• cesse

Typsnitt (hittat på monogramsidan)

På monogramsidan så använder de ett typsnitt som jag tycker jättemycket om. Det är en en lite snirklig handstil som är lite spretig.

Någon som vet vad den heter och var jag kan få tag i den?

Har ni förslag på liknande typsnitt annars?

Jättetacksam för hjälp och tips!

www.monogramsidan.se/cgi-bin/homepage/sw/MonogramText

• Svar på tråden Typsnitt (hittat på monogramsidan)
  • Kirsto

cesse: Typsnittet i rubriken heter Scriptina, och det bästa av allt är att det är en freefont som du kan ladda hem helt gratis och lagligt på www.dafont.com.

• 2008-08-09

Kanske en dum fråga..
    Men om jag nu har laddat ner typsnittet (har det på skrivbordet), hur kan jag använda det när jag skriver i word?

• cesse

Supertack snälla. Men sm sagt hur gör jag för att få det att fungera i word?

• 2008-08-09

*puffar* Skulle behöva ett relativt snabbt svar då jag ska iväg om någon timme för att göra inbjudningarna!
    Ingen som vet HUR man använder typsnittet man laddat ner?

• konichiwa girl

Det beror lite på vilket operativsystem ni har.
    Men hos mig (NE) är det såhär:
    - Packa upp fonten
    - Gå in i Kontrollpanelen
    - Där finns en mapp som heter Fonts (eller någonting på svenska, Fonter eller Typsnitt kanske?). Gå in i den.
    - Arkiv - Install New Font / Installera nytt

Där letar ni reda på filen som ni packat upp och markerar den och okejar installationen. Klart!

• konichiwa girl

Packa upp fonten = packa upp den med hjälp av WinZip.

• 2008-08-09

Hittar vart jag ska gå i kontrollpanelen, men när jag ska leta reda på det teckensnittet för att installera, så hittar den bara mappar. Alltså jag har typsnittet på skrivbordet, men den ser bara mapparna jag har där, inte den här, eftersom den inte är en mapp...
    Usch vad dum man känner sig ibland!

• 2008-08-09

Åh min älskade blivande man kom som en räddande ängel och hjälpte mig!!
    Men supertack för hjälpen konichiwa girl!

Svar på tråden Typsnitt (hittat på monogramsidan)