• Neah

Vart sätta gränsen för vilka man bjuder?

Vad svårt att hitta en passande kategori...
    Men tror att det här är den bästa.

Vi har ännu inte satt något datum för vårat bröllop, men har så smått börja fundera och planera.
    Jag tycker det verkar vara en bra idé att göra en budget tidigt, för att hinna spara ihop pengarna... *suck*

Jag kommer att plugga ett år till och min m2b är bilmekaniker, vilket inte ger så mycket pengar till övers... HUR får man till ekonomin?

Kan man be gästerna bidra till bröllopsresan eller festen istället för att köpa massa presenter?

Men till den egentliga frågan:
    Vart sätter man gränsen när det kommer till att skriva inbjudningslista?
    Jag är redan uppe i drygt 60 gäster. Men jag har en känsla av att m2bs stora släkt blir väldigt besvikna om alla inte får komma. Vart drar man gränsen och hur motiverar man det??

För att få till en budget måste man nästan börja med att bestämma vilka man ska bjuda och hur "fint" bröllop man vill ha?

Alla tips motages tacksamt!!

• Svar på tråden Vart sätta gränsen för vilka man bjuder?
  • rosalin
    Neah skrev 2007-11-16 14:17:53 följande:
    Fler klurigheter: Min mormor har tre bröder med fruar. Och de står mycket nära min familj. Vu umgås regelbundet och jag gillar dem allihop.Men om vi bjuder dem så måste vi bjuda m2bs mormors och farfars syskon?? Som vi i stort sett aldrig träffar och som m2b inte har någon nära relation med.
    vi har lite samma problem och har inte löst det än. Jag vill bjuda min faster (har bara en, inga mostrar, farbröder el morbröder) Vi träffas regelbundet, uppvaktar på födelsedagar, firar jul ihop och jag är dessutom uppvuxen som granne till henne. Men bjuder vi henne måste vi bjuda min m2bs föräldrars syskon. Och jag vet inte ens om jag har träffat dem allihop. Vi har nog setts nån jul hos sambons farmor och farfar, men inte mer. Jag vill inte ens bjuda dem. För mig är det okänt folk.. men jag förstår ju om sambons föräldrar tycker det är fel om vi inte bjuder dem. Dessutom är det rätt dyrt där vi ska vara (1000kr/kuvert) och jag vill inte betala 8000 kr för att folk jag knappt har sett ska få vara med.. Jag vill ha ett litet (typ 40 pers) , familjärt bröllop med bara de absolut närmsta.
  • Tooticki

Vi bjuder bara de vi umgås med. Detta innebär att många ur släkten får stryka på foten och att vi kommer bjuda mycket vänner. Det känns bra för oss.

• grabbarna

jag umgås inte med mina kusiner så dom är inte bjudna och jag träffar aldrig min morbror men däremot mina mostrar så dom får komma men inte han och en gammal faster till mamma som är jättegullig och som jag träffat en hel del men jag bjuder inte alla mammas fastrar bara det. jag bjuder hellre vänner som jag faktiskt umgås med.

gör som du vill, skit i etiketten och bjud dom som ni känner att ni vill ha med MEN det kan ju vara trist att bjuda tre kusiner men inte den fjärde så lite får man ju ändå tänka på och kanske ge efter

• hannis83

vi bjöd inte några släktningar alls utan prioriterade våra vänner, det är ju dom vi kommer dela våran framtid med i störra grad än med några släktningar man ändå inte har någonting gemensamt med!

detta gäller mig alltså, om man har bra kontakt med släkten så ska man ju självklart bjuda dom! mitt förslag är alltså att tänka på vilka man gillar och bjuda efter det, inte efter några "måsten"!

• 31 maj 2008

Bjud de du vill ska komma! Vi bjuder alla min m2b:s kusiner, farbröder och mostrar och sånt (40 st är de), men inte mina. För att vi umgås inte med min pappas släkt, träffar dem på begravningar och vi vill bara ha de där som vi verkligen tycker mycket om.

Börja med att skriv en "rå-lista" med alla tänkbara namn - grupperade i liknande grupper (typ arbetskamrater för sig, eftersom det kanske är alla eller ingen i den gruppen osv). Vår sådan var på 150 personer, men vi ville bara bjuda ca 70 för att det kostar, och för att hinna prata med alla. Vi skalade och skalade, och nu har vi 76 st (plus några "bubblare" ) som vi verkligen vill ha där.

• tree
    Neah skrev 2007-11-15 17:37:27 följande:
    ........För att få till en budget måste man nästan börja med att bestämma vilka man ska bjuda och hur "fint" bröllop man vill ha?Alla tips motages tacksamt!!
    vi gjörde tvärtom! vi bestämde oss hur mycket vi had råd att spara varje månad tills bröllopet...då hade vi en budget ...allt var bestämt efter det. och det funkade!
  • tree

vi bjud i närmäste familj och släkt bara. de som vi hade inte träffats inom ett par år var inte bjudna. samma reglar för vänner. Om vi ahde bara sporadik email kontakt då räkte det itne för att vara inbjuden. Vi var 25 st i totalt.

• tree
    Neah skrev 2007-11-16 14:17:53 följande:
    ......Min mormor har tre bröder med fruar. Och de står mycket nära min familj. Vu umgås regelbundet och jag gillar dem allihop.Men om vi bjuder dem så måste vi bjuda m2bs mormors och farfars syskon?? Som vi i stort sett aldrig träffar och som m2b inte har någon nära relation med. ...............Hennes son, min syssling, gifte sig förra året, vi var bjudna med tackade nej. Bör vi bjuda pappas kusin och min syssling med fru om vi bjuder den första kusinen?Hur är det med vett och etikett?
    vi bjudit in min m2bs släkt, mamas o papas syskon med plus flera kusin, men itne alla... men bara min farmor och farmor var bjudit in. Min pappars syskon träffa vi inte alls med så vi bjudit de inte...

när det gäller din syssling så tycker jag att OM ni har en liknande stort bröllop som se, så borde ni bjudar de till ert bröllopet eftersom ni var bjudit till deras.
  • tree

förlåt, jag läste ett misstag där... vi var 75 i totalt

• 31 maj 2008

Ang. sysslingen: ni tackade ju nej till deras bröllop, så jag tycker inte att ni behöver bjuda dem. Om ni hade tackat ja till deras hade jag nog bjudit igen.

• Neah

Det är så svårt det här...

Men jag känner nog så att vi faktiskt kan bjuda dem vi verkligen vill ha där och skippa resten...

Vi kommer nog att ha ett ganska enkelt bröllop. relativt mycket folk, men intimt och mysigt. Inget storslaget traditionellt, prinsessdrömsaktigt... Då kan man skippa traditionerna och etiketten lite kanske...

• lottis84

Hoppar in här i tråden... har inte läst alla inläggen...

Vi har ingen stor vänskapskrets utan har valt att bjuda en hel del släktingar. Vi kommer bjuda mostrar, morbröder, fastrar, farbröder och kusiner (å med respektive så klart). Däremot har vi satt gränsen att inte bjuda alla kusinbarnen vi har, vilket gör att många små barn inte blir bjuda vilket vi tycker e skönt. Å så lite kompisar. Några av dessa släktingar träffar vi inte så ofta... men vi känner att det är upp till dem om de vill dela denna dag med oss. Totalt kommer vi bjuda ca 75 personer.

Vi kommer att ha buffé för att få ner kuvert priset som nu ligger runt ungefär 250 kr/kuvert.

Hoppas du hängde med...
    Lycka till!

• allakantralla

Man kan absolut ta ut en kuvertavgift vid bröllop, det är inte fult, och förr var det dessutom ganska vanligt.

Jag skulle aldrig ens ha råd att FUNDERA på bröllop, om man inte hade kunnat ta ut kuvertavgift. Dessutom kan man bjuda fler som man vill, och inte bara såna som man måste....

• Neah

Vi funderar också på att ha buffé. jag tycker det är trevligt. Och ganska "VI"...

Vi har just nu ca 70 pers på gästlistan, varav 11 st är vänner. De närmsta, de vi umgås med. Funderar på en til gammal klasskompis för hon kan sjunga *ler*
    Resten är släktingar som vi trivs och umgås med. Jag tycker det känns lagom.

Det kommer nog bero lite på vilken typ av fets vi vill ha, om vi kommer ha kuvert avgift eller inte. Som det känns nu, det som är mest vi, är nog buffé. Och då verkar det bli billigare.

Svar på tråden Vart sätta gränsen för vilka man bjuder?