• Jen82

Söka stipendier

Finns det några stipendier man kan söka tex om man är Student?
    Det skulle underlätta för oss verkligen.
    Tack

• Svar på tråden Söka stipendier
  • Lilla My

Det finns massor av stipendier, kolla efter en stipendiekatalog på biblioteket. Men det är nog svårt att få stipendium för att gifta sig....

• Jen82

MM jag läste nånstans att någon hade sökt och fått in en hel del och användt det till ett bröllop..
    Nån lycknis sajt.
    Men den fungerar inte just nu...

• Lilla My

Det tycker jag var dåligt gjort i så fall. Om hon/han inte fick pengar ur en bröllopsfond. De flesta stipendiefonder ger ju pengar till utbildning, kultur, forskning eller välgörenhet.

• Jen82

Ja de stämmer.
    Har iofs inte berättat för någon om våra planer i släkten.
    Kanske de kan bidra med en del.

• Jonna83

här i min kommun stod det i kyrkobladet att man kunde söka ett stipendie för bidrag till bröllop..5000 kunde man få. Alltid nått ;)

• Jen82

Vilken kommun var det??
    Hoppas att man bor där då :)

• Jonna83

kumla...chansen att du oxå bor i denna lilla kommun är kanske inte jätttestor. Men kan du inte kolla lite med din kommuns församling om de har nått liknande..?

• Jen82

Jag tror inte de har det tyvärr.
    Sedan så ska jag gifta mig i grannkommunen.
    Jaja de e bara att hoppas att man får ett bra jobb och föräldarrna hjälper en hel del :)

• malous

Ha, det var säkert mig du menade. Jag och min fästman har fått 18 000 var i stipendium eftersom vi uppfyller vissa studiekrav på GU (rikt universitet).

Stipendiet är ej ett riktat stipendie till studier utan det är ett premium som naturligtvis får användas hur man vill. Behöver inte söka ngt bröllopsstipendium.

Jag har garanterat haft utlägg för 18 000 ändå under min hittills ca 200 högskolepoäng i det gamla och ca 300 p i det nya poängsystemet så jag ser knappast ngt moraliskt förkastligt i att använda pengarna till bröllopet...

• mooogn

Jen82 skrev 2007-11-30 22:44:43 följande:

Jaja de e bara att hoppas att man får ett bra jobb och föräldarrna hjälper en hel del :)
    ...Eller så väntar ni något år till så att ni hinner skrapa ihop mer pengar...
  • malous

Förresten så var det min skatterättslärare som tryckte på att vi alla (i juridikklassen) borde söka stipendier (han hade själv finansierat ett antal skidresor i St Anton på det sättet under sin studietid). Stipendiefonderna vill ju bli av med pengarna, annars förlorar de rätten till skattefrihet på dem (or something like that). Om det är ett premiestipendium så är det ju mer som att få ett pris för ngt man har gjort (som uppfyller stipendiets beskrivning) och inte ngt man skall göra (för pengarna, i enlighet med stipendiets beskrivning)!

Lycknis är en OK sökmotor även om jag själv aldrig sökt ngt stipendium som jag fått fram där. Ska kolla igenom den igen under jullovet när jag har lite tid över...

• malous
    mooogn skrev 2007-12-04 15:38:16 följande:
    Jen82 skrev 2007-11-30 22:44:43 följande:
    ...Eller så väntar ni något år till så att ni hinner skrapa ihop mer pengar...
    Nej, sök stipendier vetja, perfekt för oss som inte har föräldrar som kan betala och ändå vill gifta oss inom rimlig tid. Det vimlar av pengar därute!
  • malous

... och inte har tid att jobba extra under studietiden (läser själv på två masters och en bachelor på fem år så stipendiesökande är liksom max extratid jag hinner lägga).

• Jen82

Okej då förstår jag.
    Men min sambo e bara på första terminen, då finns de inget att söka.
    Någon bra ställe att söka på Malous?

• malous

Det finns det säkert, det beror på hur mkt tur man har med var ens föräldrar jobbar (vissa företag som Stora Enso delar ut stipendier till barn till anställda som studerar), var man kommer ifrån (min lärare fick stipendium för att han var juridikstudent från Karlstad- rätt smalt dvs) eller hur rikt ens universitet är på stipendier (som till exempel GU).

Mitt tips är att kolla igenom Lycknis eller helt enkelt googla. Finns ju stipendieböcker också.

Svar på tråden Söka stipendier