• misstrixie

Taskig tjejkompis

Jag har en tjejkompis som har "hängt med" sedan början av lågstadiet, men de sista åren har vi glidit ifrån varandra, mest på grund av att hon inte hör av sig. Till slut så orkade jag inte vara den enda som försökte hålla vänskapen vid liv, så jag ringer henne inte längre. Men vi springer ju på varandra ibland, nu senast utanför brudbutiken när jag just provat ut min klänning. Det var ju inte läge för en vit lögn direkt så jag berättade om klänningen och alltihopa. Hennes kommentar var då: "Jaså ska du ha en Nixa? Jag antar att affärerna inte går så bra längre, hahaha."

Hon syftade alltså på det faktum att jag är egen företagare och att det (tydligen) är billigt och smaklöst att gifta sig i en Nixa-klänning?!

Och jag insåg att det är exakt så vår relation har sett ut genom alla år. Hon pikar, trycker ner och hånar mig. Antagligen för att känna sig bättre, snyggare och mer framgångsrik själv. I högstadiet/gymnasiet hände det ofta att hon flirtade med killar som hon visste att jag var intresserad av, som för att markera för mig hur chanslös jag var. Hon skrattade åt mig och kallade mig "plugghäst" när jag förberedde mig inför prov, men krävde sedan att få tjuvkika på mina svar. Och hon hackade på mig för att mina föräldrar inte tjänade så mycket pengar och för att jag inte hade råd med lika dyra märkeskläder som hon hade.

Jag har låtit henne hållas för jag har alltid känt mig underlägsen inför henne, varit den trista tjocka kompisen i skuggan av den snygga populära tjejen. Men nu är det inte så. Jag är inte tjock längre och absolut inte trist. Jag driver ett eget företag (som jag råkar veta alltid har varit HENNES dröm), jag har en underbar lägenhet mitt i stan, en massa vänner... och jag ska gifta mig. Aldrig att jag tänker låta henne vara kvar i mitt liv och fortsätta med sina påhopp bara för att hon känner sig hotad eller avundsjuk eller något.

Jag fick inte ur mig något bra svar där på gatan men jag får min "hämnd" när hon upptäcker att hon inte är bjuden på bröllopet. Vilket hon så klart förutsatte!

Det är inte min stil att känna mig skadeglad eller vilja vara elak mot någon, men i det här fallet så känner jag mig faktiskt glad att för en gångs skull få vara den som inte låter sig trampas på ostraffat. Om hon är så fräck att hon ringer och frågar varför hon inte är bjuden så ska jag gladeligen tala om det för henne, och annars kommer jag helt enkelt bara inte höra av mig till henne något mer.

Någon som känner igen sig i den sortens kompisrelation? Jag känner mig lite dum för att jag inte har fattat förut hur knäppt det är att fortsätta vara vän med någon som bara får en att må dåligt...

• Svar på tråden Taskig tjejkompis
  • misstrixie

Och en sak till... jag ÄLSKAR min klänning, så det så.

• Fejs

Uppptäckte för några år sedan samma sak men då med flera av mina närmaste och enda kompisar. Bröt kontakten helt med och är mycket gladare idag. Har dock inte skaffat mig några nära vänner efter det, dels för att jag nog har högre krav idag och dessutom kanske rädd att bli lika besviken som då. Men jag är lycklig!

• Fejs

hihi, hoppas jag hittar min drömklänning sen också.

• misstrixie

Fejs, starkt av dig att upptäcka det och att bryta! Kanske glömmer man lite ibland att man är vuxen nu och kan välja umgänge på ett annat sätt än när man var yngre, då blev man kompis med folk för att de råkade gå i samma klass eller bo i samma kvarter... så var det för mig i alla fall. Men det är ju bra att du har höga krav, det ska jag också försöka ha. Livet är för kort för att slösas på jobbiga relationer...

• Fru Diamant

Jag tycker att du gjorde helt rätt som "gjorde slut" med din vän. Om din kille hade behandlat dig på detta sätt hade du säkert dumpat honom för länge sedan. Hoppas att det känns skönt att ha kommit till den insikten att hon inte är värd besväret coh att du förtjänar bättre. Jag önskar att jag var lika modig som du!

• starbelle83

har varit med om liknande... men jag konfronterade henne! Och hon erkände och bad om ursäkt, så känns det mycket ärligare nu när vi stöter på varandra och växlar ett par ord.

• Bride in England

Rena rama avundsjukan. Inget annat! Skatta dig lycklig som kan "raise above it" och att du har sa mycket battre sjalvfortroende an henne. Du har redan fatt din hamnd tycker jag - du ar framgangsrik, intelligent och fordomsfri och bryr dig inte vad andra tycker. Nixa-klanningar ar jattefina och det tycker sakert hon med, men hon ville ju hitta en svag punkt for att trycka ner dig. Du kommer blir en jattefin och lyckad brud medan hon lever sig sorgliga liv. Muahahahahaha!

• rosesarered

Jag känner igen mig med en kompis jag har. Kanske inte lika extremt som med din kompis men iaf. Dock så har jag inte "gjort slut" med henne men umgås inte alls lika mycket med henne och har tagit lite distans till henne.
    Under tiden jag varit tillsammans med min sambo har hon varit singel och haft många killar och hon har kommit med kommentarer om hur tråkig jag är och hur läääänge jag varit tillsammans med honom osv. I somras kläckte hon ur sig att "sambos är tråkiga", om vår förlovning sa hon "att hon inte hade gjort en så stor grej av det hela"....
    ja, jag har otaliga exempel på hennes kommentarer som tyvärr ibland sårat mig.

Men jag har kommit fram till att hon troligen är väldigt avundsjuk på mig och jag tar inte åt mig av hennes kommentarer. Nu har det blivit lite bättre då hon blivit tillsammans med sin kille och verkar vara lycklig

• carin1983

Jag bröt faktiskt med en sådan vän bara för någon månad sedan. Jag hade inte riktigt velat inse tidigare hur illa hon behandlat mig. Vi hade varit vänner sedan gymnasiet. Måttet var rågat när jag efter ett års försök att bli gravid förlorade barnet i v 11. Fick veta det hos barnmorskan. Hon hörde inte av sig en enda gång för att höra hur jag mådde. Hon ringde först när hon blivit gravid med sitt andra barn bara 2 månader efter min skrapning. Malde då på om hur underbart det är att vara gravid, och hon är så glad över att dom har så lätt för det och pratade namn å bla bla bla. När jag sa till henne att det är kul för dig men jag faktiskt precis har förlorat mitt barn så blev hon skit sur och skällde ut mig att jag var så jävla självisk. Då var det nog, jag bad henne dra åt helvette. Mår mycket bättre nu när jag slipper hennes självbelåtna flin och elaka påhåpp.

Jo föresten som om det inte var nog så kunde hon inte låta bli å skicka ett sms till mig med texten "det blev en tjej"
    Thats it. Å hon vet att jag inte vill ha med henne att göra.

• Bride in England

Men hon ar ju riktigt elak!! BRA att du brutit med henne, ingen behover sadana svin till "kompisar". Kramar till dig!

• misstrixie

Tack för alla svar, känns som att jag gör helt rätt nu.

• carin1983

Klart du gör rätt.
    Min mamma brukar alltid säga en klok sak när det gäller sånt här..."Det finns två typer av människor, energi givare och energi slukare" Den som slukar din energi får dig att känna dig precis så som du beskriver det. Människor som ger dig energi ger dig sammtidigt tillit till dig själv och får dig att må bra. Nöj dig aldrig med mindre än så.
    You go girl....

• Lady o Lufsen

Precis vad jag hade tänkt skriva ...det finns energiparasiter, kallar jag dom för, och det är kanske en sådan människa som du har stött på om hon får dig att känna så?

carin1983 skrev 2008-01-16 19:59:59 följande:
    Klart du gör rätt.Min mamma brukar alltid säga en klok sak när det gäller sånt här..."Det finns två typer av människor, energi givare och energi slukare" Den som slukar din energi får dig att känna dig precis så som du beskriver det. Människor som ger dig energi ger dig sammtidigt tillit till dig själv och får dig att må bra. Nöj dig aldrig med mindre än så. You go girl....
  • Nymåne

Hade också en sån vän som jag inte har nån kontakt med längre. Vi är inte ovänner, men när hon pratade om mig bakom ryggen till en gemensam kompis och om henne till mig så förstod man ju att det va ingen riktig kompis.Man kan bara tycka synd om dem för i grund o botten måste det ju va dåligt självförtroende det handlar om, eller hur? Ingen som mår bra behöver trycka ner nån för att själv känna sig "stor". Men jag förstår dig till 100%, jag skule nog inte heller ha bjudit en sån "vän". Man vill ju ha folk omkring sig som är glada för ens skull på den stora dagen!

• mysifer

jag har lärt mig både genom vänner och ex att inte låta någon trampa på mig längre..det tog tid men det är sååå skönt när man inser att man är värd bättre och inte behöver vara den tjocka kompisen i hörnet.
    såna människor behöver man inte ha i sitt liv, de förtjänar inte din vänskap!
    det är vad jag kommit fram till åtminstone och det är ju vad alla andra har skrivit här också

• Fröken Figo

Jag är också dålig på att svara på ett bra sätt när folk försöker trampa på en. Tyvärr har jag ett otroligt hetskt temperament som jag själv är lite rädd för ibland. Kan inte kontrollera ilskan om jag släpper fram den, så ist tar jag en massa skit hela tiden. Och så får stackars m2b lyssna på mig klaga över de grejerna i evigheter.

Jag har blivit lite bättre... Men det är svårt att vinna respekt tycker jag. Respekt är nåt jag ger alla människor automatiskt, så för mig känns det konstigt och onaturligt att behöva jobba för att få det av andra. Men faktum är att man måste göra det. Så jag tänker bättra mig.

TS: BRA att du skiter i att bjuda den där bitchen!! Härligt!!

Jag har själv "dumpat" avundssjuka kompisar, det behövs ibland. Tyvärr inte lika enkelt att dumpa sin släkt (eftersom man bor nära varann, annars hade det varit lätt.

• ohlala

Gud vad jag känner igen mig med en kompis som påstå sig altid har problem, är hon inte deppig så har hon mycket att göra på jobbet (trodde merparten av befolkningen på jorden jobbade!) eller så har hon ont i ryggen eller så är hon för tjock eller så har ngn kompis kompis kompis hälsat på fan och hans moster!!! Hon har påstått sig vara min bästa vän och visst vi har inte setts på ett tag men hon är den enda av mina vänner som inte gratulerat mig till min förlovning och inte ens tackat för ibjudan/osat till förlovningsfesten vi skall ha!!! Nu har jag för två månader sen flyttat till staden där hon bor pga min m2b, studier och jobb. Har ringt henne 5 gånger och skickat lika många sms men utan svar. Think its time to clean out my closet... Grymma ni är som är så starka!

• misstrixie

Tack för svaren allihopa. Hoppas att alla lyckas lösa det med sina "vänner" på det sätt som blir bäst, oavsett om det betyder att prata ut eller bryta helt.

Svar på tråden Taskig tjejkompis