• lillan31

kryphål gällande namnbyte.

Har jag förstått detta rätt?

Jag ansöker om att jag vill ha min blivandes efternamn som mellannamn, och ha kvar mitt eget.

Min blivande anmäler rätt o slätt att han vill behålla sitt efternamn.

Sen efter vigseln ansöker min man då om att han vill ta mitt efternamn, och ha sitt gamla efternamn som mellannamn.

Då har vi båda samma dubbelnamn tillslut?!

HAR JAG FÖRSTÅTT KORREKT?

• Svar på tråden kryphål gällande namnbyte.
  • konichiwa girl

lillan31: Hm, jag tror inte att du får ta hans namn som mellannamn.

• Zudette

Oj då.... nu läste jag inte din fråga riktigt klart - Det kan nog inte bli riktigt som du menar i alla fall... Fast om du läser blanketten ordentligt så upptäcker du det oxå....

• mrs karlsson

Vi gjorde så här: När vi gifte oss så behöll min man sitt efternamn och tog mitt efternamn som mellan-namn. Alltså efter vigseln hette han "Svensson Larsson". När det gått igenom och vi fått papper på det, då ändrade jag. Jag ändrade mitt efternamn till hans "Larsson", men behöll mitt efternamn "Svensson" som mellanmnamn.

Så nu har vi båda dubbelnamn, "Svensson Larsson".

Det var faktiskt hon på skattekontoret som tipsade om hur vi skulle göra.

• lillan31

Ja, men då går det ju! Det var ju precis det jag menade.

• Skottdag07

Vad kostar det att göra dessa namnbyten?

• Nessan

Det kostar inget då man byter namn (till något som någon av er redan heter) via skatteverket. Skall ni däremot ta ett helt nytt namn som ingen av er heter för närvarande (som ni hittar på själva tex) vänder ni er till PRV som tar ut en ansökningsavgift (1500kr eller 3000kr).

• trettondagsbruden

följdfåga: när man har barn redan, vad händer med deras namn? just nu heter dom bara mitt namn, men om vi vill att hela familjen ska heta mitt namn + hans namn. går det o hur gör man då?

• Nessan

För det första - är det era gemensamma barn? Annars skall den biologiske fadern oftast ha ngt att säga till om vid barnens efternamnsbyte.

Hade du och din blivande tänkt ta ditt namn som efternamn vid vigseln? I så fall har ju barnen redan det gemensamma efternamnet. Om ni tar hans namn som gemensamt efternamn kan barnen genom anmälan till Skatteverket byta till det efternamnet. De kan också genom anmälan byta till ett namn som föräldern bar som ogift.

Det är egentligen bara tänkt att barnen har mellannamn om föräldrarna heter _olika_ efternamn.

Eftersom det bara är tänkt att den ena parten skall kunna behålla sitt namn som mellannamn (även om det finns ett kryphål som möjliggör detta) är ju inte lagen anpassad för att barnen lika smidigt också skall kunna ta detta. Det kanske finns nån möjlighet där med, men det vet jag inte.

trettondagsbruden skrev 2007-12-26 12:26:20 följande:
    följdfåga: när man har barn redan, vad händer med deras namn? just nu heter dom bara mitt namn, men om vi vill att hela familjen ska heta mitt namn + hans namn. går det o hur gör man då?
Svar på tråden kryphål gällande namnbyte.