• 20080802

Oengagerade fästmän??

Hej!
    Nu tar jag steget och lämnar ut mig en smula här för jag måste skriva av mig lite. Hur många här är det som lider av att era fästmän är oengagerade i bröllopet? I vårt fall är det inte någon överraskning direkt eftersom han inte hade något intresse av att gifta sig från början, vilket han också klart deklarerade. Han tyckte att vi redan var "stadgade" eftersom vi valt att ha barn tillsammans. När jag väl vågade mig på att fria så sa han dock ja för att han visste att jag ville det. Han har varit bitvis engagerad och med, men ibland känns det så tråkigt att han inte bryr sig om om/hur vi blir fotade eller vad vi ska ha på oss eller hur det ska se ut eller... Ja, ni fattar!! Vi har dock valt att gifta oss på en plats där HAN har anknytning, allt för att han ska känna att det faktiskt är VÅRT bröllop och inte MITT.
    Nå... Någon som känner igen sig??

• Svar på tråden Oengagerade fästmän??
  • Zozo

Jag säger som Tussigumman, maken gillar inte att organisera fester alls - 30-ars, bröllop eller vad det än kan vara. Däremot kom han ju slutligen fram till att bröllopet nog faktiskt var den bästa fest han nagonsin varit pa.. Han gick pa lika manga rosa moln som jag efterat

Vad jag menare med att inte engagera sig är: om killen (eller tjejen) INTE är intresserad av huruvida det ska vara ljusrosa eller mörkrosa servietter vid dukningen sa far den som tycker att det är urviktigt faktiskt vara nöjd med att engagera sig i det själv. Man kan inte tvinga nagon annan att tycka samma saker som en själv är spännande.

• 20080802

Du har såå rätt Zozo!! Det är ett återkommande problem hos oss då min sambo är väldigt mycket för individuell frihet och jag så innerligt gärna vill ska ett VI. Jag kan inte tvinga honom att bry sig i vilken färg det ska vara på dekorationerna när han tycker att dekorationer är överflödigt.
    Det är nog också så att ett dilemma är att jag så gärna vill att allting ska bli rätt (läs "som jag vill") även när jag inte ens vet vad jag själv vill. Har nog svårt att släppa ifrån mig... Vi måste ta och göra en ordentlig lista och dela upp ansvaret där han får ta sånt han tycker spelar roll. Men då han i princip bara tycker att det räcker med att folk är där och att det finns god mat och dryck så... Men men... Igår när jag frågade om han inte tyckte att vi skulle ha någon fotograf eller ens tyckte att det var viktigt att bli fotade så sa han: "Jo om det gör dig lycklig!" Så jag får väl vara lite mer tolerant...

• Zozo

Ha, min fototokige make föreslog att HAN skulle fota!! Jag fick ju be honom tänka efter.. om det inte skulle vara underligt med foton pa bara bruden... Suck!

Näh, jag glömmer aldrig när min pappa skulle fylla 50. Han sag jättemycket fram emot festen men när mamma lite fint hintade att det skulle planeras sa sa han "Vadda, kaffe har vi ju och bullar finns i frysen.." Det kom 180 pers...
    Eller maken när han skulle ha avslutningsfest pa jobb och bjöd in vid lunchtid. Visst, han hade köpt in en massa champagne, men hade ingenstans att ställa flaskorna under dagen, inga glas, inget tilltugg.. När jag papekade et sa var det bara "Hoppsan"!

• pandis2405

Ett tips för att få den blivande maken mer engagerad är att formalisera det lite, och ja, du kommer att bli projektledare, men det är ju i alla fall bättre med en projektmedlem än ingen alls:
    bestäm en kväll i veckan då ni har bröllopsmöte, och gå igenom allt som behöver göras, gör det ni kan göra tillsammans då. Under detta möte har du faktiskt hans uppmärksamhet, och passa då på att berätta om allt du gjort och dina idéer så han blir delaktig.

Det har funkat för mig ialla fall! Min m2b har insett att det är ganska mycket som behöver göras, och tar villigt på sig uppgifter. Dessutom har han blivit lite engagerad pga att hans jobbarkompis ska gifta sig helgen efter oss, så de pratar bröllop på jobbet!

• jenba

för min sambo går detta lite i vågor. han lyssnar på mig ibland och frågar hur jag har tänkt. men har skulle ju inte ta eget intiativ.

men det kanske kommer ju närmare i planeringen det går.... hoppas jag...

• snippy 19juli

jag å min blivande har en kväll i veckan där vi bara pratar bröllop å driker några glas vin tillsammans. funkar skitbra! på så sett tjatar jag inte ihjäl honom men får ändå utlopp för min bröllopshysteri;) prova!! kram

• mysifer

snippy 19juli skrev 2008-01-18 02:39:14 följande:

jag å min blivande har en kväll i veckan där vi bara pratar bröllop å driker några glas vin tillsammans. funkar skitbra! på så sett tjatar jag inte ihjäl honom men får ändå utlopp för min bröllopshysteri;) prova!! kram
    så har vi också lagt upp det. jag har märkt att han tröttnar ganska fort när jag frågar vad han tycker om ditt och datt hela tiden. men säger jag innan att "nu tänkte jag att vi kunde sätta oss ner en timme och prata lite om bröllopet" så är han helt plötsligt mer medgörlig
  • Silva79

Vi ska ha en enkelt borgerligt vigsel i trädgården med en vanlig fest efteråt, lite dricka, hemmagjord buffé och kanske lite grillning. Tänkte därefter åka någonstans 2-5 dagar.
    Det är inget avancerat men lite planering kräver det ju ändå och jag har fått ta tag i allt. Frågar man sambon så får man ett oengagerat "det låter väl ok" till svar. Man blir lite irriterad faktiskt.

• Gelica82

Jag kan faktiskt tycka att det är lite skönt att min sambo inte lägger sig i för mycket, eftersom det betyder att jag får som jag vill, självisk som jag är

• Dr House

När jag får tid ska jag skriva om min blivande make som är precis lika oengagerad som TS... Han har heller ingen lust att gifta sig egentligen utan han gör det helt och hållet för min skull, han har kommit så långt att han friat iaf...

• Blondie77

Min kille är också helt ointresserad, mest för att vi bygger hus så han har så mycket anant att tänka på. Ibland blir jag lite sårad över det men samtidigt förstår jag ju varför han är sådan. Men lite trist är det allt, tur att det finns bt där man kan få älta lite istället :) Jag ahr kommit på ett smeknamn till dessa ointresserade brudgum "bröllopsgrinchar"....Grinchen förstörde ju julen och en sur sambo förstör ju börllopet ;)

• tolonta

Min blivande man är inte heller så engagerad i bröllopsplanering, med precis som för Blondie77 så är det husbygge samtidigt. Men jag lider inte ett dugg av det, jag tycker ju det är mycket roligare än vad han gör. Så då kan ju jag göra det. Jag har sagt att han får säga till om det är något särskilt han vill, och han svarar att det viktiga för honom är att jag är där...

• signe08

skönt att läsa era inlägg och se att man inte är ensam. Min fästman sa senast igår att han tyckte att hela planeringen och allt bara var skit...hmmm. Vad säger man om det? Är det kalla fötter eller...

• Tutik och Prasart

Nu har jag inte läst alla era inlägg.

Min sambo är inte heller så intresserad av det här med bröllop.
    Han struntar i vad det är för färger och hur det ska vara dukat och visse värsa.
    Han sa att jag fik både bestäma kyrka och festlokal och detta gjorde jag.
    och när han sedan fick se festlokalen hur den var dukad då blev det något helt annat.
    - Men här kan vi ju inte ha festen det går ju absolut inte.
    så det var bara att ringa och säga att vi inte skulle vara där mer. Vid jul la vi ner alla planerna för jag tyckte inte det var roligt mer och vi blev bara ovänner och sa att vi inte skulle prata mer om bröllopet.
    Men vem är det som hela tiden nämner det hela tiden om inte HAN.
    Nu har han fått bestäma festlokaln.
    som han är väldigt nöjd med.
    jag försöker få med honom att bestäma och vissa saker. men han säger hella tiden fråga inte mig hela tiden ta bestlut själv.
    Då käner man sig lite sård när han har gjort en massa inbjudningskort själv och vill fråga vad han tycker om dem.
    och man får bara de är väll fina.

Jag tycker det var ju lite tråkigt att din man inte äns är lite glad när du har bokat kyrkan där han kommer i från.
    Du kan inte ge han lite uppgifter som han kan ta hand om då?
    typ musiken, vart ni ska övernatta och vad ni ska åka efter vigslen i förbil?

• bara jag

Ja. jag startade en liknande tråd förut om att min m2b inte var engagerad i planerandet. Vi har suttit ner och diskuterat igenom det och hans svar var: Men du gör det ju ändå bättre, du vet ju hur det ska göras. Sanningen är den att det vet jag inte alls. Jag kanske är mer insatt i bröllopsplaneringen via BT, men har långt ifrån ett facit i hand!

Svar på tråden Oengagerade fästmän??