• Kanonkille

Vad ger man en vän som gifter sig?

En kär gammal vän sedan drygt tio år, som jag tyvärr bara träffar en handfull gånger per år numera gifter sig om ett par veckor och jag har minst sagt ringa erfarenhet av bröllop. Nu behöver jag tips på bröllopspresenter till paret. Har ingen aning om vad som är en lämplig summa att spendera i ett sådant här fall. Och inte blir det lättare av att jag träffat brudgummen typ 5 minuter i hela mitt liv! Jag har vissa indikationer på att de bl.a. önskat sig glas/porslin och liknande men jag tycker det är så jäkla trist. Kan någon vänligen peka mig i lämplig rikting med tips? Jag är smått desperat.

• Svar på tråden Vad ger man en vän som gifter sig?
  • Zozo

Ge dem ngt de kan göra tillsammans da! Det finns ju olika sorters upplevelser man kan beställa presentcheck pa pa nätet.

• Celeste97

Någonstans mellan 300 kr och 700 kr för en present är rimligt, men vilken summa du väljer att lägga beror ju på vem du är, vilken ekonomi du har, hur nära du står brudparet och hur fin festen är. Bland annat!
    Om du inte vill köpa porslin kanske du kan lägga pengarna på en aktivitet så att du får träffa brudgummen lite mer. Kanske helt enkelt bjuda dem på middag, chokladprovning eller vad som nu kan passa era intressen.

• Tus

Jag antar att de önskar sig glas och porslin från en speciell serie. En uppskattad present som vi givit vid ett par tillfällen är graverade vinglas med deras namn och datum på. Som de sedan kan använda när de firar sin årsdag eller bara när de vill minnas den underbara dagen. Det går att göra detta på Duka.

• Zozo

Mja.. den gavan hade jag personligen inte uppskattat.. Vi har redan tva omgangar udda champagneglas med namn pa som vi aldrig anvânder...

• MaddeW

Graverade eller/och udda glas är inget jag rekommenderar, de ställs högst upp i skåpet något år, sedan i sopkorgen. Tyvärr.

Upplevelser är bra! - kolla på ex liveit.se eller lastminute.se
    (forsränning, fallskärm, chokladprovning, whiskeyprovning, vin/ost provning, spa, massage, osv osv

Annars är det ju typ; bidrag till bröllopsresa eller porslin/glas till hemmet (i serier de samlar på) eller typ handdukar/sängkläder (också speciella "serier" oftast)

Tips: alltså inga UDDA saker.

• Kanonkille

Tack för bra tips. Jag lutar nog också mer åt upplevelsehållet än glas och sånt. Jag hade , precis som någon påpekade, nog bara stängt in glas och sånt i något skåp.

Om det är någon som har bra förslag på kommande evenemang i år så mottages det med varm hand. Vet att bruden gillar Il Divo t.ex. men har ingen aning om de är i Sverige 2008.

• MaddeW

det verkar inte så. Men gå in på ex ticnet.se så kan du ju söka evenemang.

• FruStolpe

en av mina närmaste vänner ska gifta sig i augusti och jag har tänkt göra ihop en "första grälet låda" till dem. Tänkte köpa en liten träkista som jag målar deras namn och bröllopsdatum på och sen fyller den med ......, ja det har jag ännu inte kommit på. :o)
    Men nåt kul blir det i alla fall.

• Kanonkille

Ha ha det är ju en jättegullig present. Ha nånting för själva förlåtet också. Kanske en tshirt med texten "Jag är ett fårhuvud" på. Nu har jag själv köpt biljetter till dem men det där var en skitbra idé. Min allra bästa kompis gifter sig förmodligen i sommar och då ska jag minnas det där! TAck. :)

• FruStolpe

Tycker jag också! :o)
    Men biljetter är också bra. Annorlunda det med, inte något om alla brukar komma med som gåva.
    Lycka till!

Svar på tråden Vad ger man en vän som gifter sig?