• sockerr

Gifta sig med en officer?

Är det någon som har erfarenhet av det? Jag tänker på exemplevis att det brukar vara sabelgång när man kommer ut från kyrkan, finns det fler 'traditioner'??? Kan man gifta sig överallt eller måste det vara i kyrkor med 'militär tradition' (om det nu finns nåt sånt...)?

• Svar på tråden Gifta sig med en officer?
  • Mirri

Jag känner bara en som gift sig med en yrkesmilitär och det enda jag minns är att han hade sin fina uniform på sig. Ser mycket stiligt ut

• sockerr

Jo det är sant!! Fast min m2b brukar sucka lite besviket & säga att han tyvärr lyckats hitta den enda tjej som inte kastar sig över allt i uniform...

Jag får väl erkänna att jag har väl aldrig gått igång riktigt på poliser, brandmän etc till hans stora förtret...

• nennesjuttioåtta

oj jag går upp i brygga bara jag tänker på det! Vilken tur du har!

Men jag tar allt - min man jobbar i såna där reflexkläder och hjälm, det funkar bra det med. *snurrar runt med huvudet*

Tyvärr har jag inget svar på din fråga..

• ILuv2BwU

Min blivande ar oxa officer...dock inom "the Royal Navy". Vi ska gifta oss i kyrkan. Jag har tyvarr inget svar pa din fraga da vi hade tankt att ha en ratt "vanlig" ceremoni. Just nu ar jag i full flard med att forsoka overtyga honom om att han ska ha pa sig uniformen...som han sjalv inte tycker ar sarskillr markvardig da den for honom enbart foresprakar "jobb". Men OJ vad jag tycker han ar lacker i den
    Sjalvklart sa ska han ha pa sig vad han vill och kanner sig fin i det var inte sa jag menade sa vi far se vad det blir i slutandad.

• Zozo

Hehe.. nej du är inte den enda! Jag gar heller inte igang pa uniformer..

Jag har varit med pa flera "militärbröllop" men det har inte varit nagot annat än just uniformen..

• Pingi

En annan tradition på sådana bröllop är att man skär tårtan med sabel. Lycka till

• sockerr
    Pingi skrev 2007-11-26 20:01:42 följande:
    En annan tradition på sådana bröllop är att man skär tårtan med sabel. Lycka till
    Haha, ja det kan vi ju försöka med, speciellt om båda 2 ska göra det med samma sabel!! Tårtkrig!

Fast det hade ju klart varit lite häftigt att sabla av en champagneflaska som vi kan ha brudskålen i... Hmm, kanske ska be honom öva!!
  • AnnaochHenrik

Här är en till blivande officersbrud. Vi gifter oss borgerligt och alltså inte i någon kyrka. Vigseln blir inte annorlunda än andra bröllop, förutom att brudgummen, best man, brudgummens far och en hel del av gästerna har den stora mässdräkten på sig och alltså är extra stiliga då Sabelhäck är väl mer eller mindre ett måste, men annars tror jag itne att det blir så mycket militär inblandning på vårt bröllop!

• snö vit

Oxå officersbud =O) Hos oss blir det vanlig vigsel & sedan sabelhäck. Vi, eller rättare sagt min man (som han blivit då)kommer skära tårtan med sabeln. Jag är så van vid uniformer så numera går jag inte "igång" lika snabbt (ehhh...hihihi) som förr, men visst 17 är det stiligt & jag vill inte låta bli uniformen.

Kram
    //Veronic@

• sockerr

Sabelhäck, är det samma som att man går 'under' sablarna när man kommer ut från kyrkan?

snö vit: kommer ni att gifta er i en vanlig kyrka då med sabelhäck (om det nu är vad jag tror det är) utanför? Jag trodde kanske att sablar kanske inte var så populära där, det är ju trots allt någon form av vapen? För det hade ju varit jättebra, jag trodde att vi var mer eller mindre begränsade till ett par enstaka kyrkor i anslutning till hans regemente bara!!

• Pingi

Kyrkorna ordnar typ sabelställ utanför kyrkan eller direkt vid ingången då vapen i kyrkan inte är tillåtet men utanför verkar inte vara något bekymer. Tror det är frivligt med kyrkor men att de kyrkor som är eller har varit bundna till ett regemente är mer vana vid den typen av bröllop bara.

• AnnaochHenrik

Precis, sabelhäcken är "gången" av sablar man går igenom när man kommer ut ur kyrkan/vigsellokalen!
    Sablarna lämnar man i vapenhuset om man gifter sig kyrkligt, numera används ju det mest till kapprum eller liknande, men det är just för vapenförvaring man byggde dessa rum ursprungligen.

Svar på tråden Gifta sig med en officer?