• määärit

    menskopp iiigen!

    okej ! Nu har också jag skaffat mig en menskopp. Testat den första dagen idag, så jag förstår om jag säkert själv kan utveckla mitt användande, men vill ändå gärna ha hjälp! Isättningen funkar rätt bra, får i alla fall in den, kanske vecklar den inte ut sig exakt som den ska, men som sagt, det kommer nog. Det STORA problemet: ta ut den! det gör så ont! Jag testar att skruva och krysta och trycka och ja, tillslut går det men oj vad ont det gör! tips?? mvh

  • Svar på tråden menskopp iiigen!
  • Bauti

    Du skall inte dra ut den. Läs igenom instruktionerna igen.
    Det blir ett litet vakum då den sitter rätt. Lättast är att föra in två fingar och trycka den bakår så vakumet försvinner (hoppas du fattar min super beskrivning ).
    Hoppas du får det att funka.

  • tattar-Emma

    Det kan inte vara så att du har den för högt upp? Den ska ju sitta alldeles vid öppningen. Jag kan få ont om den åker uppåt mot livmodertappen till.

    Det kan isf höra ihop med att den inte vecklar ut sig helt.

  • määärit

    sådär, haha. Denna gången gick det lite bättre. Jag försökte liksom veckla ihop den igen, då blev det bara jobbigt om den råkade veckla ut sig när den nästan va ute. Nybörjare, jag ska utveckla mig! men tack så jättemycket! ( om ni får tråkigt någon dag; tveka inte att dra ut den, det tar lång och smärtsam tid! )

  • vitulina

    Jag bara måste fråga vad en menskopp är? Är inte så insatt i ämnet och verkligen nyfiken på vad det är. Någon som känner för att berätta och upplysa mig i ämnet?

  • MSW
    vitulina skrev 2007-12-09 16:14:12 följande:
    Jag bara måste fråga vad en menskopp är? Är inte så insatt i ämnet och verkligen nyfiken på vad det är. Någon som känner för att berätta och upplysa mig i ämnet?
    Här kan du läsa: www.menskopp.se/shop
  • MSW

    Määrit: Det tar ett par cykler innan man får koll på den.. Själv tycker jag att den funkar bättre och bättre för varje gång och jag har använt i 2-3år nu.. Minns att jag i början hade problem med att den inte höll sig riktigt tätt, men det blev bättre när jag hade lärt/vant mig!

  • pickolina78

    Alla har nog lite olika knep och tillvägagångssätt. Du hittar nog det som passar dig till slut.

    Jag har själv väldigt lätt att få skavsår där nere. Vilket gör ont så klart och även lätt leder till andra problem.. Så jag förstår dig. Första gången jag testade menskoppen fick jag världens obalans/svamp just pga det.

    Själv gör jag så här: Jag sitter på toaletten, bredbent. Då kommer koppen väldigt långt ner (förr stod jag men då hamnar koppen längre in och är svårare att få ut har jag insett). Jag tar tag i koppen med tummen på ovansidan och pekfingret + långfingret på undersidan. Med tummen trycker jag ihop koppen så att vakumet släpper och koppen blir mindre (ihopvikt). Sedan drar jag ut den så.. Just vid öppningen, där jag är som känsligast är jag alltid noga med att ta det försiktigt och att jag håller ihop koppen ordentligt.. Sedan märker man snabbt hur man ska vinkla koppen när man tar ut det för att det ska kännas så lite som möjligt. Om man får ont av att bara dra den rakt ut dvs, för det är ju inte alla som får.

    Det fungerar kanon för min del i alla fall. Testa dig fram så ska du se att du till slut hittar ett sätt som inte gör ont.

  • alien

    Har du en DivaCup? De är kända för att sitta hårt = ont att ta ut dem om man inte använder rätt teknik. Som Bauti sa måste man trycka ihop den så att vakuumet bryts (kan vara bra att göra det över toaletten eller i duschen ifall det läcker...). Jag har också hört om vissa som gjort hålen i kanten större (med nål), det ska tydligen hjälpa lite.

    Det finns en väldigt bra menskoppscommunity här: community.livejournal.com/menstrual_cups/ där det finns svar på de flesta frågor...kolla t ex taggarna "Removal - general" och "Insertion - folding methods" (båda i länklistan på höger sida).

Svar på tråden menskopp iiigen!