• totte38

Är frieri och förlovning två SKILDA händelser??

Nu är jag förvirrad, här har jag knallar runt i mitt nu 26 åriga liv och trott att om en kille säger att han vill förlova sig med mig så menar han gifta sig, men nu har jag insett att så är det inte, eller?

Vad är det då för mening med att förlova sig? Då blir det ju bara ett dyrt projekt att köpa ringar...och till vad, vad är det egentligen man lovar varann då? Blir ju bara fjortisvarning på det hela annars tycker jag.

*förvirrad*

• Svar på tråden Är frieri och förlovning två SKILDA händelser??
  • rosesarered

Det finns ju väldigt många åsikter kring dethär och det har diskuterats måånga gånger på BT, det var inte länge sen det fanns en tråd om detta under frieri&förlovning.

Vi förlovade oss med en tanke om att gifta oss men inte NU eller om ett år.
    För oss blir det troligen efter att jag tagit examen, om 2-3 år.

• Paeonia

Hm, fjortisvarning om man inte vill gå vidare att gifta sig utan 'bara' vara förlovade....?

Jag tycker så här. Om båda från början är insatta i att det stannar vid förlovning så är det väl inget konstigt. Det blir så fel om den ena förväntar sig bröllop.

Har en syster som är över 40, varit gift tidigare. Mannen dog och hon blev lämnad kvar med två små barn.
    Nu 10 år senare har hon äntligen träffat någon. Har inte sätt henne och barnen så lyckliga på länge....De tänker stanna vid förlovning har de deklarerat. Varför de förlovar sig då? Jo, de vill visa barnen att han är här för att stanna, att de betyder mycket för varandra. De har nu när de köpt hus skrivit på såna där papper för sambosar.
    Ja, varför skulle de inte få fortsätta att 'bara' vara förlovade????

Paeonia

• Fröken Chockrosa

Vi förlovade oss också med tanken om att gifta oss, dock kommer detta inte ske under överskådlig framtid eftersom vi inte har möjlighet att bo ihop innan mina studier är klara.

Dock ville vi se förlovningen som en trolovning, ett löfte om giftemål men den juridisk bindande trolovningen existerar ju inte längre.

• ohlala

jag håller helt med "c t". man behöver ju inte kalla det förlovning då eftersom det är så heligt (iallafall för mig). ringbyte är ju bättre för de som skall vänta 10 år eller så...

• Bride in England

Kunde inte sagt det battre sjalv. Folk sager att "man far gora som man vill" och det ar klart man far, men det kallas helt enkelt inte for forlovning om man med detta inte lovar varandra att man ska gifta sig.

c t skrev 2008-01-09 15:42:34 följande:

Förlovning är samma sak som tro-lovning alltså förlovar man sig så gifter man sig.För vissa är det uppenbarligen inte så men då ska man inte kalla det förlovning heller. Då kan man ha ringbyten.
  • matildaochniklas

Vi förlovade oss med tanken att vi skulle gifta oss. Jag ser våran förlovning som ett frieri, då han frågade mig om jag ville gifta mig med honom :)
    Vi förlovade oss 070627 och ska gifta oss 080906 :)

• Paeonia

Jaha, isåfall är vi alltså inte förlovade... väntade 15 år till giftemålet..... allvarligt talat, varför hänga upp sig på ord?

Alla vill inte gifta sig helt enkelt! Man måste väl ändå få visa att man på något sätt hör ihop och vill leva resten av livet med varandra. Sen vad man kallar det för har väl ingen betydelse?
    Jag tycker inte det är något konstigt att vara förlovade med varandra en hel livstid om så är. Det är upp till var och en. För alla är det inte ett så heligt ord.

Nu får jag väl påhopp för att skriva så på ett forum som detta. Men för mig är inte giftemål såååå viktigt. Jag vet ändå att det är vi resten av livet. Giftemålet är mer en fin händelse som jag hoppas vi ska kunna tänka tillbaka på i vårat fortsatta liv tillsammans.

Kram Paeonia

• Bride in England

Well, teoretiskt sett sa blev ni forlovade i det ogonblicket ni bestamde er for att gifta er Jag tycker egentligen det ar ratt komiskt att man ens har den har diskussionen. Har i England lever den riktiga traditionen som tur ar kvar. En forlovning ar nagot stort och om ett ett par forlovar sig (mannen friar vanligtvis) har de bestamt sig for att gifta sig och satter ett datum inte sa langt darefter. Man far naturligtvis gora som man vill, men man kan val isafall uppfinna ett nytt ord for en ny tradition istallet for att anvanda ett redan existerande ord felaktigt tycker jag.

Paeonia skrev 2008-01-14 13:44:56 följande:
    Jaha, isåfall är vi alltså inte förlovade... väntade 15 år till giftemålet..... allvarligt talat, varför hänga upp sig på ord?Alla vill inte gifta sig helt enkelt! Man måste väl ändå få visa att man på något sätt hör ihop och vill leva resten av livet med varandra. Sen vad man kallar det för har väl ingen betydelse? Jag tycker inte det är något konstigt att vara förlovade med varandra en hel livstid om så är. Det är upp till var och en. För alla är det inte ett så heligt ord.Nu får jag väl påhopp för att skriva så på ett forum som detta. Men för mig är inte giftemål såååå viktigt. Jag vet ändå att det är vi resten av livet. Giftemålet är mer en fin händelse som jag hoppas vi ska kunna tänka tillbaka på i vårat fortsatta liv tillsammans. Kram Paeonia
  • misstrixie

Vi förlovade oss väldigt unga och visst, tanken på att gifta sig fanns väl kanske där och hägrade någonstans långt i framtiden men det tog fem år innan vi bestämde att nu är det dags. Jag tycker att det är upp till alla att göra som de vill, jag menar, om ett par förlovar sig utan att sedan "fullfölja" och gifta sig så skadar väl inte det någon annan?

• Bride in England

Naturligtvis kan planer andras. Salange man vid tillfallet av arrangemanget lovar varandra att gifta sig nagon gang i framtiden, det ar ju det forlovning betyder! Annars ar det ringbyte eller vilket ord man vill, men forlovning betyder ju faktiskt att man lovar varandra att gifta sig.

misstrixie skrev 2008-01-14 13:51:22 följande:
    Vi förlovade oss väldigt unga och visst, tanken på att gifta sig fanns väl kanske där och hägrade någonstans långt i framtiden men det tog fem år innan vi bestämde att nu är det dags. Jag tycker att det är upp till alla att göra som de vill, jag menar, om ett par förlovar sig utan att sedan "fullfölja" och gifta sig så skadar väl inte det någon annan?
  • Mistefy

Jag skiljer på förlovning och trolovning. Där för mig trolovning är ett löfte om att gifta sig innom ett år.. Fast det kanske är fel??

• Paeonia

Ordet ringbyte har jag aldrig hört. Det skulle nog ta lång tid att få det i allmänt bruk. Det är skönt att man ändå får göra som man vill, haha.

Tycker som jag skrev i mitt första inlägg att om båda är överens om att det stannar vid förlovning så tycker jag att det inte är något fel med det. Det finns ju många anledningar till att man faktiskt inte vill gifta sig men ändå visa att man hör ihop.

Kram Paeonia

Paeonia skrev 2008-01-09 16:35:56 följande:
    """Har en syster som är över 40, varit gift tidigare. Mannen dog och hon blev lämnad kvar med två små barn. Nu 10 år senare har hon äntligen träffat någon. Har inte sätt henne och barnen så lyckliga på länge....De tänker stanna vid förlovning har de deklarerat. Varför de förlovar sig då? Jo, de vill visa barnen att han är här för att stanna, att de betyder mycket för varandra. De har nu när de köpt hus skrivit på såna där papper för sambosar. Ja, varför skulle de inte få fortsätta att 'bara' vara förlovade????Paeonia
  • c t

En förlovning innebär giftemål om man ska se till ordets sanna betydelse.
    Visst får man säga som man vill men då kanske man ska vara beredd på att det kan missuppfattas också

• Mistefy

Men är då trolovning samma sak?
    Det står ofta trolovning i böcker.

• Bride in England

Ur Wikipedia:

Trolovning var en rättsligt bindade överenskommelse om befästelse av en parrelation, lika bindande som den kyrkliga vigseln, även om det inte innebar att äktenskapet var ingånget. Kontrahenterna lovade genom trolovningen varandra trohet, men började inte sammanleva i och med trolovningen, som kunde ingås redan i barnaåren. Trolovning ingicks i regel genom en uppgörelse från föräldrarnas sida.

Numera förekommer inte trolovning i rättslig mening, då det avskaffades 1915.

Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar. Förlovning kan firas som en familjehögtid. Både heterosexuella och homosexuella par kan förlova sig.

Förlovningen har, till skillnad från trolovningen, aldrig varit rättsligt bindande.

• Zozo

Japp och där blev det tragikomiskt i logiken... "Både heterosexuella och homosexuella par kan förlova sig." Jaha, homosexuella kan da förlova sig (dvs lova att gifta sig) men inte gifta sig..?? Det gar ju inte ihopa i definitionerna. Bu är väl wikipedia heller inget sanningsvittne.. men ända.

• anne på grönkulla

Trolovning hade förr en juridisk betydelse, som numer är avskaffad. Numer så är skillnaden bara den man själv lägger in. Jag uppfattar att ordet ibland används av folk som vill framhäva just sin förlovning som märkvärdigare än andra, men det är inte mer bindande eller någon egentlig skillnad - bara ord.

Mistefy skrev 2008-01-14 13:56:01 följande:
    Jag skiljer på förlovning och trolovning. Där för mig trolovning är ett löfte om att gifta sig innom ett år.. Fast det kanske är fel??
Svar på tråden Är frieri och förlovning två SKILDA händelser??