• Ljungfru

Kan man kräva att hon inte dricker på bröllopet?

Jag har en underbar mamma. Vi har väldigt tät kontakt och umgås mycket. Hon är också en underbar mormor.
    Men... när hon dricker blir hon dum i huvudet och vill gärna mucka gräl.
    Det tråkiga är att hon inte själv inser detta och ger fan i att dricka.
    Att inte bjuda henne på bröllopet är uteslutet, men hon kommer att vara mitt stora orosmoln i planeringen. Har även tänkt tanken på alkoholfritt bröllop, men det känns totalfel.
    Vi och våra vänner och familjer är inga nykterister men det är bara min mamma som inte klarar av att sköta sig.

Kan jag villkora att hon måste vara nykter om on skall få vara med på bröllopet? Det känns som jag måste göra detta för att slippa ångest inför den stora dagen, men det känns ju inte roligt heller att säga så till en vuxen person (hon borde ju fatta själv tycker man).
    Finns det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Kan man kräva att hon inte dricker på bröllopet?
  • Tess 08

Jag tycker absolut att du kan ställa det kravet, även om hon blir sur!
    Det är inte meningen att man ska behöva tänka på det den dan.
    Min mamma har samma problem & var nykter i 10år men fick återfall nyligen.
    Jag kommer ställa det kravet, annars behöver hon inte komma!
    Jag kanske låter hård men det ar för allas skull, det blir liksom pinsamt och jobbigt för alla.
    Stå på dig!
    Kram Tess!

• Lady o Lufsen

Absolut!!

Att få gå på bröllop är ingen självklarhet vare sig man är förälder till bruden eller avlägsen släkting- det är mer att se som en ära att få bli bjuden.

Att veta att sköta sig är ju ingen självklarhet för vissa och din mamma kan ju välja att tacka nej eller välja att vara nykter- vilket som sagt är ett val- hennes eget val!

Gör även upp en plan för hur ni ska gå tillväga om din mamma kommer men ändå inte kan låta bli att dricka när hon väl är där...någon som kan köra henne hem eller dyligt...Precis som du säger så kan alkoholen göra det pinsamt för alla inblandade!

Lycka till!/ Lady

• Sosofofia

Spontant: JA, du kan kräva av henne att hålla sig nykter!
    OM du kan ta konsekvenserna av det... Har du/ni otur så kan (säger absolut inte att det blir så) det skapa väldiga konflikter. Om din mamma inte själv tycker att hon har problem men omgivningen anser det så kan det ju bli jobbigt.

Hur mycket alkohol ska ni ha? Bara till maten? Fri bar? Betalbar?

Ska ni bara ha 2-3 glas vin till maten så kanske hon fixar det???

Egentligen är det jättesvårt att råda då jag varken känner dig eller din mamma.

• solrosfrö

Hm låter helt klart som om hon har problem. Och hur kan man få ho att inse det om ho inte vill? Svårt. Det kallas förnekelse.
    Men kram och lycak till

• Lady o Lufsen

...men det här handlar väl inte om att du ska få henne att inse att hon har problem- det kan hon bara få insikt om själv. Nu handlar det om att du ska ställa ett krav- nykter på din bröllopsdag!

Hur hon SEDAN väljer att göra med sina problem blir upp till henne, hennes tid och hennes insikt.

• anne på grönkulla

Du kan, precis som folk här säger kräva det. Men du bör ha en plan för hur du ska hantera det om hon väljer bort er pga detta eller kommer ändå och inte håller sitt löfte. Du kan inte kräva att hon ska hålla sig till det - du styr ju inte över hur hon reagerar elle rom hon håller sitt löfte till dig. Men du kan sätta upp konsekvenser för vad som händer, på bröllopsdan och med er relation, om hon inte klarar att vara nykter.

• Tess 08

Men om hon lovar att inte dricka den dan och inte håller sitt löfte (vilket vi får hoppas att hon gör) så kom överens med en släkting att dom sätter henne i en taxi hem!

Men se till att inte du behöver diskutera på ER dag!
    //Tess

• a02270

Om det gick, så skulle jag nog vara så fräck att servera henne ett glas alkohol, och sen resten alkoholfritt.

För har hon inte insett att hon har problem, så kommer hon inte se det nu heller.

• Tess 08

Jag skulle absolut INTE ge min mamma ett glas alkohol,
    det skulle vara som att ge en föredetta rökare en cigg och säga att du får bara en!

• tattar-Emma

Kan du inte deala med mamman att hon ska köra er till hotellet sen? Eller skjutsa nån annan nånstans. Då kan hon ju inte dricka. Man kan få det att verka vara ett hedersuppdrag... typ "så onödigt med taxi och vi vill ju inte att våra busiga, opålitliga kompisar ska få reda på vart vi ska sova".

Bara en tanke.

• tattar-Emma

Du har ju barn också ser jag nu. Kanske kan din mamma ha nåt slags ansvar för dem om de är små? Köra dem hem eller nåt. Är lite inne på bilspåret här ;)

• Thailand 08

Självklart kan du ställa krav!
    Det är ju din stora dag,så jag tror hon skulle förstå...

• Ljungfru

Tack allihop för svaren.
    Ja visst är det vår dag och ingen har rätt att kräva att få komma eller att få festa.
    Jag tänker inte kräva av henne nykterhet i allmänhet, bara att hon är nykter på bröllopet.
    Visst kan man hitta ett uppdrag åt henne tex. att hon har hand om barnen så det blir mer självklart att hon skall vara nykter.

Jag tror aldrig hon skulle kunna hålla sig borta från bröllopet för att jag ställer ett ultimatum, men jag får naturligtvis ta den risken.

• allakantralla

ett annat tips: be någon hålla koll på henne, någon som häller upp vinet (eller vad det nu är) och som serverar henne vatten mellan varven. Kanske inte jordens roligaste uppdrag, men ändå.

• Ljungfru

Ja så kan man också göra.
    Problemet är bara att så länge jag vet att hon kommer serveras alkohol så vet jag att risken finns att hon ballar ur. Detta kommer att oroa mig ända fram till den stora dagen. Antagligen måste jag ställa ett ultimatum för att få frid i själen själv.

• pickolina78

Min spontana fråga är då.. Du skrivet att hon själv inte inser hur hon blir. Är det någon som påtalat det för henne då? Är hon medveten om hur andra upplever henne när hon dricker?

Anledningen att jag undrar är för att jag har en gammal kompis som blir så fruktansvärt dryg och kaxig när hon dricker. Enda sättet att orka med henne på fyllan är att själv vara dyngfull, typ. Jag tror inte att någon haft en tanke på att prata med henne.. Men så var hon nykter en fest och en spontan och ärlig pöjk sa rakt ut hur chockad han var över att hon var så annorlunda, så trevlg när hon inte drack.

Efter det dricker hon väldigt lite och är väldigt medveten om hur alkoholen påverkar henne. Hon skäms verkligen, hon hade inte den blekaste om hur andra upplever henne när hon är onykter.

Så, om ingen pratat med henne så kanske ni ska börja där. Sedan är det helt OK att ställa ett sådant krav tycker jag. Det är en självklarhet!

Svar på tråden Kan man kräva att hon inte dricker på bröllopet?