• TessaJ

Är detta helt galet eller??

Nu vill jag ha era råd. Så här är det:
    Jag och min sambo bestämde tillsammans att vi skulle förlovas oss vilket vi sedan gjorde. Nu har vi två barn tillsammans,, hus osv. Vi vill gifta oss, vi har pratat om det men han har sagt att han ska fria till mig och att jag inte skulle få fria till honom. Men nu är jag less på att vänta. Så jag har bestämt mig för att fria i alla fall.

Först hade jag bestämt mig för att fria på skottdagen man det kändes så länge dig + att det kan blir väldigt snärjigt om tid för att hinna med ett bröllop i augusti. Så därför ska jag fria på våran förlovningsdag i slutet på januari.

Saken är nu den, jag har i smyg bokat kyrka och festlokal ( vi bor i en liten stad så det finns inte så mycket att välja på+ att jag vet att han litar på min smak/omdöme )och ev. fotograf. Är detta helt fel?

Om han mot all förmodan skulle säga nej går det att av boka.

Snälla ge mig lite råd och stöd!!!

• Svar på tråden Är detta helt galet eller??
  • Tooticki

Nej, går det att avboka och du VET att han inte blir ledsen över att du bokat saker han inte fått vara med och bestämma så är det väl inga problem.

Men, eftersom han nu sagt att du inte får fria (varför du nu inte skulle få det?) och ännu ej klämt fram ett frieri själv så kanske han inte känner sig redo. Det får du ju vara beredd på!

• Gizmos

jag tycker du har gjort helt ratt!! Och vilken overaskning det blir for honom!! Varfor skulle han saga nej? Ni har ju pratat om det...
    Jag haller all tummar for dig och skickar en stor *Lycka till* kram!

• juma

Det finns alltså fler som inte får lov!!!

Tycker inte att det är något fel att lägga upp det så,det är ju som sagt bara att avboka om det inte skulle gå i lås men det tror jag nog att det gör:).
    För övrigt så låter det som hos oss faktiskt:) Vi har varit förlovade ett bra tag och vi har också två barn. Min sambo har också sagt att jag inte får fria. För hanns del så handlar det om att han tycker att det är killen som ska göra det, väldigt gamaldags kanske men jag tycker att det är lite gulligt också=0) Har dock gjort en liten överens kommelse för flera år sen (om han inte har friat till mig inom 8 år så får jag lov att göra det:)nu har det snart gått 7 av dom 8 åren) har fått veta att han har planer så jag går bara och väntar på att han ska komma till skott någon gång! Så ligger till hos oss.
    Kanske det är så att han också tycker att det är killen som ska göra det (fria alltså), vet ju såklart inte bara en liten tanke.

• mandm

Fel vet jag inte men lite ovanligt kanske. Jag är tänker för mycket för att göra något sådant - tänk OM han skulle säga nej då behöver jag boka av kyrka och fotograf mitt i skiten, ja sådana tankar. Sedan tror jag att min sambo skulle bli lite sur om jag gick och förbokade halva bröllopet utan att han fick vara med och tycka till.

• lilltjejan

jag tycker du ska fria på skottdagen om du ska göra det. om du nu redan bokat kyrka och lokar (å är helt säker på att han kommer gilla dina val) så har du ju mycket klart bara där så rästen tror ja helt klart att ni hinner fixa och planera tills Augusti...

Lycka till!

• Sosofofia

Om han uttryckligen har sagt att han inte vill att du friar så: JA, det är fel!
    Tydligen så har han redan sagt att han ska fria och kommer säkert att göra det när HAN känner sig redo...
    Nu är det här vad jag tycker, självklart ska du göra det som känns bäst för dig, du känner ju din sambo och vet om han "bara säger saker för att ha något att säga" eller om han menar vad han säger. Det blev en jobbig mening... Hoppas att jag har gjort mig förstådd iaf.

• Bride in England

Ojojoj tank om han redan planerat nagot!? Vilket han antagligen har da han sagt at dig att inte fria. Ha is i magen eller prata med honom om timings.

• Karga81

Problemet m överaskningar är ju att man inte vet hur det landar, han kan ju ;
    A) Bli jätteglad! Eftersom ni redan verkar leva som gifta är det nog ingen hemlighet ni älskar varandra och vill leva med varandra.
    Eller
    B) Bli sur över att du inte lyssnat på hans uttryckliga önskan om att själv få fria.
    Tricy bussines, jag skulle nog göra en risk-kalkyl, worst case cenario/best case.

• TessaJ

Tack för alla goda råd. Att han vill fria har att göra med "det är killen som ska fria senariot". Jag har gett han några pikar om att det är skott år nästa år och att tjejer får fria då. Nu är det dessutom så att vi kommer åka bort påen weekend i början på januari bar han och jag, där han han sin chans enligt mig. I alla fall så blir det i slutet på januari den stor frågan ställ från mig till han! Går det inte i lås är det bara att avboka det är inte mer med det. Tack alla!!

Svar på tråden Är detta helt galet eller??