• FruFA

Min husvakt på bröllopsresan krånglar!

Min syster skall vara husvakt och ta hand om våran hund när vi åker på bröllopresa (14 dagar).
    Vi gifter oss på lördagen, och åker på måndagen.

Nu när jag pratade med henne så ville hon flytta in några dagar tidigare, pga hennes hem (hon bor hemma hos våra föräldar) kommer vara besökt av en faster som hon ogillar.
    Hon menade att det var MITT ansvar att se till så att HON fick någonstans att bo under den tiden.
    Jag ville inte vara ovänlig, och svarade henne att vi inte visste hur planeringen för sista veckan innan bröllopet såg ut.

När jag pratade med min blivande man så sa han direkt:
    - Hon flyttar in först när vi åker till Maldiverna!

Hur skall jag säga detta till henne? OBS! Hon är tokkänslig, och detta får inte uppfattas som att vi inte vill ha henne i vårat hus.

• Svar på tråden Min husvakt på bröllopsresan krånglar!
  • Brollop15juli

Vet inte riktigt hur man tar den om hon nu är känslig.
    Men kan bara tänka mig hur mycket man har i huvet sista veckan innan bröllop. Skulle nog vilja ha den utan besökare i huset.
    Kan gissa att vi kommer att vara stressade och kanske t.o.m.
    tjaffsa.. och det gör jag nog utan utomstående.

• FruFA

Ja, vi känner nog att det är fullt upp sista veckan ändå - utan gäster boende i vårat hus.
    Men hur säger man det till HENNE?

Brollop15juli skrev 2008-01-19 17:36:02 följande:
    Vet inte riktigt hur man tar den om hon nu är känslig.Men kan bara tänka mig hur mycket man har i huvet sista veckan innan bröllop. Skulle nog vilja ha den utan besökare i huset.Kan gissa att vi kommer att vara stressade och kanske t.o.m.tjaffsa.. och det gör jag nog utan utomstående.
  • Brollop15juli

Ja, det var ju det...
    Men även om hon e känslig måste man ju kunna förklara att just den tiden behöver ni verkligen få ta hand om dem sista pusselbitarna ifred. Njuta av er sista tid som ogifta.
    Och hur kan det vara DITT ansvar att hon har någonstans att bo under den tiden?!
    Vet inte hur gammal hon är men det låter som en självisk 16:åring.. sorry.

• FruFA

Hon är 25 år. Men är bortskämd, och utnyttjar min snällhet till 100%. Men den här gången så måste jag tänka på mig själv. Det är ju mitt & min sambos bröllop.

Jag vill gärna ringa henne & berätta hur det ligger till, så att hon inte tror att det är ok att flytta in 5 dgr innan vårat bröllop liksom.

Brollop15juli skrev 2008-01-19 17:40:53 följande:
    Ja, det var ju det...Men även om hon e känslig måste man ju kunna förklara att just den tiden behöver ni verkligen få ta hand om dem sista pusselbitarna ifred. Njuta av er sista tid som ogifta.Och hur kan det vara DITT ansvar att hon har någonstans att bo under den tiden?!Vet inte hur gammal hon är men det låter som en självisk 16:åring.. sorry.
  • Brollop15juli

Om hon är ett år äldre än mig och gjort valet att bo hemma.
    För man har ett val.
    Då kan hon inte begära att du ska öppna dina dörrar bara för att hon inte råkar gilla fastern som kommer på besök.
    Det är ohyffsat att tränga sig på på det viset, speciellt vid en sådan tidpunkt.
    Stå på dig, du låter som en väldigt snäll och omtänksam person. Men det kan inte vara ditt problem. Det måste man kunna lösa om man är 25 år gammal.

Ring henne, eller ännu bättre ta ett snack face to face.
    Förklara varför det inte går. Tror det kommer att hjälpa dig i framtiden också om du säger ifrån. Visar att det inte går att komma med krav från höger och vänster.
    Hon är snäll som ställer upp och vaktar huset och ni uppskattar det men tyärr kan hon inte flytta in tidigare..
    Kort och gott!

• FruFA

Vi skall på söndagsmiddag i morgon, så då passar det bara med ett "face to face" snack.
    Jag säger helt enkelt att det inte går pga??

• Brollop15juli

Att ni behöver få vara ifred precis innan erat bröllop.
    Tror dem flesta förstår det.

• FruFA

Jag man får ju hoppas att den anledningen räcker. Tyvärr så tror jag inte att det gör det.

Brollop15juli skrev 2008-01-19 17:54:40 följande:
    Att ni behöver få vara ifred precis innan erat bröllop.Tror dem flesta förstår det.
  • Kakan Mascha

Visst är det skönt att kunna ha en anledning att "skylla på" när man tackar nej, men egentligen ska det ju räcka att bara säga nej! Trist att det kanske inte räcker för din syster?

• Brollop15juli

Det är inte ditt problem om hon inte nöjer sig med det.
    Det får hon så vackert finna sig i.

Så är det att växa upp, inse att man inte kan få allt som man vill och inte alltid heller med en förklaring man tycker om.

Usch, känner att jag börjar bli hatisk och känslokall...
    Hon är säkert en trevlig människa men låter som om hon måste växa upp.

• FruFA

Ja, det är tråkigt.
    Men jag har svårt att säga "Nej" till henne...
    Måste kunna förklara varför liksom...
    Och så är jag samtidigt rädd för att hon inte tycker att det är en godtagbar anledning & surar och kanske försöker förstöra på bröllopsdagen. Hon har gjort liknande saker tidigare, så det FINNS anledning att oroa sig.

Kakan Mascha skrev 2008-01-19 18:04:08 följande:

Visst är det skönt att kunna ha en anledning att "skylla på" när man tackar nej, men egentligen ska det ju räcka att bara säga nej! Trist att det kanske inte räcker för din syster?
  • 26juli2008

Jag förstår dig, men kanske har du nått förslag på annat boende till din syster tex mormor, farmor etc. Det kanske inte blir samma smäll för henne. Att du ger förslag och visar att du förstår henne, så visar du ju också att du bryr dig om henne! Men bo hos er ska hon inte göra!!

• 26juli2008

Jag är 24, har barn, hus, högskoleutbildning och ska gifta mig! så där betedde jag mig inte ens när jag var 15!! Ni måste vara väldigt snälla i er omgining, när hon kan fortsätta så där. Det kanske vore bra om hon fick sig en lite törn och bara säga blankt nej!

Men det är ju så svårt!! När det är ens syster så har mn svårt för att säga nej, det har jag också!

• ddk

Förstår att det är svårt, ännu jobbigare är det om hon, som det verkar, är långsint och kan möjligtvis tjura på bröllopet pga av detta. Men det är oacceptabelt och jag håller med om att hon borde få sig ett blankt nej, annars kommer hon aldrig lära sig. Hon kan ju omöjligt kräva plats hos er bara för att någon i släkten hon inte gillar kommer bo i hennes hem.

Jag vet inte hur bra kontakt du har med din mamma tillexempel, men det kan vara en idé att be henne prata med din syster. Om din mamma säger att hon måste lämna er ifred och stanna hemma kanske hon lyssnar? Då läggs ju ingen "skuld" på dig?

• Cortado

Fast är det inte rätt snällt av henne att ställa upp som hundvakt & husvakt för dig?
    och då kan det ju vara schysst att låta henne bo några dagar innan med väl? Ifall ni bor i ett hus borde det väl finnas plats utan att det blir för påfrestande? slänga någon madrass i vardagsrummet eller så så får hon se till att gå upp samtidigt som alla andra?

Och att man har det stressigt inför bröllopet, är inte en syster som bor hos en det bästa som kan hända då? Bara och sätta henne i arbete och låta henne hjälpa till och fixa massa saker.

Ärligt talat ser jag inte problemet,
    Visst det är inte ditt ansvar att ställa upp kanske, men när det gäller ens syster och om det är jobbigt för henne att bo där hemma just då så ska man väl ställa upp också?

Ärligt talat skulle min sambo säga så om min syster att hon inte fick bo i vår lägenhet fören vi var på bröllopsresa skulle jag bli rätt sur han istället, sin syster är ju en av de närmaste familjemedlemarna och familjen ställer man väl upp för?

• Brollop15juli

Absolut vill man ställa upp på sin familj och som du kanske ser i det första TS skriver så verkar det inte direkt som hon vill.
    Och då måste man som speciellt syster respektera det och inte köra några j-kla 5:års fasoner och eventuellt sabba bröllopet.
    Hon har rätt och fråga, men måste också kunna ta ett nej som vi andra vuxna. Att få sin egen syster att må dåligt för att hon ska få sin vilja fram är allt annat än ok.
    Man ska inte behöva förklara bara ge ett svar, ja eller nej.

• Cortado

Fast om man inte ger sin syster ens ett klart svar och försöker förklara på snällt sätt varför utan bara säger att man får se hur planeringen ser ut så kan man väl inte heller begära att hon ska kunna läsa tankar och förstå hur de tänker?

Visst har hon rätt och säga nej och sådär, och det är väl klart att syrran måste acceptera det. Jag bara inte ser problemet med att hon bor där.
    Iofs har väl olika människor olika syn på sitt bröllop.

Det borde väl inte vara svårt å andra sidan för systern ifråga att bara bo hos någon kompis de enstaka dagarna.

• ddk

FruFA - jag är så nyfiken på hur det löste sig! Skriv gärna en rad!

• Anna  Sol
    Cortado skrev 2008-01-20 00:52:42 följande:
    Fast är det inte rätt snällt av henne att ställa upp som hundvakt & husvakt för dig? och då kan det ju vara schysst att låta henne bo några dagar innan med väl? Ifall ni bor i ett hus borde det väl finnas plats utan att det blir för påfrestande? slänga någon madrass i vardagsrummet eller så så får hon se till att gå upp samtidigt som alla andra?Och att man har det stressigt inför bröllopet, är inte en syster som bor hos en det bästa som kan hända då? Bara och sätta henne i arbete och låta henne hjälpa till och fixa massa saker.Ärligt talat ser jag inte problemet, Visst det är inte ditt ansvar att ställa upp kanske, men när det gäller ens syster och om det är jobbigt för henne att bo där hemma just då så ska man väl ställa upp också?Ärligt talat skulle min sambo säga så om min syster att hon inte fick bo i vår lägenhet fören vi var på bröllopsresa skulle jag bli rätt sur han istället, sin syster är ju en av de närmaste familjemedlemarna och familjen ställer man väl upp för?
    Jag håller med dig helt och hållet!
Svar på tråden Min husvakt på bröllopsresan krånglar!