• Vårstabruden

brudtärneproblem...

Hej på er!
    Nu behöver jag lite feedback...
    Jag har en syster som ska vara brudtärna tillsammans med min sambos dotter och hans syster.
    Hon har nu hittat en klänning på nätet som hon är helt såld på. Den är jättefin och vi har letat efter en återförsäljae i flera månader nu. Nu har hon ätligen hittat den i en butik som kan ta hem den men den kostar betydligt mer än vad de andra 2 har råd med. Nu har jag skickat henne förslag på andra modeller som ser jättefina ut i samma stil och som jag som brud tycker är helt ok.
    Vi kom överens från början om att alla ville se likadana ut och därför la vi kostnadsnivån betydligt lägre.

Skulle tro att det är våra föräldrar som betalar för klänningen då hon är fattig student.. Jag hade en liten pratstund med min kära syster-yster härom dagen och hon är helt låst på just den klänningen.
    Hon har tittat på dem andra modellerna och säger i princip att de inte duger. jag börjar känna att hon måste ta lite hänsyn till de andra tärnorna, de vet jag INTE har råd med den prisklassen. (Det är dessutom jag och m2b som kommer att få betala för hans dotters klänning och vi har ingen jättebudget.)

När jag påpekar att den är dyr så säger hon bara att jag inte kan begära att hon ska hoppa i en stass som hon inte trivs i.

Jag tycker att hon inte riktigt tar hänsyn till att det faktiskt är mitt bröllop, att det är fler tärnor och att hon får anpassa sig lite efter situationen.

Jag tycker det är jättesvårt att prata med henne om det här för att hon direkt tror att jag går till angrepp på henne. Hur ska jag säga detta utan att hon blir stött??

Det jag vill säga egentligen är att hennes roll som brudtärna är att stötta mig och faktiskt ta hänsyn till vad jag vill att mina tärnor har på sig, jag menar, jag skulle aldrig drömma om att sätta på henne nåt som hon verkligen inte trivdes i men hon får ju faktiskt oxå anpassa sig lite och komromissa!

Nu blev det ett låååångt inlägg men snälla ge mig lite råd, och konstruktiva tips för jag lider av situationen! Jag kanske uppfattas som gnällig och då får ni gärna påpeka det men jag är livrädd att et ska fortsätta i samma stil och att hon inte alls finns där för mig i slutändan...

Tack på förhand!

• Svar på tråden brudtärneproblem...
  • Pingi

Sitter själv i en liknande situation och man vet ja att man borde prata med tärnan i fråga men gud så svårt det är, samtidigt som man blir så besviken på personen att det blir ännu svårare.

• Tooticki

Kan inte tärnorna ha olika klänningar fast i samma stil/färg? I och med att två av tre betalar själva.

• Vårstabruden

Pingi: JA visst är det svårt, hon är ju ändå min syster och jag älskar henne över allt annat samtidigt som det faktiskt känns som att hon glömmer bort att det är min stora dag och borde kanske kunna släppa lite på attityden...

Tooticki: jo det är klart, för mig fick de gärna gå på MQ eller nån annan affär om de hittade nåt fint som passade ihop.. Men problemet är ju kanske mer hennes attityd tror jag...

• Nikajo

Tack gode gud att jag valt bort tärnor! Skall bara ha mina småtöser som brudnäbbar / blomsterflickor.
    Lycka till!

• 26maj2007

Är det så att du kan tänka dig att hennes klänning avviker lite jämfört med de andra?

om du kan det så säga att ni betalar det belopp på hennes klänning som de andra klänningarna kommer att kosta per styck. mellan skillnaden får hon själv betala.

som du nu hittat klänningar som påminner om den som din syster vill ha så kan du ju beställa de klänningarna till de andra.

• Skottdagen2008

vår tärna får bestämma själv vad hon ska ha på sig så länge det är i samma färgtema som övriga bröllopet.

våra marsalker ska ha mörka kostymer med vit skjorta vi skaffade likadana slipsar men det är allt.

vi tyckte inte att det var så viktigt hur de såg ut bara att de ställde upp för oss på vår stora dag.

sedan vill ju vi vara snyggast

• enyaenya

Hur gammal är din syster?

Min lillsyrra och min bästa kompis ska vara tärnor och det är också jag som betalar för båda klänningar. Jag har satt ramar för prisnivån, men för min del spelar det inte så mycket roll om det ska vara samma färg eller inte i och med att min aftonklänning har blandade färger. Det som jag begärde var att det ska vara sommarfärger.

Mitt förslag är att prata med henne igen om varför ni inte kan köpa den klänningen och så får du berätta för henne vilken prisnivå är acceptabel för dig. Sedan får ni gå till olika butiker och prova helt enkelt. Kanske gillar hon andra klänningar då. Det är faktiskt framför spegel som man kan avgöra om klänningen passar eller inte.

• fru AM

Jag vet ju inte vilken prisnivå vi pratar om här men ett tips är ju att låta sy upp den modell hon låst sig vid i Kina, till alla tärnorna ... Fast det beror ju förstås på budgeten och vad älsklingsklänningen kostade från början
    ex på kinasajt:
    www.kanacca.com

Detta var dock bara ett sätt att lösa problemet på klänningsnivå ... Jag tycker du borde ta ett ordentligt snack med din syster och få henne att förstå hennes roll på ditt bröllop: tärna och medhjälpare ... INTE kravmaskin. Visa henne denna tråd vetja ... Lycka till!

• enyaenya

Vårstabrud: berätta gärna hur det går sen!

• Trettondagsafton

Håller helt med Tooticki

Kan man verkligen ställa krav på att tärnorna har en viss klänning om de betalar själva?

Antingen köper man billiga klänningar till alla eller också betalar de själva och får välja. Undantag kan såklart alltid förekomma - jag tycker tex att man kan ställa krav på att de har en viss färg på sig så att det inte ser heltokigt ut. Sedan kan det såklart vara så att själva förutsättningen för att bli vald som tärna är att man går med på att köpa en klänning som ser ut på ett visst sätt, har visst pris eller är likadan som en annan klänning och då kan man ju inte komma och sura sedan - i detta läge måste man som brud dock kunna tänka sig att avstå från en tärna som inte "följer" reglerna och det kan såklart vara svårt.

Min tärna betalade sin klänning själv (ca 1500 kr), jag har dock köpt en väska som passar till. Brudnäbbarnas kläder betalar deras farmor (julklappar). Alla har fått välja modell etc. själva (jag har varit med men inte bestämt), men jag har valt färg. Min tärna sa först att tärnor brukar få sina klänningar betalda men jag hävdar stenhårt att det är ett hedersuppdrag å andra sidan vet jag att hon har råd och som sagt hon fick ju välja själv bortsett från färg (är dock en färg som hon passar mycket bra i).

• tolonta

Har ni bestämt att alla ska ha samma klänning så bör din syster veta det, och vara beredd att kompromissa... Men om de ska betala helt själva skulle jag nog luckra upp kraven litet och kanske bara välja färg på klänningen eller så...

Annars är det ju faktiskt så att det inte är hon som är huvudpersonen den dagen, och det kan orimligen vara så att det bara finns den enda klänning i hela världen som hon kan trivas i...

Om dina föräldrar ska betala kan du kanske prata med dem, och att de hjälper dig att sätta gränser. Om inte de betalar så mycket för klänningen så måste hon ju tänka om...

• Skogsstjärna01

OM hon innan har kommit överens med er om ett rimligt pris och också att alla sak se likadana ut så får ni väl förklara för henne att vill hon ha den klänningen på sig på ert bröllop så får HON ordna så att priset blir lägre. Ev. genom att lägga ut för de andra två brudtärnorna.

Detta kan hon ju troligtvis inte, men då får det väl vara så. Förklara att det är upp till henne att lösa det, hon har gått med på något innan, hon får inte ändra sig nu.

Svar på tråden brudtärneproblem...