• chiqitita

Min pappa har en elakartad tumör i urinblåsan!

Har fått reda på att min pappa (som är 70) har en tumör i urinblåsan.
    Han har haft blod i urinen i säkert ett år och inte gått och kollat det. Då det inte har varit speciellt mycket utan bara lite till och från. Men så kom han äntligen iväg och gjorde ett test och fick reda på att det sitter en elakartad tumör i urinblåsan. Dom vet inte storleken på den och ska nu operera inom ett par veckor. I värsta fall har det spridits och han kan få en påse. Jag bor utomlands och känner mig så hjälplös. Vänder mig hit för att höra om någon annan har gått igenom detta och kan ge lite råd?? Är tacksam för allt!!!

• Svar på tråden Min pappa har en elakartad tumör i urinblåsan!
  • Paeonia

Det kan inte vara lätt, speciellt inte när du sitter i ett annant land. Har ingen erfarenhet av just tumörer i urinblåsan men jag kommer ihåg hur jobbigt det var när min systers man fick sitt besked om hjärntumören.

Hoppas du får ett vettigare svar av någon annan.

Kram Paeonia

• EmilOchCia

Hej.

Jag har en mamma med urinblåsecancer som hon haft i ett par år. Hon kontrolleras var tredje månad och opererats ett par ggr bara, på ca fem år. När det gäller urinstomi(påse på magen) låter det oftast värre än vad det är. En del behöver inte en påse utan man kan bygga upp en ny blåsa med en bit av tarmen som man sen kan "tappa" själv regelbundet med en kateter. Beroende på tumörens spridning kan det bli olika scenarion. Tycker att du ska avvakta med att oroa dig till operationen. Förhoppningsvisst behövs det bara att hyvla bort tumören(som hos min mamma). Jag är sjuksköterska om ca 100 dagar =) så jag har den sidan på det hela med. Både anhörig och som personal(har jobbat med flera patienter med stomier(påse på magen) av olika slag) Har du frågor eller behöver ventilera dig mer så maila mig gärna!!!!
    v_grevie@hotmail.com

Lycka till

• chiqitita

Jättetack för svaret!! Du har fått mig att känna mig lite lugnare. Det som gör mig mest nervös är att han gått så länge som nästan ett år med blod i urinen. Det har ju bara varit lite blod emellanåt och vissa månader ingenting. Han som typisk man har då skjutit upp att ta tag i detta. Det får mig att undra hur mycket tumören har spridit sig upp i kroppen på honom. Och hur kan doktorn lugnt vänta 2-3 veckor innan dom opererar?!!!
    Det här håller på att göra mamma galen. Och hon har själv opererats nyligen. Du har precis rätt i det du beskriver om att dom ska hyvla bort tumören. Det kommer jag ihåg att mamma nämnde. Så mycket mer kom hon inte ihåg då hon blev så chockad.
    Men vet dom då precis efter dom opererat om han behöver påse eller ska dom analysera tumören först? Hur lång tid tar en sån här operation där dom hyvlar?
    Skönt att höra att din mamma är ok!!! Jag ska skicka ditt svar vidare till min mamma. Hon behöver läsa allt som kan ge lite hopp just nu. Och du har verkligen gett mig lite ska du veta.
    Tack för såna som dig och alla andra som kommer hit och tar sig tid och ger råd. Jag återkommer säkert. Stor kram!!!

• EmilOchCia

För att få dig å må lite bättre så gick min mamma flera år utan att märka det. Hon fick t o m en stroke pga detta. Vid operationen så ser de ofta hur mycket det har spridit sig och då brukar de operera bort det de kan då, så blir det bara ett ingrepp. Tumören analyseras alltid och det är det som brukar vara jobbigast. Det tar ca 3 veckor för att få reda på vilken typIbland kan de även se spridning via olika röntgen. Att de väntar 2-3 veckor brukar vara ett gott tecken. Mamma opererades tre dagar efter de hittade vad det var som var fel.
    När det gäller operationen är det svårt att räkna faktisk op tid men jag har för mig att det inte tar såå lång tid, men det är mycket förberedelser och uppvaket som tar tid.
    Tänker på dig. KRAM!

• chiqitita

Tack for ditt svar!! Du har hjalpt mig jattemycket och fatt mig att ma lite battre och lite mer hoppfull. Jag har skickat dina svar vidare till mamma och det hjalper aven henne och pappa.
    Hoppas din mamma ar ok idag och fortsatter att ma bra!
    Stort tack igen!

• chiqitita

EmilochCia,
    Hoppas du ser detta med. Min pappa har nu varit och träffat doktorn och dom tycker att en vanlig narkos är för riskabel för honom pga hans svaga hjärta. Så dom vill istället göra en spinal bedövning. Vet du något om just denna bedövning?
    Min pappa sa först nej då han tydligen har gjort en sådan för femton år sen och mindes hur ont det gjorde. Men det var ju femton år sedan och mycket har nog hunnit ändras sen dess. Nu övertalade dom honom och han insåg nog ganska snabbt vad som var bäst för honom och nu blir det så. Men jag undrar om du kanske vet något om just denna bedövning?

• EmilOchCia

Spinalbedövning är en bra smärtstillning som ges utav en narkosläkare. Man för in en nål och lägger bedövning i ryggmärgsvätskan. Verkar snabbt. Idag får man lugnande medicin ( oftast stesolid) och lokalbedövning, antingen genom en spruta eller via en kräm.
    Denna bedövning bedövar bara en bit av kroppen ungefär buken, som ett par cykelbyxor ungefär. Både nackdel och fördel är att din pappa kan vara vaken under operationen och slipper ligga länge på en uppvakningsavdelning (om än alls) dock kan det vara lite läbbigt att vara vaken på ett operationsbord. Innan operationen får man träffa sin narkosläkare och det är viktigt att din pappa uttrycker sin oro för smärta så det kan medicinera. Det finns en tablett som kallas "glömske" tablett, kommer inte ihåg vad den heter som ger den effekten att även om operationen är obehaglig så minns man det inte efteråt, man får väldigt diffusa minnen. När ska han operas och på vilket sjukhus?

• chiqitita

TACK åter igen för ditt svar!! Du är verkligen en stor hjälp ska du veta. Det låter ju onekligen obehagligt att behöva vara vaken. Men jag ska berätta om den där glömske tabletten som jag tycker verkar vara ett måste. Han ska opereras den 11 februari och jag tror att det är på Huddinge. Jag ska fråga mamma och återkomma! Stort tack för all din hjälp igen

Svar på tråden Min pappa har en elakartad tumör i urinblåsan!