För det första - är det era gemensamma barn? Annars skall den biologiske fadern oftast ha ngt att säga till om vid barnens efternamnsbyte.
Hade du och din blivande tänkt ta ditt namn som efternamn vid vigseln? I så fall har ju barnen redan det gemensamma efternamnet. Om ni tar hans namn som gemensamt efternamn kan barnen genom anmälan till Skatteverket byta till det efternamnet. De kan också genom anmälan byta till ett namn som föräldern bar som ogift.
Det är egentligen bara tänkt att barnen har mellannamn om föräldrarna heter _olika_ efternamn.
Eftersom det bara är tänkt att den ena parten skall kunna behålla sitt namn som mellannamn (även om det finns ett kryphål som möjliggör detta) är ju inte lagen anpassad för att barnen lika smidigt också skall kunna ta detta. Det kanske finns nån möjlighet där med, men det vet jag inte.
trettondagsbruden skrev 2007-12-26 12:26:20 följande:
följdfåga: när man har barn redan, vad händer med deras namn? just nu heter dom bara mitt namn, men om vi vill att hela familjen ska heta mitt namn + hans namn. går det o hur gör man då?