• Karga81

Vart kommer alla utgifterna ifrån?!?!

Har använt BT verktyget budget och gick igenom med min m2b utgifterna i samband med brölloppet och det blev 60 000!!!
    Hjälp, vart tar alla pengarna vägen??
    Behöver tips på vart man kan spara in utan att man "tar" från helheten, vill inte känna att man snålat in på helheten

Alla tips uppskattas!

• Svar på tråden Vart kommer alla utgifterna ifrån?!?!
  • bumblebee jonis

När det gäller tårtan, frisyr och smink så skilde det en hel del på priserna när jag ringde runt. Där sparar vi in en hel del. Sen kan man ju spara en del på detaljer som dukningen, val av blommor rent allmänt att kolla runt på olika ställen innan man bestämmer sig. Vi har inte så stor budget men vill ändå ha det fint så jag börjar bli expert nu på att leta

• Brollop15juli

oj, det finns en del att spara på men för att det ska bli någon skillnad krävs nästan att man drar in på ett par ställen.

Exempel,
    Köp alkoholen i tyskland.
    Ska du ha tryckta servetter, köp från annat än calligraphen.
    (exempelvis Aina´s, skiljer en hel del pengar)
    Ska du ha enkla placeringskort, kolla bewed.
    Kan inte komma på allt men har du frågor så hör av dig.

Lycka till.

• Nessan

Försök göra så mycket ni kan själva. Gifter ni er på sommaren kanske ni kan ta vissa dekorationer direkt ur naturen.

Fundera igenom om alla utgifter är helt nödvändiga. Hänger man på BT kan man lätt få en massa behov som man inte hade en aning om förut att man "måste" bara ha. Är tryckta servetter viktigare eller att få ned budgeten något tex? Placeringskort behöver inte vara så avancerade, det räcker med ett tjockare dubbelvikt papper som står av sig självt med gästens namn på.

Jag var inne på att dekorera kyrkan och en massa annat pyssel som man fått tips om här på BT, men det skulle bli en extra utgift som ändå inte är helt nödvändig. I kyrkan är man ca 45 min, resten av tiden i festlokalen, så jag valde att lägga mer pengar där istället. Kyrkan är vacker som den är. (Sen hade min far och svärfar överraskat genom att dekorera varje bänk i kyrkan med en ekkvist och en blomma från naturen, helt gratis och jättefint).

Maten (och dryck därtill) är ju oftast dyrast. Har ni catering eller på restaurang? Antar att det förra är billigare, ring runt och jämför priser. Se om saker som bara köps in för detta bröllop och aldrig mer kommer användas kan lånas/hyras istället för att köpas nytt.

Lycka till!

• Skottdagen2008

Vi ska inte ha några konstiga servettter alls utan vanliga utna tryck. Vem bryr sig vad man torkar sig med . Visst roligt i ett ögonblick, sedan torkar man sig, rent onödiga pengar.

• Skottdagen2008

Ja och att dekorera kyrkan är också inte ritkigt vår stil, den är vacker som den är.

• tobiasochlinda

vi kommer ha 120 gäster och landar på ungefär 30 000 i kostnad. Min klänning är det en vän som syr upp, materialet gick på 1200. sen får hon ett par tusen för jobbet. tärnornas klänningar blir också uppsydda. blommorna är det en vän som ordnar som är florist (sån tur är det inte alla som har jag vet) jag har valt basen i buketten med enklare och billigare blommor så kom vi ner ganska mycket där i pengar, sen har vi helgrillat med en sallads och potatis buffe. tårtan kommer jag ringa runt lite och kolla på priser, så det går att pressa och ändå få det fint, men man måste ringa runt och inte ge upp förräns man känner sig 100 % nöjd!

• ganka

Gör det mesta själva! Om ni har tiden....
    annars, be vänner hjälpa till..

exempel. Vi gjorde ett eget inbjudningskort och kollade runt med olika tryckerier vad de skulle kosta att trycka dem...
    mellan 10-20kr/st fick vi som svar..
    Vi gjorde dem själva istället och slutade på 1.20kr/st..

Vi struntar i tryck på servetterna.
    Den kostnaden lägger vi hellre på en lyxigare tårta isåfall.

Ta hjälp av vänner med saker o ting...
    Det går att skära ner rejält om man bara vill :P

• Karga81
    tobiasochlinda skrev 2008-01-08 09:36:44 följande:
    vi kommer ha 120 gäster och landar på ungefär 30 000 i kostnad. Min
    klänning är det en vän som syr upp, materialet gick på 1200. sen får
    hon ett par tusen för jobbet. tärnornas klänningar blir också uppsydda.
    blommorna är det en vän som ordnar som är florist (sån tur är det inte
    alla som har jag vet) jag har valt basen i buketten med enklare och
    billigare blommor så kom vi ner ganska mycket där i pengar, sen har vi
    helgrillat med en sallads och potatis buffe. tårtan kommer jag ringa
    runt lite och kolla på priser, så det går att pressa och ändå få det
    fint, men man måste ringa runt och inte ge upp förräns man känner sig
    100 % nöjd!
    120 gäster och 30 000kr i budget, impressive :)
    Tack för alla bra råd, tror låna isf köpa är ett ledord som man kan anv sig av mer än man först tänker.
  • malous

Men alltså, kaffeservetter kostar ju inte mer än 280 kronor om man ska ha 100 stycken inklusive tryck och frakt från romance.se. Det tycker jag inte är någon större insparning (även om såklart många bäckar små gäller).

Vi ska ha linneservetter i övrigt så de finns ju kvar efter man gift sig så då tycker inte jag att det är onödigt.

Skottdagen2008 skrev 2008-01-08 09:02:08 följande:
    Vi ska inte ha några konstiga servettter alls utan vanliga utna tryck. Vem bryr sig vad man torkar sig med . Visst roligt i ett ögonblick, sedan torkar man sig, rent onödiga pengar.
  • eleja

Generellt så lägger man ner en massa energi på detaljer som sedan gästerna knappt ens märker. Så tänk igenom vad som faktiskt är värt att lägga energi på och vad är det inte.

Mycket pengar går också på kläder/utseende-grejer till sig själva och tärnor/marschalkerna. Tänk verkligen igenom vad ni måste ha och inte. Underkläderna tycker jag är överdrivet, för så sexig blir inte bröllopsnatten när båda är supertrötta. Ska man gifta sig på sommaren så blir det ändå bara en lätt make som de flesta klarar att lägga själva fast man får betala mycket.

• matildaochniklas

jag har hört att man kommer mkt billigare undan med hår, naglar och make-up om man inte nämner att det är till bröllop utan kanske till en bal eller bara en finare fest

• FrökenM

Spara in på bordsplanering genom att skriva namnen på "sång Häftet"

• Hedebris

detta med bal stämmer.

vi skulle köpa tärnklänningar... men balklänningen som såg ut exakt likadant var det nästan halva priset på. likadant med bukett, ber man bara om en bukett med rosor. (och önskar hur de ska bindas) minskar man ofta sitt pris med 1000kr om man inte nämner ordet brudbukett...

skrämmande med sant!

vi hade kunnat spara pengar på tårta och transport. men det tycker vi är viktigt så bara det kommer gå på 10 000

• Karga81

hum ,tänkte köpa blommor till brudbuketten, 2 tärnor 1 näbb och corsage till brudgum och 2 marsalkar hos florist.
    Men funderar på om man skulle odla blommor till bordsdekoration.
    Kanske köpa fröpåsar, men det skullev ara blommor som blommar juli/aug.
    Några förslag?

• Limbolight

Har du gott om tid på dig så kan du göra som jag:
    Önska dig presentkort på olika ställen när du fyller år eller i julklapp.

Jag har fått ihop brudsminkning, mina underkläder och del till m2b´s kläder på det sättet.

Folk är bara glada när de inte behöver komma på presenter själva!

Sen gör vi oxå mycket själva. Min bror lagar maten, min syster är florist, kinaklänning, näbbkläder från e-bay, kompis till min syster som är frisör, dekorationer från naturen, helt gratis. Handla lite då och då, så känns inte kostnaderna så stora.
    Lär dig att leta på e-bay, det lönar sig! Jämför e-bay USA och UK, kan skilja rejält i pris!

Handla alkohol i tyskland, skippa "groggbord" och bjud bara på vin och öl till maten och kanske något till kaffet. Så gör vi och tjänar ca 1000 kr.

Lycka till!

Svar på tråden Vart kommer alla utgifterna ifrån?!?!