• lolinona

50-tal / Havs tema

Hejsan

Vi skall gifta oss i september nästa år ute på en ö.
    Vi är båda mycket förtjusta i 50-talet och hela den stilen.
    Samtidigt är vi båda uppväxt på öar/ gamla fiskeläger.

Så vi vill få med detta i temat på vårt bröllop.

Klädsel 50-tals stil, men vi är lite osäkra på hur vi sammanfogar hav/50-tal i festlokalen.

Någon som har erfaranheter av detta eller några spännande förslag?

• Svar på tråden 50-tal / Havs tema
  • lolinona
    Celeste97 skrev 2007-12-18 20:24:19 följande:
    Visst låter guldfisk i vas häftigt, men det är inte något för en djurvän. Fiskar blir lätt stressade om de inte har någonstans att gömma sig och upprepade vattenbyten kan leda till att de blir sjuka och dör. Och vad gör man med dem när festen är slut?Man får gärna ha fisk på tallriken för min del, men att riskera djurs hälsa för att ha dem som dekoration på ett bröllop är inte det mest romantiska jag kan tänka mig...
    Jag måste nog hålla med Celeste att det känns lite taskigt mot fiskarna.

Men det skulle vara väldigt snyggt, har sett det på modevisningar.
    MEn ingen av oss vill ha ett akvarium sen, så det blir nog itne så

Kanske man skulle kunna göra med plastguldfiskar,
    typ sådana de säljer på micque eller cocktail...
    mmm tål att tänkas på
  • gustafmatilda

Well, det var inga smala vasar direkt, inte mycket mindre än de flesta guldfiskskålar. Så 20 cm i diameter skulle jag tippa på. Tror inte att fiskarna mådde sämre för att det inte var klassiska skålar, det låg gott om stenar och växter i där de skulle kunna gömma sig om de så önskade. Och mat fick de också. Men är man emot gulsfiskskålar så är det klart att man kan bli stött, som med allt annat man kan tänkas vara emot.

Brudparet skänkte sedan bort den levande dekoren med skålar till några som hjälpt till under bröllopet, som ville ta emot dem såklart, samt till oss i familjen.

Vår fisk levde och mådde bra en lång tid därefter =)

• Celeste97

Jag får medge att det låter som om din bror och hans tjej faktiskt försökte ta hand om fiskarna så gott de kunde. Antagligen visste de inte (som många andra) att den rekommenderade storleken på ett akvarium för guldfiskar är 250 liter! Det skulle med andra ord vara mer humant att ha råttor i en vas, eftersom de behöver mindre yta/volym...
    Gjort är gjort, mitt inlägg var inte så mycket menat som kritik som för att avskräcka andra från att göra om misstaget.

Och nu kanske vi ska låta tråden åter handla om marint tema i kombination med 50-tal?

• B & S

Jag ska försöka sätta upp bilder här sen nånstans samt på en annan websida jag brukar vara på, kanske gör en tråd med länk dit eller till våran privata hemsida så alla kan se.
    Vilket påminner mig om att jag inte ens tagit bild på våra Save-the-Date kort vi redan skickat ut nyss i November.
    Majoriteten av gästerna bor faktiskt inte i GBG utan alla möjliga städer inkl i Finland! Kändes enkalre om alla kom till våran hemstad istl för att vi väljer en släktens hemstad så dem andra får åka...nu får alla åka nästan.

Vi ska ha bröllopet 080808 av ren enkelhet att komma ihåg det förbaskade datumet, det lät roligt, eftersom det är en Fredag så är visa saker mindre bokat och om nåt tar slut/sönder så är alltid butikerna öppna på "normal tid".

Låter jag praktisk o planerar mycket? johooo du skulle bara veta! Jag började för snart 2år sedan!! Mest för att jag ville inte ha all stress på dem sista månaderna med tex dekorationerna. Man vill ha en vis dekoration och så vill man kunna ha råd med den också så vi har köpt lite vart efter på såna små grejer samt gäller att hitta dem till "rätt pris" vilket tagit tills ända nu!! Allt från dukarna till alla prismor.
    Har också ändrat mig ett antal ggr på utseendet av inbjudan och min "bukett" och den är fortfarande inte färdig...förutom att jag vet att jag ska ha fjädrar i den.

Kan berätta en annan detalj vi har också, fåglar/fjädrar för att öka på lyx/victorianska känslan ännu mer. Vi ska inte ha levande då vi båda hade fått astma attaker av för mycket små mini dunn som flygger omkring men vi ska ha små dekorationsfåglar här o var bla på tårtan. I en fågelbur som jag ska andv som gästbok.....låter jätte wierd men alla gäster kan skriva en lapp var och lägga i där sen gör jag en egen Scrapbook av alla dem (för att inte tala om hålla koll på alla "platta" presenter som annars kan halka under nåt bord och försvinna bör läggas där i i säkert förvar).

• B & S

Jag har sett bilder från USA där dem andv guldfiskar som dekoration. En version var med superhöga vaser och en annan med "guldfiskkupor" där man hade satt något ovanpå så ingen kan sticka ner händer eller annat i.
    Såg väl rätt fräckt ut samt otorlig fasinerande dekoration för ev gäster men!! de guldfiskarna hade inte ett jota att gömmas sig bakom då det fanns ingenting i hela vasen/skålen utom vatten o fiskarna själva!

Tycker det e en bra idé att andv små fejk fiskar isfl om man vill ha sånt.
    Finns också på Sorbé och andra sorts fiskar på Lagerhouse här i GBG.

En snygg dekoration som är lite mer stylad är tex hög rund vas, sån som är så himmla vanlig nu för tiden på nästan halvmeter, längst ner varvar man ev svart och vit grus och kanske några pärlor här och där ut mot glaset. En fin plast eller levande sjöväxt och 2st flytande plast fiskar. Enbart rött eller turkost grus är också väldigt schock aktigt och snyggt.
    Om man lyckas få tag på en smal pinkorall i rött eller vit för att skära av färgen med blir också snyggt istl för en sjöväxt.

Ja skulle kunna babbla på hur mycket som helst om olika style grejer...så ja slutar nog nu hehehehe...:P

• lolinona

å jag tycker det är hur underbart som helst med alla tips.
    När skickade ni ut er sparadtumet?

Vi håller som bäst på att tillverka den.
    det kommer att bli att kort emd 3 filmstjärnor på, en är jag en min m2b och den tredje är kyrkan med datum under.
    Så det blir målade kort.
    (min m2b jobbar med att måla o rita serier o tecknad film osv)
    Så det skall ju bli i hans stil.
    Sen har vi tänkt att själva inbjudan skall vara dubbelt A5 med oss som klippdockor i underkläder på framsidan. På baksidan ser en ritad kostym och en ritad brudklänning.
    Så att efter bröllopet kan man om man vill klippa ut oss och leka med oss som klippdockor... haha det kanske låter förvirrat men jag tror att det blir fint.
    Har funderat på att de andra pappersakerna så som festprogram och program till kyrkan skall ha saker till klippdockorna på sig.
    Smyckesask, skor, bukett, osv

Som placeringskort skall vi ha små segelbåtar.
    Vi har itne bestämt ännu om vi skall köpa dem eller om vi skall såga ut och göra egna av gammalt virke från min m2b:s farfars gamla frakteka och använda gammal använd segelduk till seglen.
    Men det känns som att det kommer att bli ett himla stort jobb att tillverka. Men vi har en frivillig att såga ut och fixa båtarna...
    Så vi får se.
    Men det känns roligt att få med saker från de gamla i vår släkt som tyvärr itne finns i livet längre.

Oj, tiden springer iväg, nu måste ja göra mig i ordning för jobbet.
    Kram

• B & S

Vi skickade ut dem nu redan i November eftersom det är bra att boka hotelrum om gästerna inte vill tränga ihop sig hemma hos oss eller min mamma som bor här i GBG.
    Anledningen är alla turister som alltid kommer hit och tar upp alla billiga hotel/vandrarhem. sen finns ju hela Gothia cup där jag inte håller reda på vilken vecka dem är här men misstänker det är bla under vårat bröllop så dem tar upp massa plats med, många bor i skolor men vet att en del åker hit med hela familjen om dem är från Sverige för att glo på matcher. Små mycket folk här o där.

Tror ifs att dem flesta kommer bo hos oss men man vet aldrig med visa. Sen så skickade vi även med adressen till våran privata bröllopssida så folk kunde se info där redan om dittan o dattan bla "gåvolistan" då många frågar redan nu. Har även gett en lista på papper till morsan som dem kan ringa o bocka av grejer. En del frågar ialf direkt vad vi vill ha vilket känns pinsamt!! Vill ju inte säga precis den här e inte så dyr så den kan du köpa för då båda känns det: GE oss detta! och vi vet ju redan vem som is ger vad.
    Har ifs sagt att de inte behöver välja från den listan men att dem isfl ska undvika visa saker då vi redan har tonvis med sådant tex brödros/mixer/shotglas/ljuskandelabrar/vas/skål.

• lolinona

Ja, jag gruvar mig lite för att skriva önskelistan...
    eller rättare sagt svara på frågor om den ... hihi

Angående boende så finns det vandrarhem och stugor i anslutning till vår festlokal.
    Så vi har bokat hela området.

Vi gifter oss en lördag så ja tror de flesta gästerna kommer fredag och stannar till söndag.
    Så vi har tänkt ha paketöppnning på söndagen till brunch.

Hur skall ni göra med paketöppningen?

• B & S

Antingen kommer vi öppna dem ensamma nån gång efteråt nrä det nu kan bli...men annars kanske gästerna kräver vi ska öppna dem dagen efter då vi hade tänkt bjuda på kaffe o smörgåstårta hemma i våran nya lägenhet. Ett sätt att passa på o "visa" upp vårt hem då vi tills nyligen bodde i en 1a. De va inte precis kul o ens bjuda hem morsan eftersom det hela tiden var en stor j*** säng mit i rummet som störde inredningen och alla kunde se-jaha har ni sån färg på påslakanet just nu....:P bläää
    Var inte så jobbigt med att vara på varan så nära hela tiden utan man kände klosterfobi pga sängen o stora hörnsoffan tog upp 85% av lägenheten! Det kändes som man helt kvävdes av möbler.
    Nu har vi en najz 3a med helt nya tapeter o golv samt helt fräsht kök(skåpluckor,bänkar o skåphandtagen= där alla fet/smutts fastnar o man inte alltid får bort efter andra hyresgäster, SNUSKIGT!) då lägenheten var tydligen dålig efter tidigare boende.

Hoppas ingen ser ens memik om nån råkar köpa nåt gräääääsligt?! om man nu måste öppna framför gästerna. :/
    Ååååååååååååååå så fin! *flin*

• lolinona

Haha ja du de förstår ja att de va trångt i den.

Ja ska genast börja öva på miner
    ohhh aaahhhh häääärligt
    mmmm preciiiiiiiis va vi ville ha

hahah

nä de skulle va lättare att skriva en lista på vad vi inte önskar oss

• B & S

Ja jo sån har vi också skrivit! HAHAHAHA
    har för mycket arvegods, köpt själv för mycket saker för ljus och grejer till köket har vi sedan läääänge och absolut inget med alkohol att göra då det inte kommer komma till andv eller drickas upp!
    Vi kan dricka då o då när man e ute eller nåt litet på fester men vi har inte o går inte på himmla många fester så det blir bara att det står o inte dricks alls. Vi ger bara bort vin o sånt vi får...eller så får man hälla ut om det är "dålig kvalitet" som ingen ialf vill ha(sånt som inte alls blir bra vid lagring). Synd på presenter ialf....

Vi ska däremot inte ha alkoholfritt bröllop pga en del gäster då(en spec borde inte dricka alls men det kan vi inte hålla honom från för han fattar inte hur mycket folk än tjötar, hans fru ska sätta honom i en taxi om han blir för mycket).
    Mousserat jordgubbsvin till brudskålen, vin/öl/läsk/vatten till maten och sedan whiskey/baileys/kaffe/läsk till tårtan efteråt finns det "ööpen bar" i väldigt begränsat antal med öl/vin/vodka/alkoholläsk till alla så ingen kan bli för full. Inte för vi e snåla men som sagt det finns en snubbe som e väldigt frisk i det och m2b's pappa kan lätt bli det just vid fest. Resterande gäster dricker faktisk inte alls eller väldigt lite av alkohol eller just strak saker.
    Själv ska jag nog endast dricka jordgubbsvinet o kanske nån alkoholläsk...ja e mer för det "saftiga" och inte alls förtjust i att det är gott med högre % i eller ens i vin/öl. Jag dricker faktiskt inte ens kaffé/te!! HAHAHA

• lolinona

Ja vi har en bekant (vän t familjen) som itne borde få komma i närheten av en flaska.
    Problemet med honom är att han alltid smugglar m sig eget...
    Så de hjälper inte att låta bli att bjuda.
    Vi kommer ha mousserande utomhus att skåla i när ja o min m2b kommer.
    sedan vitt, rött, öl, läsk, vatten till maten
    till avec blir de mammas hembjorda lingonlikör + ett alternativ ej bestämt ännu.
    Sedan blir de fri bar med en bartender.
    Hon är dock redan instruerad att om personer börjar bli för bersade så skall hon ge svagare o svagare drinkar.

• lolinona

Ja men vad gör man inte
    haha
    Ja vill inte ha något fylleslag.

• B & S

Ne precis....hoppas ingen påpekar detta på nåt rude sätt...men tror inte de om de redan e "på väg"...och förhoppningsvis så upptagna med själva dansandet eller prata med nån annan just då.
    hehehe...det bara lät så förbaskat roligt.

Vet inte om du sett nu i trådarna men vi skall efter allt inte ha nån fest alls med några gäster. Vi har fått reda på vad visa tycker om speciellt mig och från "nära släkt". Så vi tänkte va elak man kan vara igentligen när man ingte ens betalar nåt som gäst(om man nu inte ger present o köper nya kläder vilket inte ens är nåt tvång på)! Vi är så trötta på alla nu att vi skiter i alla....vi gifter oss ensamma någon dag i sommar istl. Måste ha 2vittnen bara och det blir ev hans bror o min kompis.
    Mycket tråkigt då jag hade lagt så mycket tid, omtanke för andra också och letat efter rätt priser så går dem och förstör en fest som inte ens hänt än.

• lolinona

Nej va trist,
    hur känner du de nu?

Hoppas att det blir bra!!

• B & S

Fortfarande besviken på att jag inte får visa och bjuda på en fest som skulle vara rolig och med godmat även om den var hemmagjord samt vacker fest ut över det vanliga inkl vanliga färger inom just bröllop. Jag älskar att shockera lite men ändå på ett bra sätt. Hade jag bara kommit i planeringen i början och inte hunnit köpa allt så hade det kanske vart bättre...nu sitter jag här med mer än halvt betalt bröllop och bara 2per kommer få komma medans dem andra kan sitta där och njuta av sina tiumpfer.
    På ett eller annat sätt....jag vet inte hur dem tänker ärligt talat.

Jag har mailat runt till lite fina restauranger men man får inte andv sin egen dukning eller bara delvis då dem kommer skära sig mot resterande dukning i lokalen. Jag bad om väldigt enklit och fick det också inkl spec små hörnrum som är avskärmat men tydligen gick inte så bra med dukningen ialf. Jag vill ju ha lime under svart spetts och det kommer lysa regält!
    Kanske vi kan ha middag där och bjuda vidare på tårtan hemma hos oss och annan underhållning men frågan e vad? känns dumt också hemma med minifest för 4per när dem andra 2 inte ens är ett par och dem har aldrig träffats förr.
    Har ialf god tid på att luska ut detta. Oavsett skall vi ha en tårta varken den serveras hemma el på restaurangen.

Vi ska för övrigt gå och köpa resan nu snart ev i helgen redan innan denna tar slut med fullbokning också på just det hotellet vi vill ha.
    Måste fixa pass åt honom med...bläää att behöva tjöta på honom om detta är en pain in the butt! han e så glömsk och lat jämt :)

• B & S

oj skrev mycket visst....har ingen uppfattning av såna saker mer...e så trött på massor just nu. Försöker tänka på roligare grejer istl och på att det är ett nytt år nu!

• lolinona

Ja, man får försöka fokusera på det positiva.
    Och det är ju faktiskt att ni få är kära o lyckliga, ellerhur?!

• B & S

Jo precis tänka possetivt istl och inte ens tänka på vad för sorts ev komentarer som kommer sen när dem alla frå reda på det för då är det fösent..MOHAHAHAHA ;)

Ringde ialf och sa till kompisen att vi ska endast bjuda 2pers och vill inte ha nåt alls mer av det utan bara enkelt och att dessa är "heders" vittnen men hörde på rösten att hon verkade vara lite kinkig att hennes man inte fick hänga på. Men m2bś brors sambo är ju inte heller inbjuden OM hon nu mot alla odds får ledigt ialf just då. Men vet inte om hon tänkte längre än så förutom att hon helt förstår att vi inte har stor fest då och vi e lessna på majoriteten av gästerna.
    Sa också att om det är så att hon inte kan komma så får hon självklart säga till så får vi väl leta upp någon Japanska turist (tror de hade uppskattat det för de tycker allt är intr och tar kort....inkl på baksidan av en mack en gång??) eller ev trädgårdsmästare som finns i parken. Hehehe...

Svar på tråden 50-tal / Havs tema