lagar om försörjning inom äktenskap mm
Eftersom jag aldrig lyckas få in ett inlägg på Familjeliv trotts medlemskap så lägger jag det här för det har ju göra med bröllop/äktenskap ändå.
Undrar om någon vet mer om hur det är med försörjnings skyldighet under äktenskapet? vet att det gäller mat och hyra men gäller det mer än så?
Om tex den ena är arbetslös måste den andra försörja ALLT den arbetslösa har "tagit för sig" så som räkning för mobil och lån mm?
Just biten med lån är väldigt viktig och intressant i våran situation då han har 2 banklån och ett från CSN, jag har inga lån sedan innan men kommer ta ett från CSN senare.
Vad händer om nån är:
*arbetslös -måste den andre betala bådas lån under denna period?
*dör -måste den kvarlevande betala bank eller CSN lån som är kvar i den andres namn?
*skiljsmässa -räknas dessa lån som utgifter i en skiljsmässa?
*kan man skydda varandra från detta ifall tex nån arbetslös/dör med ett äktenskapsförord?
Såg ett program för ett tag sen, minns inte alla detaljer tyvärr och det var en ovanlig historia men visa delar är viktiga ändå. En kvinna hade flera barn och var gift med en kriminell man som bara försvann helt plötsligt och dödförklarades. Han kommer helt tillbaka till Sverige efter att gömt sig utomlands och myndigheterna bryr sig inte ett jota om detta och hon fick stå ensam kvar med något stort lån som fick henne att gå i konkurs/eller nästan konkurs...levde typ på nudlar med sina söner. Vad jag minns så var det hans skuld det handlade om, kan minnas fel också.
Får det gå till såhär när någon dör på riktigt/dödförklaras?
Jag tänker självklart inte mörda min framtide man och hoppas verkligen inte han dör fysiskt för då dör jag mentalt!!! men jag vill veta vad som lagen "kräver" och vad man kan skydda sig ifrån innan vi skriver på några vigselpapper. Detta är för bådas skydd mot bådas lån alltså.
Jag har kollat upp gratis advokatråd på internet men det tar väldigt lång tid för svaren så jag frågar om nån redan gift brud finns här eller nån annan blivande brud vet något om detta?
Jag vill vara informerad helt och klart innan jag ingår i något som jag inte är helt införståd i rent LAGLIGT.
Kärleken är det inget fel på alls bara lagar som kan vara lite kluriga ibland.