• Mrs Mommy

Mitt bästa bröllopstips!

Jag vill dela med mig mitt bästa "ekonomiska" tips till alla här som planerar bröllop.
    Av egen erfarenhet är det lätt att sväva iväg i planerna av sitt livs viktigaste dag och man kan ibland behöva lite annat perspektiv

Mitt tips är enkelt
    Tänk som en gäst!

Ex
    Du hittar en lyxig herrgård med övernattning och 5rätters meny, du kan se alla gäster uppklädda i kostym och aftonklänning
    Problemet är att n inte riktig har råd men med en kuvertavgift på 300per pers är allt fixat

Tänk då!

Din killes kompis har bjudit er på bröllop
    Det är på en jättefin herrgård med övernattning och klädsel mörk kostym.
    För middagen är det en kuvertavgift på 300:- pers dvs 600 och övenattningen kostar ca 1000:-. Ni har inte riktigt kläder för dresscoden och så vill man inte komma helt tomhänt till ett bröllop.
    Summan att gå på din killes kompis bröllop blir ca 3000:-, skulle du vilja betala det?

Vill inte att någon ska ta det som kritik utan bara som en tanke.
    Bröllopet är eran viktiga dag men kanske inte lika viktig för gästerna.

Lycka till alla med planeringen

• Svar på tråden Mitt bästa bröllopstips!
  • malous

Nej, det betyder det inte såvitt jag vet. Citat från bröllopstorgets information:

"Lång klänning eller kort elegant klänning."

I min värld skulle det inte finnas en chans att jag skulle ha lång klänning då eftersom jag passar mkt bättre i kort. (Och så gäller nog för de flesta av våra blivande gäster).

Hedebris skrev 2008-01-16 17:49:26 följande:
    mörk kostym innebär att kvinnan har långklänning.
  • Lavendelblomma

Fråga!

Jag förstår inte riktigt varför det verkar vara så viktigt för många vad gästerna har på sig!? Jag tänker inte skriva ngn dresscode alls på inbjudan, i så fall "valfritt". Som gäst får man väl själv välja vad man tycker är lämpligt att ta på sig! Om en av mina gäster vill komma i jeans så är det väl han/hon som får stå för det! Förstår inte varför jag som inbjudare ska bestämma vad mina gäster ska ha på sig...

• malous

För att det blir mycket enklare för gästerna om man skriver dresscode. Skriver du inget så skall gästerna komma i högtidsdräkt om det är ett eftermiddagsbröllop. Skriver du valfritt så kommer folk säkerligen ringa dig och fråga om dresscode för ingen vill vara över- eller underklädd.

Lavendelblomma skrev 2008-01-17 10:47:27 följande:
    Fråga!Jag förstår inte riktigt varför det verkar vara så viktigt för många vad gästerna har på sig!? Jag tänker inte skriva ngn dresscode alls på inbjudan, i så fall "valfritt". Som gäst får man väl själv välja vad man tycker är lämpligt att ta på sig! Om en av mina gäster vill komma i jeans så är det väl han/hon som får stå för det! Förstår inte varför jag som inbjudare ska bestämma vad mina gäster ska ha på sig...
  • blivandefrularsed
    malous skrev 2008-01-16 17:37:35 följande:
    Självklart ska min fästman och marskalkerna ha frack.Mörk kostym plus aftonklänning? Det är väl egentligen inte rätt dresscode, kan man göra så? I så fall skulle jag gärna skriva det nämligen :).
    Man kan göra precis som man vill!!! Det finns inget: "man får inte...". Min kompis hade mörk kostym och aftonklänning när dom gifte sig och det var jättebra! Alla tjejer hade lite finare klänningar på sig (dvs. inte vanliga sommarklänningar som jag tror att man annars tar på sig för att inte bli överklädd om det står kavaj eller dylikt). Vi skriver t o m på vår hemsida: Klädkoden är för honom mörk kostym och för henne aftonklänning, dvs en finare lång- alt. kort klänning.

Lavendelblomma
    Håller med malous, det blir mycket lättare som gäst när man vet vilken sorts klänning man ska ha.
  • malous

Ja, det håller jag i och för sig med om, etikett är ju på ett sätt till för att brytas när man väl känner till den så man vet vad man bryter mot.

Men, jag undrar om inte gästerna kan tycka att man är lite etikettsokunnig. Varför man nu egentligen skulle bry sig är ju en annan fråga. Jag håller också med om att det underlättar och dessutom är det rätt fånigt att kvinnans klädsel avgörs av det som sägs om mannens. Känns rätt förlegat.

blivandefrularsed skrev 2008-01-17 17:11:28 följande:
    Man kan göra precis som man vill!!! Det finns inget: "man får inte...". Min kompis hade mörk kostym och aftonklänning när dom gifte sig och det var jättebra! Alla tjejer hade lite finare klänningar på sig (dvs. inte vanliga sommarklänningar som jag tror att man annars tar på sig för att inte bli överklädd om det står kavaj eller dylikt). Vi skriver t o m på vår hemsida: Klädkoden är för honom mörk kostym och för henne aftonklänning, dvs en finare lång- alt. kort klänning.LavendelblommaHåller med malous, det blir mycket lättare som gäst när man vet vilken sorts klänning man ska ha.
  • Apan Apansson

Rent etikettsmässigt är det ju dock helt uppåt väggarna att ange en viss klädkod för gästerna, och sedan själv lägga sig över denna. Så frack i brudföljet och mörk kostym för gästerna skulle jag absolut inte välja.

Vi ska ha klädkoden smoking. Superstiliga män, och ganska fritt för kvinnorna - som ju slipper balstassen.

• malous

Ja, jag tyckte väl att det kändes så.

Jag gillar också smoking, det är min favoritdresscode egentligen men ville ha högtidsdräkt eftersom min fästman ville ha det att gifta sig i samt att min brudklänning är rätt mkt tyg(och sedan resonerade vi som du med dresscoden). Och smoking kostar ju säkert lika mkt som frack så då är det väl också att glömma i enlighet med tidigare i tråden nämnt resonemang.

Apan Apansson skrev 2008-01-17 18:23:37 följande:

Rent etikettsmässigt är det ju dock helt uppåt väggarna att ange en viss klädkod för gästerna, och sedan själv lägga sig över denna. Så frack i brudföljet och mörk kostym för gästerna skulle jag absolut inte välja.Vi ska ha klädkoden smoking. Superstiliga män, och ganska fritt för kvinnorna - som ju slipper balstassen.
  • Mrs Mommy

Det är inget fel hög dresscode.

Det som blir fel är om du har det och ex kuvertavgift.
    Visst man kanske avsäger sig present men det är inte säkert att gästerna vill lägga den summan på present eller gånger fler hur många man är i familjen.

malous skrev 2008-01-17 18:27:14 följande:
    Ja, jag tyckte väl att det kändes så.Jag gillar också smoking, det är min favoritdresscode egentligen men ville ha högtidsdräkt eftersom min fästman ville ha det att gifta sig i samt att min brudklänning är rätt mkt tyg(och sedan resonerade vi som du med dresscoden). Och smoking kostar ju säkert lika mkt som frack så då är det väl också att glömma i enlighet med tidigare i tråden nämnt resonemang.Apan Apansson skrev 2008-01-17 18:23:37 följande:
  • malous

Nej, skulle aldrig ha kuvertavgift. Dresscode ska förenkla medan kuvertavgift enbart försvårar för gästerna.

Vi tror att vi kommer göra ngt så etikettsmässigt inkorrekt som att skriva både frack och mörk kostym. Såg att ngn annan gjort det tidigare just för att ingen gäst skulle känna sig tvungen att ha frack men att man ändå inte ville markera avstånd mot gästerna som bröllopsfölje kan jag tänka. Nåväl, har ett år på oss att bestämma :).

Mrs Mommy skrev 2008-01-17 18:45:29 följande:

Det är inget fel hög dresscode.Det som blir fel är om du har det och ex kuvertavgift.Visst man kanske avsäger sig present men det är inte säkert att gästerna vill lägga den summan på present eller gånger fler hur många man är i familjen.
  • Fröken Figo

Jag vill inte heller att nån ska se bröllopet som en ekonomisk börda. Därför har vi festen på ett ställe där boendet är extremt billigt, på landet. Priser från 200 - 700 SEK per natt beroende på vilken standard man väljer.

Och vi står för alla transporter och för all mat i en hel helg. Så gästernas enda utgift blir övernattningen (om inte vi betalar den också men jag tror inte vi gör det, får se) och en present. Och eventuellt kläder till sig själva. Men med de utgifterna är det nog ingen som behöver tacka nej pga ekonomin! Däremot måste alla färdas i minst 4 timmar för att ta sig dit, men det är en annan femma.

• 26juli2008

Jag diggar verkligen det du har skrivit!! Många verkar haka upp sig på att ha ett så fint och lyxigt bröllop, men glömmer många gånger att det kostar för gäster att gå på bröllopet (i regel ju finare bröllop desto dyrare blir det för gästen) och att det säkerligen inte är lika viktit för dem!

Jag anser att huvudsaken är att gästerna trivs och har roligt! Sen om det är budget eller lyx, är en annan femma!

Mrs Mommy skrev 2008-01-13 20:11:17 följande:

Jag vill dela med mig mitt bästa "ekonomiska" tips till alla här som planerar bröllop.Av egen erfarenhet är det lätt att sväva iväg i planerna av sitt livs viktigaste dag och man kan ibland behöva lite annat perspektivMitt tips är enkeltTänk som en gäst!ExDu hittar en lyxig herrgård med övernattning och 5rätters meny, du kan se alla gäster uppklädda i kostym och aftonklänningProblemet är att n inte riktig har råd men med en kuvertavgift på 300per pers är allt fixatTänk då!Din killes kompis har bjudit er på bröllopDet är på en jättefin herrgård med övernattning och klädsel mörk kostym.För middagen är det en kuvertavgift på 300:- pers dvs 600 och övenattningen kostar ca 1000:-. Ni har inte riktigt kläder för dresscoden och så vill man inte komma helt tomhänt till ett bröllop.Summan att gå på din killes kompis bröllop blir ca 3000:-, skulle du vilja betala det?Vill inte att någon ska ta det som kritik utan bara som en tanke. Bröllopet är eran viktiga dag men kanske inte lika viktig för gästerna.Lycka till alla med planeringen
  • BlivandeFruJohansson

Nån som har några tips på saker man kan ha som bordsdekoration eller nått annat spännande??

• Mica o Krille
    BlivandeFruJohansson skrev 2008-01-21 20:07:36 följande:
    Nån som har några tips på saker man kan ha som bordsdekoration eller nått annat spännande??
    Paljetter, stenar (finns i olika färger), rosblad, ljus (såklart), klippa till nåt fint själv, ta färgad ståltråd o sätta på pärlor och lägga i mitten av bordet som en slinga. Ljusslinga. KOlla om du har nåt hemma du kan använda, bara fantasin stoppar en.
    Blommor, löpare, kort... Kaffebönor. Finns maaaassor.
  • bride09

Plocka prylar i naturen: kastanjer, rönnbär, blommor, stenar, snäckor..... you name it!

angående dresscode, "kavaj" stod det till kompisens bröllop... massa tjejer fattade inte att de skulle ha klänning utan ringde och frågade "ska tjejen oxå ha kavaj eller vadå?"
    rätt kul...

• Lilla My
    bride09 skrev 2008-01-29 19:37:40 följande:
    angående dresscode, "kavaj" stod det till kompisens bröllop... massa tjejer fattade inte att de skulle ha klänning utan ringde och frågade "ska tjejen oxå ha kavaj eller vadå?"rätt kul...
    Tja, alla människor är inte så världsvana.
  • Fejs

Vi har skrivit mörk kostym och sedan skrivit efter det (tänk nyårsklädsel) vad tror ni om det?

• bride09

Nej precis, är man själv inne i bröllopsplanerandet så är det lätt att utgå ifrån att alla andra är haj på allting oxå ;)
    kan bli dumt ibland :)

Svar på tråden Mitt bästa bröllopstips!