• Fru Cinderella

Eftersom vi är gifta - hämta paket

Hmm..

Fick ett paket på posten i dag i min mans namn, vår nya ip-telefoni som jag vill hämta ut. Men kan jag göra det med
    mitt leg eftersom vi är gifta, hur fungerar det egentligen, någon med koll?!

• Svar på tråden Eftersom vi är gifta - hämta paket
  • Fållan

Är det ett rek så kan du inte göra det annars går det.

• Fru Cinderella

hur vet man om det är det?

• Fållan

Du ser det på lappen om det är rekommenderat eller ej.

• Fru Cinderella

okej.. ser inget om det.. det enda som står är att man ska styrka med leg.

• Ingarö08

Men om det är i ditt mans namn så kan väl du inte hämta utan hans leg och hans påskrift på avin? eller har jag fel...?

• Fru Cinderella

Vet inte... har bara hört att om man är gifta ska man kunna styrka varandra vid ex. paketuthämtning.. men kanske inte när det gäller underskrift. Kan vara jag som yrat ihop något som inte stämmer

• Fållan

Precis du kan då inte hämta ut paketet. Spelar ingen roll att man har samma efternamn mm

• tally

Du kan hämta ut paket i hans namn om du har med ditt leg och hans leg. Men det kan era granne också göra, så det spelar alltså ingen roll om ni är gifta eller ej.

• Fru Cinderella

okej.. vad konstigt har hört själv någon gång innan jag var gift när jag skulle hämta ut ett paket åt min dåvarande pojkvän (Det var våra vänners bröllopsdag, han var bestman och kostymen låg där i skickad i hans namn från hans föräldrar, jag var den enda som hade tid att hämta). O då sa hon om vi var gifta skulle jag kunnat hämta den.. det är därifrån jag fått det.

Men då vet jag tack!

• bruden08

Jag har hämtat ut paket som stått i min sambos namn men jag hade då med körkortet som intygan och så hade han skrivit på innan.

• Sommaren2008

När min sambo fått en lapp fårn posten om att brev skulle hämtas ut så ringde jag och frågade om ajg kunde hämta ut det. De sa att hade jag bara lappen med mig så kunde jag göra det. Behövde inte ens visa legitimation eftersom jag hade lappen.

• sviiden

Kanske inte direkt svarar på frågan om makar får lösa ut paket osv, men ett litet tips....

Ibland kan det hjälpa med en självmakt. T.ex. en lapp där den andre skriver och intygar att du får hämta ut hans paket.
    "Härmed intygar jag ******-****(pers.nr) att NN ******-**** får lösa ut mitt paket, etc, etc. Underskrift.
    Detta hjälpte när jag skulle hämta ut min systers bankkort från banken. Identifikation med mitt id mot mitt personnummer.

• 20080802

Om det skulle vara så att man får om man är gift och annars inte så skulle du ju vara tvungen att ha med vigselbeviset eller nåt. omöjligt för dem annars att veta att du är hans fru, elelr hur!?

Sviiden: med risk för att bli stämplad som århundradets besserwisser så... Jag tror att du menar "fullmakt", inte sant!
    *ler vänligt*

• Balinda

du måste ha med din mans legitimation. samt att han har skrivt på lappen. sen får du visa ditt leg plus hans. Det är finns numera regler på att visa leg. när man hämtar ut paket. Sen är man olika hårda på olika ställen men det är en gemensam bestämmelse för att service kontor och utlämmningställen. Och den som inte kräver leg, detta gör egentligen fel.

• sviiden

Sviiden: med risk för att bli stämplad som århundradets besserwisser så... Jag tror att du menar "fullmakt", inte sant!
    *ler vänligt*

Hoppsan då... Fredag eftermiddag på jobbet, man var visst lite trött. Tack ;)

• ToU

jag har hämtat ut många paket till min man innan vi var gifta, och det enda jag behövde visa var mitt leg och lappen, och dessutom skulle jag skriva under... verkar vara lite olika... skumt.

• lillamillan

jag fick paket från utlandet, rekomenderat...då var jag tvungen att ta med papper från skatteverket om namnbyte för att kunna hämta ut paketet då jag inte hade fått mitt nya idkort ännu

• quanda

Så här står det på posten .se Där kan du även ladda hem en fullmakt. Fullmakt gäller även på postförskott och paket.
    Värdepost kan vanligtvis bara hämtas av den som står som mottagare. En fullmakt används när mottagaren av någon anledning inte kan kvittera värdepost själv, till exempel vid sjukdom eller utlandsvistelse. Fullmakt bör lämnas till Posten en vecka innan den ska börja gälla.

Svar på tråden Eftersom vi är gifta - hämta paket