• tretto­ndagsb­ruden
    Äldre 14 Jan 18:27
    38665 visningar
    22 svar
    22
    38665

    Hur lång tid innan namnbytet går igenom?

    Hur lång tid tar det innan namnbytet går igenom?
    Vi har skickat in namnbyte på maken för en vecka sedan, men inte fått bekräftelse. Det kanske tar länger tid än så? Tänkte bara för hindersprövningen kom nästan från ena dan till den andra.

  • Svar på tråden Hur lång tid innan namnbytet går igenom?
  • Ickafl­icka
    Äldre 15 Jan 09:14
    #11

    Kan man skicka in manbyte så det går igenom lagom till vigseldagen eller måste man vänta till efter

    Hihi, manbyte, är det när man gifter om sig?

  • Fållan
    Äldre 15 Jan 09:23
    #12

    Lånar också tråden lite Jag och min man gifter oss den 10 maj och en vecka efter vigseln åker vi på smekmånad. Hur tycker ni att man bör göra då med pass osv Allra helst så vill jag ha mitt nya eternamn i passet när vi åker, går det?

  • Zozo
    Äldre 15 Jan 09:51
    #13

    En vecka är nog snalt och du kan ju inte aka med annat namn i passet än i bokningen.. om det är flyg inkluderat i resan.

  • Fållan
    Äldre 15 Jan 09:55
    #14
    +1

    Mmm jag bestämmer mig för att behålla mitt gamla så länge

  • Hassel­mus
    Äldre 15 Jan 13:40
    #15

    Vi har exakt samma problem som Fållan.
    Vi gifter oss den 10 maj och åker till mauritius den 16:e.

    Men vi krånglar ännu mer. =)
    Min blivande man ska byta efternamn, han tar efter familjenamnet från sin mors sida, så efter att vi kommer hem, får han lov att skicka in ansökan om namnbyte, och när det gått igenom, så får jag då ta hans, eller hur?

    Eller har det gått för lång tid efter vigseln för detta?

  • fiapal­le
    Äldre 15 Jan 13:53
    #16

    Det verkar finnas en del som är lite halvduktiga på det här med efternamn. Jag heter Albinson och min blivande man heter Stenström. "Får man lov" att heta Albinson-Stenström alt. Stenström-Albinson. Och hur gör man detta rent praktiskt. Vi gifter oss inte förrens den 16Augusti. Tacksam för er hjälp

  • Zozo
    Äldre 15 Jan 13:56
    #17

    Hasselmus, som jag förstatt det finns det ingen tidsbegränsning, utan du kan ta din makes namn tva ar efter vigseln om du vill.. det som är tidsbegränsat är att förnya dina handlingar (id etc) efter att du bytt namn)


    Hasselmus skrev 2008-01-15 13:40:07 följande:
    Vi har exakt samma problem som Fållan.Vi gifter oss den 10 maj och åker till mauritius den 16:e.Men vi krånglar ännu mer. =)Min blivande man ska byta efternamn, han tar efter familjenamnet från sin mors sida, så efter att vi kommer hem, får han lov att skicka in ansökan om namnbyte, och när det gått igenom, så får jag då ta hans, eller hur?Eller har det gått för lång tid efter vigseln för detta?
  • PennyJ­enny
    Äldre 15 Jan 13:58
    #18

    Jockes fru skrev 2008-01-14 18:52:19 följande:


    tror du kan ta med dig vigselbeviset när du fixar pass...
    Nej, det räcker inte. Det måste ha gått igenom i folkbokföringen för att ett nytt pass ska kunna utfärdas tyvärr.
  • Zozo
    Äldre 15 Jan 13:58
    #19

    Hasselmus, jag glömde tillägga.. Din m2b kan ju faktiskt byta namn redan innan bröllopet (och byta pass innan resan), sa kan du byta efter resan..

  • Nessan
    Äldre 15 Jan 15:42
    #20

    Nej, man får inte längre nybilda så kallade dubbelnamn. Skulle nån av er heta ett dubbelnamn får givetvis den andra ta det (eftersom det redan existrerar), men det är alltså förbud mot att skapa nya på så sätt som du föreslår.


    fiapalle skrev 2008-01-15 13:53:33 följande:
    Det verkar finnas en del som är lite halvduktiga på det här med efternamn. Jag heter Albinson och min blivande man heter Stenström. "Får man lov" att heta Albinson-Stenström alt. Stenström-Albinson. Och hur gör man detta rent praktiskt. Vi gifter oss inte förrens den 16Augusti. Tacksam för er hjälp
  • Äldre 23 May 16:05
    #21

    En liten uppdatering på denna tråden till blivande brudpar. Man kan skicka in papper om namnbyte samtidigt som man ansöker om hindersprövning. Detta kommer inte vara problem inför kommande smekmånad. Dock så måste de "gamla" namnen vara på både pass och biljett och sedan ordna nytt pass när ni kommit hem. Detta är vad jag gjorde.

  • Äldre 8 Sep 12:53
    #22

    Visserligen gammal tråd, å ni har nog blivit varse det, men ska man byta till ett gammalt namn, så blir det dyrare, om ni är flera som ska byta..

Svar på tråden Hur lång tid innan namnbytet går igenom?