• sanber

gifta - ekonomiska fördelar?

Vet inte vart jag ska lägga den här tråden men...provar här!

JAg hade en vän som sa att om man är gift så har man vissa "födelar" ekonomiskt som hon uttryckte det? nån som kan förklara det för mig? jag frågade inte ens*haha*

Jag vet ju att det kan vara bra då man ahr barn men finns det alltså fler fördelar? Just om man nu inte tänker på det romantiska fian över det!

• Svar på tråden gifta - ekonomiska fördelar?
  • EllaM

Det finns vissa ekonomiska fördelar med att vara gift. Er egendom, oavsett vem som köpt den, blir giftorättsgods (om ni inte har äktenskapsförord eller egendomen har förklarats vara enskild genom testamente eller gåvobrev) och som huvudregel delar man lika om man skulle skilja sig. Man har också i princip ett försörjningsansvar för varandra, så länge man är gifta. Du kan säkert hitta mer information om det här på BT eller om du söker lite på internet! Man brukar säga att om man är fattigare än sin partner ska man gifta sig och om man är rikare ska man inte göra det...haha! ;)

• sanber

hahahaha ok..ja men vi är lika fattiga båda två så då gåré jämt upp!

• EllaM

Haha!! Ja, då spelar det ju ingen roll på så sätt! Viktigast är att vara gift när man har barn, eftersom det annars kan skapa problem om den ena skulle avlida. Som sambos kan man reglera mycket via testamente, men inte på samma sätt som om man är gifta.

• sanber

precis! och vi har ju två barn så nu borde ju Peder fatta att det är dax att Popp the Question lixom*skrattar*

• anne på grönkulla

ekonomiska fördelar vet jag inte riktigt vad hon tänker på men visst är det mycket tryggare att vara gift - särskilt om man har barn och om nåt händer (sjukdom, separation, dödsfall).

• EllaM

Sanber, han kanske utgår från att du ska fråga när det nu är skottår i år! ;)

• sanber
    EllaM skrev 2008-01-12 19:30:22 följande:
    Sanber, han kanske utgår från att du ska fråga när det nu är skottår i år! ;)
    Hahaha ja kanske det!!
  • Fröken Figo

Jag tycker det är bättre ekonomiskt att gifta sig (om man ändå är i ett seriöst förhållande)

Dels är det enklare om det tar slut eftersom man antingen har ett registrerat äktenskapsförord att gå efter (samboavtal kan man inte registrera) eller så delar man allting lika (med vissa undantag som är enskild egendom). Och det kostar bara runt 500 SEK att skilja sig om man skippar jurister. Det finns enkla formulär och det tar inte mer än 2 veckor (om man är överens och inte har barn under 16 år).

Sen är det bra för mig som har en utländsk partner. Han är EU-medborgare och har därför rätt att söka jobb i 6 mån innan han riskerar att bli utvisad om han inte hittar nåt. Men om vi är gifta får han uppehållstillstånd pga äktenskapet. Skönt med en sak mindre att oroa sig för... Fast jag vet att han kommer få jobb snabbt, men ändå.

Om nån av oss går bort blir det enklare för eventuella barn och för den kvarblivne partnern. Tex måste barnen vänta tills båda är döda innan de får ut sitt arv. Bättre för partnern. Sambor kan ofta tvingas lämna allt pga barnens rätt till arv direkt. Och dessutom ärver inte sambor varandra. Man delar bara på det gemensamma bohaget och bostaden införskaffad för gemensamt bruk... kan bli mkt invecklade gränsdragningar.

Så gift er ni!

• EllaM

Man har absolut en helt annan juridisk och ekonomisk trygghet som gifta!

• Mrs Mommy

Om man har eget företag och båda jobbar i det betalar man bara en arbetsgivaravgift, det sparar man pengar på
    Tror det måste vara personlig firma

• EllaM

Nej, det är sant, någon ekonomisk vinst har man inte. Däremot kanske sanbers vän menade att man kan se tryggheten (att man exempelvis ärver varandra) som ekonomiskt fördelaktig? Sanber, du får nog helt enkelt fråga vad hon eller han menade! :)

• 200805

Hur är det om man har barn på varsitt håll som man vill ska ärva en? Skriver man äktenskapsförord då? Testamente?

• Zozo

Bor man i Frankrike som i gjorde nâr vi gifte oss far man faktiskt i manga fall vinst (beroende pa hur olika lön man har och nâr pa aret man gifter sig). Där fungerar det nâmligen sa att aret man gifter sig deklarerar man tre ganger: en var fran 1a jan till bröllopsdatumet och en gemensam fran bröllopsdatumet till 31 december. Varje deklaration lâses som en enskild deklaration och slas ut pa 12 manader, vilket innebär att skatten ofta blir mindre eller pytteliten. fôr var del betalade det en stor del av bröllopet. Fôljande ar fick vi liite mindre i skatt (da man skattas som par) men det var inte saa stor skillnad.

• Nessan

Om ni båda har varsitt barn sedan tidigare med andra partners (sk särkullbarn) är de automatiskt berättigade till arv då ni (deras biologiska föräldrar) dör, man man inte göra dessa barn arvslösa. De har dessutom rätt att få ut sin del av arvet direkt (gemensamma barn måste vänta tills båda föräldrarna gått bort). Om du vill att dessa barn skall ärva något särskilt, kanske nån möbel eller smycke eller så, så är det bästa att skriva ett testamente om det.

200805 skrev 2008-01-29 14:36:04 följande:
    Hur är det om man har barn på varsitt håll som man vill ska ärva en? Skriver man äktenskapsförord då? Testamente?
Svar på tråden gifta - ekonomiska fördelar?