• Caflisch

    Letterpress i Sverige?

    Har helt snöat in på amerikanska bröllopsbloggar och läser i så gott som varje blogg om deras inbjudningar mm som trycks med letterpress. Nu till den stora frågan, är det någon som har koll på om det kan finnas något tryckeri i Sverige som trycker med denna metod? Har försökt att googla och söka på enrio utan framgång, så jag hoppas på er medbrudar :)

    Om ni inte sett, spana in hur läckert det är! www.blackpearlpress.com/celebrations/celebrations.html

  • Svar på tråden Letterpress i Sverige?
  • Äntligen är det min tur

    Snyggt som f-n!!!

    Har du kollat olika tryckerier...? Reklamställen?

  • LOOM

    Riktigt snygga!! Sådana vill jag också ha!! Ska genast börja kolla runt i Göteborg!

  • LOOM

    Vet ni vad det heter på svenska?

    Ringde nämligen ett tryckeri som aldrig hört talas om det men sa att det verkar vara offset-tryck som de endast använder på större tryck som planscher m m...

  • Kirsto

    Boktryck heter det på svenska! Verkligen jättesnyggt. Ljunggrens papper i gamla stan (stockholm) erbjuder det, men jag vet inte om de trycker något annat än text på det sättet.

  • Caflisch

    Jag har pratat med en amerikansk bekant som säger att det är en typ av flexo (trycknörds-varning), men hon trodde att den typen av tryck i stort sett var utdöd i Sverige och kunde inte förstå hur det kunde vara så populärt (uppenbarligen har hon ingen smak ;) ) men jag hoppas ändå att det ska finnas någon entusiast i Sverige :)

  • uno1

    Det är vanligt boktryck gjort med till ex en "ving heidelbergare" boktryckspress finns ofta hos små tryckerier som funnits länge.

    //

  • Caflisch

    uno1: Du verkar insatt! :) Du vet inte vad den svenska benämningen på letterpress är också? Så man inte ringer och skämmer ut sig helt på tryckerierna ;)

Svar på tråden Letterpress i Sverige?