• wegi

barn innan eller efter

hej
    jag är så väldigt sugen på barn just nu och allt känns rätt har jobb osv..men jag har alltid velat ha bröllop innan och sedan barn..men vi ha tänkt gifta oss o juli08 och då blir det länge tills vi får ett barn...och vi skall börja försöka först efetr det..vad tycker ni?

• Svar på tråden barn innan eller efter
  • ruoka

Det spelar såklart ingen roll hur man gör så länge man är överens, men såhär tänker jag.. :) Jag vill gärna gifta mig innan jag skaffar barn, dels pga tradition (rätt ordning, fint? lr vad man nu kallar det) & för att det känns mest praktiskt så.. Sen har jag en annan aspekt i det hela. Att få barn tillsammans med sin älskade är för mig det största som kan hända i livet, dvs större än bröllopet även om den också kommer att vara enormt betydelsefull & viktig. Därför vill jag gifta mig först, för att då kommer bröllopet att vara det "största"...tills man får barn. Gör man det i omvänd ordning så kommer den aldrig hamna på första plats. Låter det dumt? Svårt att förklara, förstår nån?

• mysifer

jag menade inte att det var så för oss, menade mest allmänt som nån slags förklaring till att det anses vara "rätt" ordning. förr var det ju den enda acceptabla ordningen. jag lever i synd utan några större betänkkligheter

• 2008-08-09

Jag tycker helt enkelt att barn är ett MYCKET större steg än att gifta sig. Därför vill jag gifta mig först och skaffa barn sen.

• Lady o Lufsen

...så funkar det inte för mig att få barn var EN av många stora saker man upplever i livet! Det ena behöver inte ta ut det andra. Att få barn är inte större än att gifta sig...bara olika orsaker, men precis lika stort. Man kan dra en parallell till att älska något barn mer än det andra- man älskar sina barn exakt lika mycket...fast på olika sätt och av olika orsak.

ruoka skrev 2007-11-28 21:35:58 följande:
    Det spelar såklart ingen roll hur man gör så länge man är överens, men såhär tänker jag.. :) Jag vill gärna gifta mig innan jag skaffar barn, dels pga tradition (rätt ordning, fint? lr vad man nu kallar det) & för att det känns mest praktiskt så.. Sen har jag en annan aspekt i det hela. Att få barn tillsammans med sin älskade är för mig det största som kan hända i livet, dvs större än bröllopet även om den också kommer att vara enormt betydelsefull & viktig. Därför vill jag gifta mig först, för att då kommer bröllopet att vara det "största"...tills man får barn. Gör man det i omvänd ordning så kommer den aldrig hamna på första plats. Låter det dumt? Svårt att förklara, förstår nån?
  • stfa

Vi vill oxå försöka få barn snart. Men jag vill inte heller var gravid på min bröllopsdag och sen vill jag vara gift med min älskade innan vi blir fler i familjen. Så vi har bestämt oss för att börja försöka på smekmånaden Ska ta ut min spiral veckan innan bröllopet.

• ruoka

lite invecklat... men.. :) det ena tar inte ut det andra, jag menar inte så. och sen är det ju inte samma kärlek mellan mamma och pappa som mamma/pappa och barn. det jag menar med att skaffa barn är större än att gifta sig är att istället för att vara två så är man tre och ansvaret till den lilla/lille kan man ALDRIG skilja sig från. och jag vet inte.. tanken på att vänta barn med sin man känns mycket större än att gifta sig. ett barn tillför sååå mycket & jag kan inte tänka mig nåt större än att få barn. missförstå mig inte, jag längtar & vill verkligen gifta mig, men att få barn.. det övergår allt.

• NYC brud i Gbg 2008 08 02

Agreed. Att skaffa barn ar superstort... att gifta sig ar ocksa stort, men det ar inte svart att skilja sig om man maste. Jag tycker folk gor precis som de vill men for mig sa kanns det viktigt att redan startat en "familj" genom giftermal innan en bebbe ploppar ut. Vem trodde att jag skulle bli sa amerikaniserad? :)

• Fozzie

Har blivit utskälld en gång då jag som kristen propagerade för att "rätt ordning" inte behöver ha med synd, skam och elende att göra utan att det kanske är smart att ta steg för steg med att kanske levt tillsammans, ta stevet att leva i äktenskap med dom nya juridiska kraven och sen försöka skaffa barn. Att det är så stort med barn att det inte ska behöva vara en hets runt det.

Hon ansåg tvärt om, alla barn före man gifter sig för det är egoistiskt att inte ens barn ska kunna vara med och minnas sina föräldrars största dag ...

Ja, man kan ju tycka olika. Man väljer vad man själv känner för :)

• 2008-08-09
    Fozzie skrev 2007-11-28 22:21:42 följande:
    Hon ansåg tvärt om, alla barn före man gifter sig för det är egoistiskt att inte ens barn ska kunna vara med och minnas sina föräldrars största dag ...
    Haha, jag är då överlycklig att jag slapp vara med då mamma och pappa gifte sig! Ingen vacker syn då pappa såg ut som...john lennon eller nån! Längre hår än mamma!

Nä, men allvarligt...varför ska barnen prompt vara med och dela den dagen? Man gör ju såklart som man vill, huvudsaken är ju att jag och partnern är överens med varandra.
  • Fozzie

Exakt, alla gör som dom vill, precis som med kläder och musik och färgtema. man måste ju välja vad som känns rätt för en själv. Men om någon frågar ju så säger man ju vad man själv tycker. Gör jag iaf

• wegi

va många svar..ja det är nog så att jag håller med många här..jag vill inte vara gravid under börllopet eller resan samtidigt som jag känner att jag vill gifta mig först och vara trygg i äktenskapet innan barn...men sen tänker man också att det är ju aldirg "rätt" tid att "skaffa" barn...

• Krystal

För oss är det inga barn innan bröllopet, så tidigast våren 2010 kan vi vänta oss en ha liten knodd...

• jennysnartfru

Vi gifter oss i Februari så nu kan svaret bara bli efter. Men jag känner som du, vill oxå ha barn nu, men jag har tagot ett beslut att jag vill gifta mig först. Får ut min examen i Januari och vill ha ett jobb innan jag blir gravid. Har faktiskt inte bestämt mig än, men vill inte äta p-piller mkt längre till, kanske slutar innan sista kartan, vilket innebär inget skydd på bröllopsnatten och under hela smekmånaden. Vet inte om jag ska rådfråga min M2B först eller om jag ska beslutet själv. Han vill ha barn och det nu, det vet jag för det pratar vi om dagligdags.

• lanovia 08

Wegi, ja funderade på samma sak för ett tag sedan och startade en tråd. Läs den om du vill www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2543689.html där fick jag några svar som hjälpte mig på traven.

Efter lite diskussion hemma med min sambo kom vi fram till att vänta. har inget emot att gifta mig med en lagom stor mage, det hade inte gjort något. Men däremot ville vi inte riskera förstöra vår stora med att jag skulle vara illamående, ha foglossningar eller några andra jobbiga graviditetssymptom. Samma sak gäller med bröllopsresan vi absolut vill göra. vill inte riskera den. Utan slutsatsen blev att hur gärna vi än vil ha barn så väntar vi tills bröllopet närmar sig. Var sak har sin tid men när vi gifter oss kommer jag garanterat slutat äta p-piller.
    En annan sak som fick oss att tänka om var att vi vill njuta av både graviditet och bröllopsplanering. Inte förstöra det ena pga av stress över det andra.

jennysnartfru, jag skulle säga att du skall prata med din blivande. Det är ju ett beslut ni skall ta tillsammans. Även om du vet att han vil så kanske han vill vara medveten om att ni faktiskt har börjat försöka. Barn är inget man ger som överaskning. Jag tror att tiden från det man slutar äta piller till det att man blir gravid är en speciell tid man skall dela med varandra.

• lanovia 08

wegi, glömde säga. Hur ni än gör så Lycka till!

• 2008-08-09

Vi har redan slutat med pillren, just för att jag vill komma "i form" igen innan bröllopet..
    Så nu får man köra med andra skydd under tiden, men det funkar det me!

Svar på tråden barn innan eller efter