• Swimsuit

några kilo.... tips!!

Jag skulle vilja passa på att inleda 2008 med lite nya sunda vanor (som så många antar jag...). Jag är 160 cm lång, väger 58 kg, har ca 80-81 cm i midjemått. Tycker att jag försöker äta nyttigt och motionerar - dans en gång per vecka och ett ordentligt simpass en gång per vecka. Men det händer inte mycket på viktfronten... Vill gå ner till 55 kg i första hand. Några bra tips????

• Svar på tråden några kilo.... tips!!
  • Mrs Marley

bröst kan man alltid fuska till sig

Jag har såååå svårt för att sluta äta choklad men jag ska verkligen försöka.

Idag blev det Sushi till lunch, ok i GI synpunkt eftersom riset är kallt vilken tur för jag älskar sushi!!!
    Sen blir det en lättare sallad till middag.

Ett stort problem för mig är frukosten jag orkar inte tugga på morgonen, jag vet att det låter sjukt men så är det måste jobba på det.

• Paeonia

Ja, frukost är jag urusel på. Två koppar kaffe är allt jag får ner. Mår illa när jag tänker på att jag måste äta något, så har det alltid varit för mig. Jag har ett fysiskt arbete som trädgårdsmästare och jobbar bara utomhus. Folk fattar inte hur jag står mig på bara kaffe fram till 10 fikat. Jag borde väl vara svimfärdig, men det är inga som hellst problem.

Jag vet inte vad jag ska göra för att inte må så illa på mornarna. Någon som har tips?

• Skottdagen2008

Ta ett graviditetstest

Nä, skämta bara. Försök att dricka något annat än kaffe för det är lite väl starkt så tidigt i magen utan annan föda.

Paeonia skrev 2007-12-27 15:15:05 följande:
    Ja, frukost är jag urusel på. Två koppar kaffe är allt jag får ner. Mår illa när jag tänker på att jag måste äta något, så har det alltid varit för mig. Jag har ett fysiskt arbete som trädgårdsmästare och jobbar bara utomhus. Folk fattar inte hur jag står mig på bara kaffe fram till 10 fikat. Jag borde väl vara svimfärdig, men det är inga som hellst problem.Jag vet inte vad jag ska göra för att inte må så illa på mornarna. Någon som har tips?
  • Paeonia

Ha ha, jag visste den skulle komma. Nej gravid är jag inte, det har alltid varit så här med mig även innan jag började dricka kaffe.

Jag försöker att äta typ en smörgås eller vad som hellst tillsammans med kaffet men det känns ungefär som en masonitbit i munnen som växer. Kaffet är heligt för mig på mornarna, det som får mig upp ur sängen. Sedan klarar jag mig oftast hela dagen utan kaffe. Men kopparna på mornarna....åh, de är ljuvliga.

• Skottdagen2008

drick något då som en smothie eller nyponsoppa något som slinker ner utan tuggande.

• Mrs Marley

Precis!
    Förr tog jag naturell yoghurt och blandade i frusna bär och körde i mixern. Sen satt jag halvsovandes framför tv´n och drack den med sugrör haha som en barnunge. Tyvärr har jag lite mjölkmage och såg gravid ut resen av dagen.
    Men det gick hur bra som helst att dricka på morgonen jag slapp ju tugga
    Många tycker att det låte obiggat att mixa på morgonen. Jag har en liten mixer som den får max plats med 4 dl i. Den stod redo på morgonen, bara att hälla i allt och mixa i ngn sekund. sedan dack jag ur mixer"muggen"

• Paeonia

Ska prova det. Färskpressad apelsinjuice brukar gå att få ner men det är ingen höjdare i magen tillsammans med kaffet, lite förmycket syra...men smothie är ju gott.

• tottesloda

Att inte æta fruost ær inlært beteende. det går att læra om.
    Jag har jobbat med øvervikt i många år och då inte min egen utan andras. Senast med diet och medisinsk behandling... Æven med personer som opereras.

Och det som ær gemensamt med all dessa patienter utan undantag.. Ingen æter ordentlig frukost.

Man måste æta frukost før att få igång en normal førbrænnig annars står kroppen på lågvarv tills den får någon energi.
    SÅ lær er æta ordentlig frukost och æt riktig lunch och middag. inte bara lite yugurt eller fil.
    før att øka førbrænningen måste man øka intaget av mat...

• Swimsuit

Frukost är inte kul, jag brukar dricka kaffe bara och sen äta frukost först halv tio då vi fikar på jobbet. Tycker att det funkar bra.

Har nu börjat skriva upp allt jag äter i en liten antecknigsbok som jag alltid har i väskan... så att man håller koll, ser vad man äter för mkt/lite av - och så känns det inte lika frestande att stoppa i sig den där pralinen när man måste skriva upp den sen... hehe. Hittills har det gått bra! Det onyttigaste jag ätit är lightglass med hallon, och det är väl helt ok ändå för att vara dessert. Skriver upp ev. motion i boken också.

• Knopan

Hej alla ni som vill gå ner i vikt!

Jag personligen har lite svårt för att tro på det där med alla bantningsmetoder...det är så mkt skitsnack! Visst,det kan funka för en del,men man ska ju kunna hålla sig till dieten hela livet (eller åtminstone under lång tid), för slutar man med dieten så går man ju upp alla kilon igen (plus några extra många ggr).

Nej,det är mycket simpelt: är man överviktig eller går upp i vikt så stoppar man i sig mer än man gör sig av med!! (För den sakens skull inte sagt att det är lätt. Det är jättesvårt att låta bli alla frestelser!)

Och att börja äta frukost är verkligen jättebra, och anser man sig inte klara av det så får man nog ge sig fanken på att det ska gå. Som nån skrev: Man vänjer sig!
    Det medför ju nåt bra...och man får göra mindre åtråvärda saker för att uppnå de mer åtråvärda

• Ivory7juni

Mrs Marley: Ang smoothies...varför kör du inte smoothie utan youghurt? MYCKET GODARE!!
    Tex. banan, äpple, frusna hallon + juice...eller apelsin, banan, passionsfrukt, frusna jordgubbar och ananas. MUMS!!
    vi kör det på kontoret morgon och em och vårt glassätande denna sommar minskade med typ 99% eftersom sötsuget försvinner helt. Vi har typ 30 varianter som vi kör beroende på fruktsäsong. Min kollega har börjat må bättre och kan komma tidigare till jobbet eftersom hon mår tokilla av frukost så då blir detta hennes frukost.
    Jag äter gröt på morognen efter en 30min promenad med samobn o hunden, men jag är uppe ganska tidigt så det passar mig oxå med "second-breakfast" eftersom jag annars gärna småäter något innan lunchen.

Mina tips för vikten är annars att lägga in ett eller två extra motionspass varje vecka utan att belöna sig för det, inte tänka -oj nu gick jag 5km så nu kan jag ta en kaka till kaffet...jag vet det är assvårt att hinna med men det går om man bara vill! Jag går 3-10km per dag, håller ridlektioner och bär hinder samt rider själv några dagar i vecka. Jag äter väldigt nyttigt och så men har gått upp 5-7kg sen jag slutade rida 5ggr i veckan, så jag var tvungen att vända den trenden....och sen att se till att äta sig mätt på rätt saker. Jag har minskat mina matlådor något och sen lagt till någon form av bönor till maten...jag satsar på "djurvarianten" om man ger häst/gris etc. mer protein än energi så går det inte att få dem tjockare eftersom det går åt för mycket energi för att bryta ner energin....fast för att det ska funka på människor får man ju verkligen dra ner på allt socker först...annars finns det ju energi att bryta ner allt och då fastnar det ju oxå...=)....jag har iallafall tappat 3kg under hösten..innan bröllopet ska det bli 3 till

• Mrs Marley

Ivory7juni

du har helt rätt! visst kan man göra med juice också.
    I N.Y finns det en kedja som heter Jamba juice som gör dom mest underbara smoothie´s både nyttiga och onyttiga

• Brollop15juli

Låter inte direkt som du behöver gå ner, men vem är jag att dömma, 154cm och 61kg(tung) hehe...
    Nej men ärligt, det du kanske ska fokusera på är att slanka ner och inte gå ner. Hålla igång förbränningen.

Svar på tråden några kilo.... tips!!