommaren 09...

• PersianBride2008

Hej igen

Ska skicka ut svarta kort med vita sidenband på där det står att bröllopet är inställt. Nu undrar jag om detta låter fint.

Då en kär familjemedlem har gått bort, ställer vi in vårt bröllop tillsvidare.

Synpunkter?

• AnnaochHenrik

jag beklagar sorgen, tragiskt med en så ung människa.
    Jag skulle hellre skriva "skjuter vi upp vårt bröllop tillsvidare".
    Att ställa in låter så definitivt, som om ni aldrig ska gifta er. Om ni skriver att ni skjuter upp det, så förstår folk att ni fortfarande tänker gifta er, men att det inte blir när det var tänkt.

• niki3

Hej Gumman

Vi talade för ett tag sen jag är också från Iran och vet exakt vad du menar. Jag beklagar jätte mycket och det måste verkligen vara hemsk för er alla och speciellt för dig med tanke på ditt bröllop, men jag hade också ställt in det om det hade hänt våra familj som du själv nämnde med respekt för hans föräldrar kanske. Det blir säkert ett mycket bättre bröllop nästa år. Kan bara önska dig lycka till och säg till om det är något jag kan göra för dig.

Svar på tråden Bortgång i familjen....