• 16 aug

Jobbigt för barnen med 2 "efternamn"?

Sitter dumt till nu.. vill SÅ gärna ha kvar mitt efternamn finns fåtal fam som heter så nu. Jag är dessutom ensambarn.. MEN jag vill ha sambons efternamn med! Hans är också ovanligt! Hur ska man göra?? Stackars barn med 2 efternamn! Men vi vill gärna att dom har båda..

namn, mellannamn, efternamn blir det då? Men alla andra namn då? uuhh så många Tänker ofta på detta- skit jobbigt, jag vill inte släppa något av namnen...
    Hur skulle ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 23:25
    Hur står det då på mitt körkort tex? Om jag tar båda?

• Svar på tråden Jobbigt för barnen med 2 "efternamn"?
  • Marsaphir Marlean

Personligen tycker jag det låter jättekonstigt när man säger "Vi är familjen X+Y" för det är ju faktiskt TVÅ familjenamn, inte en familj...

• stbm

Marsaphir Marlean: det roliga är att jag håller med dig, men samtidigt har vi problemet att ingen utav oss vill byta namn + samtidigt vill att barnen ska ha ens eget efternamn :)

• Marsaphir Marlean

Ta ett helt nytt namn, det kommer vi göra!

• Troll-P

Jag är uppvuxen med två efternamn och när jag fick chansen slutade jag snabbt som attan att använda mellannamnet. Tycker bara det är jobbigt att skriva två efternamn.

• malous

Jag tycker att det är jättefint med dubbelnamn. Tråkigt om inte barnen kan få heta samma dock. Töntigt land vi bor i ibland.

• yasna1

Vi ska ta min sambos efternamn, för jag har båda mina föräldrars efternamn och det var inte sååå lätt i min uppväxt!
    Barnen kan vara ganska grymma och med en utlänsk bakrund gjorde inte saken lättare.....
    men känn efter själv....de e ju trots allt upp till dig....

• 16 aug

Marsaphir Marlean skrev 2008-01-18 13:53:37 följande:

Ta ett helt nytt namn, det kommer vi göra!
    [/citat]

men varför? då behåller vi ju inte något av det- ingen lösning för oss...

Troll-P skrev 2008-01-18 14:03:34 följande:
    [citat]
    Jag är uppvuxen med två efternamn och när jag fick chansen slutade jag snabbt som attan att använda mellannamnet. Tycker bara det är jobbigt att skriva två efternamn.
    ok tack

Yasna: ok, hmm vi har inga utländska namn.. men ovanliga iallafall. men jaa visst är det det.. men svårt..

malous: tack
  • trettondagsbruden

jag tycker det naturliga borde vara att _alltid_ ta bådas namn! vi är ju två familjer som blir en. det är ju konstigt att ta bara den enas, egentligen, och av tradition mannens.

• sommarbrud 080802

Vi är inte riktigt överns om dehär med efternamnet än,men lutar åt att de blir mitt iaf. Min m2b skulle kunna tänka sig att ha de dubbla,men jag totalvägrar. Har tre långe namn innan och ett någorlunda långt efternamn på de,då de är lite speciellt för mig också då jag har 4st s, inte så vanligt. En rolig grej bara. Jag vill föra efternamnet vidare,så jag hoppas de blir så iaf. Annars heter våran lille bådas våra efternamn,men de kommer vi byta när vi gift oss. SÅ mkt har vi bestämt oss,vi får väl se hur de blir.

• malous

Ja, så tycker jag med!

trettondagsbruden skrev 2008-01-19 10:43:54 följande:
    jag tycker det naturliga borde vara att _alltid_ ta bådas namn! vi är ju två familjer som blir en. det är ju konstigt att ta bara den enas, egentligen, och av tradition mannens.
  • 16 aug

tack alla Ska ringa till skatteverket & fråga..

Svar på tråden Jobbigt för barnen med 2 "efternamn"?