• Nadjalita

STRUMA

Hej,

Jag har besvär med en förstorad sköldkörteln, de har hittat en cysta. Min hals är väldigt svullen, samt att det känns som det trycker. :(

Har läst ganska mycket om Struma och nedsatt ämnesomsättning. De symptom som beskrivs stämmer väldigt bra på mig, och plötsligt så förstår jag varför jag mått som jag mått.

Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av hypotyreos och av en förstorad sköldkörtel? Vad det innebär etc.
    Jag ska ta prover imorgon för att se mina värden.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden STRUMA
  • Mirri

Låter jätte jobbigt. Jag har inga erfarenheter av struma men kanske någon på familjeliv har? Prova att lägga en tråd där. Lycka till!

• Rainred73

min mamma hade struma tidigare och fick östrogen för att hålla hormonnivån nere. Jag kan få detsamma eftersom strumat kan avra ärfligt och uppkommer vid traumatiska tillfälle. (mormor hade det också tror mamma) Hon går till läkaren regelbundet och kollar värden så de kan följa utvecklinge och evt öka eller minska dosen... (medicinen ska hon äta livet ut)

• Blomsterbrud

Jag ahr ej haft struma men eftr två graviditeter och alldeles för mycket stress la min sköldkörtel av helt.
    Eftersom vi inte fattade att jag var sjuk blev jag väldigt dålig innan jag fick medicin.
    Jag var obeskrivligt trött, så trorr i skinnet att jag såg ut som en sköldpadda, blev deprimerad, fruktansvärt ont i kroppen, tappade minnet blev jätte tjock jag uscha, jag vet inte hur mycket som jag glömt räkna upp nu men grejen är att med medicin vänder det och man blir bättre, olika fort på olika människor.
    Jag får äta medicinen livet ut men det blir en vana och känns inte speciellt betungande.
    För mig sov var väldigt smal innan och förmodligen hade en hög ämnesomsättning har haft svårt att finna mig till rätta med min nya vikt som är 16 kg mer än innan, men så länge värdena ligger inom deras ramar är de nöjda.
    Visst röj jag mig mindre än innan men inte 16 kg.
    Du ska se att livet sakta men säkert återvänder när du får din medicin.
    Då börjar man känna igen sig själv igen.
    Lycka till och kram.

• tattar-Emma

Jag har flera vänner som har haft och de var precis så där orkeslösa som Blomsterbrud skriver innan behandlingen. Medicinen består såvitt jag förstått mest av hormoner (eftersom sköldkörteln inte längre kan producera) och det har varit lite svängningar på humör och energi innan de hittat rätt dos. Så är det ju ofta när man medicinerar med hormoner, typ p-piller.

Jag tror det funkar så att alla inte måste medicinera, utan att det beror på ifall de tar bort hela sköldkörteln eller bara delar.

Om du är orolig för operationen så kan jag säga att det gått bra för dem jag känner och ärret har knappt synts efter ett par månader. På hon som fick det först kan jag knappt hitta ärret när jag letar, så diskret är det. Nästan synd för jag tyckte det såg tufft ut med ett ärr tvärsöver halsen

Hoppas du fick veta lite mer trots att jag inte har förstahandserfarenheter att bidra med.

• Celebriän

Det finns flera sorters struma men jag har den du tar upp, hypotyreos. Jag och hypotyreosen har stångats i gott och väl 11 år nu, men det beror mest på att när jag fick diagnosen så var det ingen som egentligen kunde något plus att jag är ett litet värstingfall som har orsakat huvudbry åt ganska många läkare (det är ju så man blir lite stolt faktiskt). För egen del behandlas jag med levaxin som är konstgjord tyroxin och betablockerare pga vissa biverkningar.

I regel så brukar de som har hypotyreos friskna på sig ganska bra med hjälp av behandlingen och kan leva rullan som vilken människa som helst när de väl har rätt dos. Operationer körs främst på dem som har hypertyreos och inte hypo.

Skulle du ha hypotyreos behöver du inte misströsta - idag vet man mer och är duktigare på behandling än förr. Det kan vara en berg och dalbana innan man har rätt dos och det viktigaste är väl att inte stressa på sig själv, stress och hypotyreos är ingen bra kombination.

Hoppas det går bra för dig iaf!

• Nadjalita
    Celebriän skrev 2008-01-07 15:59:37 följande:
    Operationer körs främst på dem som har hypertyreos och inte hypo.
    Hej Celebriän och alla andra!
    Tack för alla svar och uppmuntrande ord.
    En fråga till, kommer svullnade i halsen försvinna eller måste man operera? Min hals ser hel deformerad ut.
    Hälsningar,

Nadjalita
  • Skärbrud

Hej!

Jag fick struma när jag var 19 år (tydligen ganska ovanligt att man får det så tidigt). Sköldkörteln växte och överproducerade hormon så att jag gick ner i vikt, fick hjärtklappning och skakiga händer. Det syntes som en knöl på halsen och läkarna bestämde sig för att operera bort hela sköldkörteln. Idag äter jag en tablett Levaxin om dagen och känner mig helt ok! Ärret syns knappt, de är verkligen duktiga på att operera nuförtiden.

Det verkar som om sköldkörteln kan växa vid både över- och underproduktion. Min mamma har underproduktion men hon har inte behövt operera (minns dock inte om hennes växte).

Det är alltid skönt när man kännt sig dålig att få veta vad man lider av och att det (i detta fallet i alla fall) är relativt lätt att rätta till!

• lycklig78

Hej! Jag har precis tentat i medicin och jag läste bla om struma. Det finns 2 typer; hypotyreos (understimulering av hormoner som styr ämnesomsättningen) och hypertyreos (överstimulering). När du har hypotyreos, som du har, så har du låg ämnesomsättning, trög mage, är ofta trött (ja, så stod det iaf i böckerna). Detta styrs upp med hjälp av hormoner eller ev operation.

Svar på tråden STRUMA