• lillefrejennr1

Jag försöker fria men han skojar bort det!!!

Jag och min sambo (sen 5 år, förlovade i 4 år) har två barn och har hus och allting. Vi har många gånger pratat om att gifta oss men han bara skojar/pratar bort det och säger typ , ja det klart vi ska gifta oss nån gång och sen säger han inte mer.
    I natt vid 12-slaget hade jag planerat att fria. När vi sitter i soffan och dricker champagne och lyssnar på musik så börjar jag, "du älskling... " och då säger han " aha, det är skottår!" ja, fortsätter jag lite sådär... och så springer han fram till stereon och byter låt och säger " jag ska höra en bra låt till innan du friar..."
    Jag blir helt ställd! Fan . är hans jävla musik viktigare än vad jag försöker säga. SEn går jag på toa och gråter och går och lägger mig och skiter i alltihop....

Hur fasen ska jag göra nu?

• Svar på tråden Jag försöker fria men han skojar bort det!!!
  • missnartfru

Vad tråkig han är!!!
    Han är nog lika rädd som min lilla pojke...
    Men jag förstår att du är ledse, ge inte upp, fråga varför han gör så mot dig...
    / maria

• Sosofofia

Vet inte vad man ska säga...

Ledsen för din skull, måste ju kännas för j***igt!
    Nog för att det finns okänsliga människor men det där tog nog priset...
    Det verkar som att du tycker att giftemål är bra mycket viktigare än vad han tycker att det är. Det vore bra mycket rakare av honom att säga att han inte vill just nu istället för att vara "med i disskutionerna".

Lycka till!

• avil

ja,trist!!
    men gör det inte så där till ett regelrätt frieri-utan sitt en vardag o prata igenom fördelar med att vara gift osv.....

• Dis

Förstår om det känns jobbigt. Kram till dig! Försök att prata med honom om att det känns viktigt för dig och att du blev sårad av hans beteende. Efter detta så skulle jag aldrig fria igen utan resonera mig fram till ett giftemål.

• F l i c k a n

Det måste kännts jobbigt för dig.. usch..
    Men hur reagerade han när du blev ledsen då?? Förstod han att du menade allvar då?

Nu känns det ju som det är upp till honom.. du kan ju inte göra mer än att försöka fria..
    Lycka till.. berätta gärna vad som händer!

• anne på grönkulla

Prata med honom om er framtid. Fråga honom hur han ser på den, eftersom han inte ger dig några besked. Han måste inte svara på stört, men han måste boka in en tid när ni kan ha ett seriöst samtal om den - det är han skyldig dig.

• madicken73

hejsan!
    ett litet tips :
    gör en romantisk middag med lite ljus , lite vin och blommor och
    fria till honom på skottdagen ( det är en fredag )
    klä upp dig och gör dig superfin och bjud in honom till denna middag så han måste också klä upp sig lite & då kan han ju inte annat än att säga ja
    om ni inte är förlovade så kanske ta mått på hans ringfinger och köp en ring ( inte allas för dyr om han inte skulle kunna ha den )
    och om någon kan ta vara barnvakt till barnen.
    Lycka till !!

• Skottdagen2008

Hur gammal är din sambo egentligen? Han verkar bra omogen även fast ni har barn. Vilket elakt sätt att skämta bort det. Vill han inte gifta sig så kan han väl säga det rakt ut. Alla vill inte gifta sig även fast de vill bo ihop, skaffa barn ihop osv. Varför är ni förlovade då? Det ska man ju inte vara om man inte ska gifta sig enligt traditionen. Ifrågasätt hans beteende och säg att det är ärligare mot dig om han hellre säger att han inte vill gifta sig än att försöka skämta bort det.

• Hedebris

bara en fråga. du sa att du sklle fria. men är ni inte redan förlovade??

då har ni ju redan bestämt det.

det är bara att ta fram kalendern och säga. välj mellan dessa datum. svårare än så behöver och ska det inte vara när ni redan har lovat varandra det för 4år sen

• Besservvisser

Han vill inte gifta sig, helt enkelt.

• Bride in England

Hm...ja som nagon sa ratt papekar ar ni ju redan forlovade sa da har val frieriet redan agt rum?? Forvirrad... Dessutom verkar han vara en riktig knöl din "fästman". Ta dig ett ordentligt snack med honom innan du friar for nagot verkar vara valdigt fel har.

• Godisråttan
    Hedebris skrev 2008-01-02 09:52:20 följande:
    bara en fråga. du sa att du sklle fria. men är ni inte redan förlovade??då har ni ju redan bestämt det. det är bara att ta fram kalendern och säga. välj mellan dessa datum. svårare än så behöver och ska det inte vara när ni redan har lovat varandra det för 4år sen
    Håller med men grejjen är ju den att man kan inte tvinga någon att gifta sig som egentligen inte vill bara för han har lovat för 4 år sedan...Prata med han!Ni har ju barn. Ni borde känna varandsra ganska bra vid detta laget Jag hoppas han mognar...Lycka till!Jag håller tummarna!
  • Paeonia

Jag tycker personligen att man visst också 'bara' kan vara förlovade, varför inte?. Men det ska man då vara överens om från början så inte den ena går och väntar på bröllop.

Kram Paeonia

• Mrs Marley

Det är därför som jag alltid har sagt att när jag väl förlovar mig så är det bröllop året efter, då går det inte att komma undan

När jag tog upp ämnet med min blivande ( friade inte ) så jag han inte så glad att diskutera det och blev nästan lite sur. Men efter åtta år tillsammans så känner jag honom ganska bra och visste att han skulle reagera så.
    Jag sa typ att det fick bli nu eller om tjugo år när vi fått barn som är lite större eftersom vi antagligen aldrig mer kommer ha en sån ekonomi som vi har nu. Min blivande köpte ekonomi snacket. Två månader senare friade han!

Nu håller jag på att bearbeta barnfrågan och det kommer bli som jag vill, haha

Jag tycker att det är jättetråkigt för din skull. Men eftersom ni är förlovade måste ni har disk. bröllop
    Antagligen har han själv funderat på det eftersom han uppmärksamat skottåret

• lillaj

Känner lite igen beteendetmen samtidigt förstår jag att du blir ledsen, själv skulle jag bli oerhört sårad. Hur ser relationen ut i övrigt? Är han känslofull och romantisk?

Tror han är rädd faktiskt. Berätta lite hur du känner och fråga hur han ser på ett ev äktenskap. En del människor vill inte gifta över huvudet taget. Vet du vilken syn min sambo har på saken?

• Astriden

märker han inte att du blir ledsen??

• MsSandra

Oavsett om han är skräckslagen eller inte, var det något av de mest okänsliga situationerna jag läst om! Hade du inte skrivit att ni hade "hela paketet"... så hade jag tagit för givet att han försökte dumpa dig..

Hans handlande säger mer än tusen ord och jag tror du vet vad han vill, tycker och tänker vid det här laget (ni har ändå varit ihop några år nu).

Med tanke på att ni redan är förlovade så känns hela situationen märklig.. hade han varit rädd.. skulle han ju aldrig förlovat sig från början!? Det ligger något mer bakom hans utspel.. försök lista ut vad det är? Det är något han inte säger..

Han kanske vill sätta planerna i verket själv och blev rädd när han kom på att det var skottår?.. då han förstod att du skulle "sabba" hans planer? Då kanske det var hans försvar liksom.. att nochalera dig totalt för att få dig helt off topic.. något är det iaf och jag hoppas verkligen du kommer på vad..

Sådär ska man ju inte behöva bli behandlad av någon som respekterar (och älskar) en!

Oavsett önskar jag er lycka till med framtiden!
    MVH Sandra

• Hedebris

jag hade brutit förlovningen istället om han inte hade velat sätta ett datum.

vad är poängen att vara förlovade om det inte innebär att bröllop. jag hade snällt gett ringen till honom och sagt. sätt tillbaka den på mitt finger när du är redo

• lillefrejennr1

Ja, som en del av er säger så tycker jag också att en förlovning är ett frieri! Vi har pratat om detta men han tycker att en förlovning är en förlovning och att ett frieri är ett frieri! Han har sagt att halva grejen med att gifta sig är ett romantiskt frieri. Jättekonstigt....

Så jag har ju värsta prestationsångesten över detta också, att inte mitt frieri skulle duga eller vara tillräckligt romantiskt. ''Igår kväll hade vi ett långt snack, jag var ju jätteledsen, men han sa att han hade sagt så för att det precis vid tolvslaget slagit honom att det var skottår! Han blev nog lite ställd när han kom på att jag kanske skulle fria. Grejen är också att han har sagt och sa igår också att vi ska gifta oss till sommaren men då måste vi ju börja planera NU!!! Dessutom bor min syrra i USA och behöver lite framförhållning för att ha möjligheten att komma.

Men nu sa jag till honom att jag inte kommer nämna saken mer så nu är det upp till honom. Fast jag kanske gör ett nytt försök iallafall på skottdagen eller på alla hjärtans dag då vi har 4-årig förlovningsdag.

Vd långt det blev.. men jag är verkligen jättestressad över detta nu...

• Kakan Mascha

gör som du sa till honom - glöm det! när han väl friar (för det är ju det du vill egentligen!) så får du planera och få ett datum. på riktigt liksom. men, det kanske inte är denna sommar du får stå brud, men nästa. och det är ju inte illa det heller! =)
    lycka till!

Svar på tråden Jag försöker fria men han skojar bort det!!!