• B & S

lagar om försörjning inom äktenskap mm

Eftersom jag aldrig lyckas få in ett inlägg på Familjeliv trotts medlemskap så lägger jag det här för det har ju göra med bröllop/äktenskap ändå.

Undrar om någon vet mer om hur det är med försörjnings skyldighet under äktenskapet? vet att det gäller mat och hyra men gäller det mer än så?
    Om tex den ena är arbetslös måste den andra försörja ALLT den arbetslösa har "tagit för sig" så som räkning för mobil och lån mm?

Just biten med lån är väldigt viktig och intressant i våran situation då han har 2 banklån och ett från CSN, jag har inga lån sedan innan men kommer ta ett från CSN senare.
    Vad händer om nån är:

*arbetslös -måste den andre betala bådas lån under denna period?

*dör -måste den kvarlevande betala bank eller CSN lån som är kvar i den andres namn?

*skiljsmässa -räknas dessa lån som utgifter i en skiljsmässa?

*kan man skydda varandra från detta ifall tex nån arbetslös/dör med ett äktenskapsförord?

Såg ett program för ett tag sen, minns inte alla detaljer tyvärr och det var en ovanlig historia men visa delar är viktiga ändå. En kvinna hade flera barn och var gift med en kriminell man som bara försvann helt plötsligt och dödförklarades. Han kommer helt tillbaka till Sverige efter att gömt sig utomlands och myndigheterna bryr sig inte ett jota om detta och hon fick stå ensam kvar med något stort lån som fick henne att gå i konkurs/eller nästan konkurs...levde typ på nudlar med sina söner. Vad jag minns så var det hans skuld det handlade om, kan minnas fel också.
    Får det gå till såhär när någon dör på riktigt/dödförklaras?

Jag tänker självklart inte mörda min framtide man och hoppas verkligen inte han dör fysiskt för då dör jag mentalt!!! men jag vill veta vad som lagen "kräver" och vad man kan skydda sig ifrån innan vi skriver på några vigselpapper. Detta är för bådas skydd mot bådas lån alltså.
    Jag har kollat upp gratis advokatråd på internet men det tar väldigt lång tid för svaren så jag frågar om nån redan gift brud finns här eller nån annan blivande brud vet något om detta?

Jag vill vara informerad helt och klart innan jag ingår i något som jag inte är helt införståd i rent LAGLIGT.
    Kärleken är det inget fel på alls bara lagar som kan vara lite kluriga ibland.

• Svar på tråden lagar om försörjning inom äktenskap mm
  • anne på grönkulla

Läs inte bara advokatråd på nätet, inkl hemmasnickrade (inkl mina) utan gå till en familjejurist, t ex på banken. De kan förklara just er situation. Skriv äktenskapsförord om ni känner att ni vill det men gör det hos en kunnig jurist, inte själva.

Men i korthet:
    Dina lån är dina lån. Men, de ska betalas - oavsett din ekonomiska status såklart. Försörjningsplikten innebär i praktiken mest att en av er inte kan få socialbidrag om den andre har pengar.

Värdet av lån och skulder räknas av mot värdet av tillgångar vid bodelning (t ex om någon dör eller man skiljer sig). Man kan inte ärva skulder vid dödsfall.

• Masha

CSN-lån brukar avskrivas vid dödsfall har jag för mig.

• B & S

tack tack!
    jo har funderat på det med jurist på banken, har hört talas om att en sådan finns.......känner mig helt blå om visa saker ang bröllop/äktenskap men o andra sidan har jag aldrig gjort det förr och aldrig fått vara med på nån annans bröllop heller och suttit o diskuterat såna här viktiga saker.

• tonårsmorsa

B & S:
    Vill bara komma med en liten tanke. Om någon tar lån och sedan blir arbetslös är det ju alltid så att lånen måste betalas ändå. Samma sak gäller självklart även då man är gift. Skulle någon av er då underlåta sig att betala lånen så har det ju egentigen ingen betydelse om det är gemensamma lån eller inte. Den som inte betalar får betalningsanmärkningar, sedan blir det kronofogde och utmätning osv. Självklart drabbar det båda i ett förhållande. Har den ena betalningsanmärkningar blir den personen inte godkänd som medsökande vid andra lån i framtiden, ex om man ska skaffa hus etc.

Vad gäller CSN lån har jag också för mig att finessen med dessa är just att de avskrivs vid dödsfall. Rekommenderar också att du tar kontakt med en familjejurist.

• B & S

Ja jo förstår att det måste betalas bara undrar om man kanske kan sätta dem på "pause" eller dylikt tills den arbetslöse får inkomst igen. Just CSN lånet har jag sett nåt sådant om men vet inte om det gällde endast om man inte var gift?!
    Det hela är ju för att vi inte ska gå i konkurs om det bara finns en inkomst. Jag tror inte vi kommer hamna där men bra att veta. Han har väldigt bra lön och rätt stabilt arbete, samt verkar vara bättre på saker än visa av hans "äldre" medarbetare så tror inte dem vill bli av med honom heller om dem är tvungen till nedskärning. Jag o andra sidan vet ju inte om jag får jobb och vad för sorts efter utbildningen, skäms lite över att han skulle behöva betala mitt CSN lån isfl. Redan nu betalar han allt då jag e arbetslös pga skada och precis lagt ner ett företag som gick back. Ska försöka utbilda mig ÄNNU mer än jag redan har och se om jag kan få ut nåt av det då jag e rätt bra på den här grejen samt mer passande ihop med min skada...men utbildningen är på 3år så det är ju stort lån. :/ grubbel grubbel....men som sagt vi ska nog ta oss ett snack med en familjejurist för det finns väl antagligen nåt annat vi inte ens vet om som vi missat.

• anne på grönkulla

Det går ju alltid att fråga enskilda långivare om de är beredda att göra upp en plan för amorteringen som tar hänsyn till försämrad inkomst t ex, men det är nog svårt att räkna med det. Det kan dock gå.

Prata med en jurist är en bra ide - då kan ni tröska era frågor i botten med ett proffs. Jag tror att du gör det krångligare än det behöver vara men ni har en massa frågor o kan få bra svar på dem. Ta chansen!

• Fröken Chockrosa

Oj, det var många olika delar men jag ska se vad jag kan bidra med...

"Undrar om någon vet mer om hur det är med försörjnings skyldighet under äktenskapet? vet att det gäller mat och hyra men gäller det mer än så? Om tex den ena är arbetslös måste den andra försörja ALLT den arbetslösa har "tagit för sig" så som räkning för mobil och lån mm?"

- Angående underhållsskyldigheten inom äktenskapet ska man som makar ombesörja den andres personliga behova om dennes ekonomiska medel inte räcker till. Jag tolkar det som om lån och mobilabonnemang ingår i detta, eftersom det på något sätt förutsätts att man genom äktenskapet har gemensam ekonomi, framförallt om man ser på de regler som finns vid äkenskapsskillnad.

Om man inte avtalar om annat så är alla ekonomiska medel gemensamma vid ingåendet av äktenskapet så ett lån påverkar ju den andra parten oavsett vem som är ansvarig för lånet.

"*arbetslös -måste den andre betala bådas lån under denna period?"

- Lånen måste ju betalas oavsett om man är arbetslös eller inte dock har jag för mig att CSN-lånet fryses under den tiden som man inte har något jobb.

"*dör -måste den kvarlevande betala bank eller CSN lån som är kvar i den andres namn?"

- Banklånet kvarstår i dödsboet och räknas med vid en bodelning. Alternativt så räknas det av vid arvsskiftet, lite beroende på om det finns andra testamentstagare eller arvingar. CSN är ju förmånligt på det sättet att det skrivs av och belastar inte dödsboet överhuvudtaget.

"*skiljsmässa -räknas dessa lån som utgifter i en skiljsmässa?"

- Vid skiljsmässan tas de upp i bodelningen, det räknas av från hans giftorättsgods innan delningen.

"*kan man skydda varandra från detta ifall tex nån arbetslös/dör med ett äktenskapsförord?"

- Det du vill skydda är att den andre ska slippa betala för den som avlider eller blir arbetslös eller har jag fattat det helt fel?

Man ska egentligen inte ärva skulder, eftersom man genom att avyttra det som finns i dödsboet försöker täcka de skulder som finns. Om inte de tillgångarna är tillräckliga kan man kan även begära dödsboet i konkurs, då får de dödsbodelägare som vill ha något ur dödsboet köpa ut detta istället eller att man genom avtal förhandlar fram något sätt att ordna upp de kvarvarande skulderna.

Så om han har stora skulder, och exempelvis bostaden står på honom så kan det komma att utmätas för att täcka skulder i ett eventuellt dödsbo. Dock är du alltid skyddad mot hans borgenärer men då är det viktigt att du kan visa på att egendomen är din!

Det blev lite rörigt men jag hoppas att det klarnade lite grann...

Lycka till!

• Emmelaj

Jag kan typ allt om CSN och kan tala om att om man har en årsinkomst under ett visst belopp får man betala av mindre på sitt lån just det året (nedsättning av årsbelopp, kallas det). Detta gäller endast ens egna inkomster och ändras alltså inte av att man är gift.

Svar på tråden lagar om försörjning inom äktenskap mm