• sarina

Pengar från föräldrarna??

Jag har inget problem med att ta emot pengar från mina föräldrar (de har det bra ställt ekonomiskt). Men det tar emot att behöva fråga dem och "be om pengar". Vill isåfall att det ska komma spontant från dem.

Nu till saken...

Mina föräldrar vet att vi planerar gifta oss inom max två år och att vi gärna ser ett stort bröllop för släkt och vänner.
    Men de har inte spontant tagit upp frågan; "hur vi gör med ekonomin..."
    Kan jag förvänta mig att deras "tystnad" betyder att de är med och backar upp ekonomin??? Eller väntar de på att jag ska fråga dem??? Eller kanske de tycker att det ännu är för tidigt att diskutera pengar (vi har ju inte satt något datum än)???...

Förslag på hur man på ett snyggt sätt kan fråga sina föräldrar (utan att låta "tiggande")

• Svar på tråden Pengar från föräldrarna??
  • cellabella

Höstbrud-07

Fast jag tar mitt körkort nu och jag är snart 30, så om det ingår i uppfostran vet jag inte.. Vi krävde såklart ingenting, därför ställde vi frågan om vi kunde få bidrag till bröllopet istället för present, det tycker jag inte är märkligare än att be gästerna om pengar till resa istället för bröllopspresenter (som väldigt många gör).

• Höstbrud-07

Fast en vanlig bröllopspresent brukar kosta betydligt mindre än vad föräldrars bidrag till barnens bröllop kan bli... Men tänker man sig inte större summor än så är det ju inga problem, jag trodde vi menade sådana som ber om tusentals kronor.

• cellabella

Höstbrud-07

Nja, vi har ju valt ett budgetbröllop för att vi inte vill lägga mycket pengar på just ett bröllop. Vi prioriterar andra saker och då ska ju inte våra föräldrar behöva lägga ut en massa pengar på det medan vi lägger alla våra pengar på t ex boendet (det hade känts konstigt för vår del). Vi lägger ju 10 000 var, och det är i den prisklassen en gåva hade legat på i vårt fall. Och där skiljer det ju sig otroligt mycket vad man brukar få, vissa får några tusenlappar av föräldrarna medan andra får 50 000 i gåva.

• Ickaflicka

Höstbrud 07: Det diskuteras ju mycket traditioner gentemot nyskapande på BT, och att brudens föräldrar betalar för hela bröllopet är ju faktiskt gammal tradition. Därför är det skillnad mot resor och annat som kostar.

• Sommarpar

Jag tycker du ska vänta lite med att fråga dina föräldrar, säkert kommer de bidra med ngt..om dom inte erbjuder sig att betala en del av bröllopet så kan ni alltid önska er pengar till bröllopsresan av dom, där finns mycket pengar att hjälpa till med!!! lycka till!!

• tonårsmorsa

Sarina
    Eftersom de allra flesta i dag gifter sig efter att de flyttat hemifrån har allt ekonomiskt ansvar från föräldrarna upphört. Planera därför bröllpet utifrån den ekonomi du och din blivande har. Om era föräldrar sedan erbjuder sig att bidra så är det väl att betrakta som en fin gest och en väldigt fin bröllopspresent. Men att förvänta sig ekonomiskt stöd - Nej, det skulle jag inte göra.

• RosesOnWhiteLace

Att fråga efter pengar från sina föräldrar låter nog alltid tiggande, tyvärr... Personligen skulle jag aldrig fråga om pengar till bröllop av mina föräldrar, speciellt då det faktiskt är till en så pass "onödig" sak som en fest. Jag och fästmannen kommer själva att spara tills vi har råd - om sen föräldrarna vill hjälpa till tackar jag inte nej, men det är verkligen inget jag räknar med.

Sedan beror väl det här på vilka föräldrar man har och deras attityd. Jag tjatar än i denna dag på att mina 50-åriga sambopäron ska slå till, men de hävdar bara att det är "dyrt, onödigt och jobbigt" att gifta sig. Fästmannens föräldrar gifte sig unga men skiljde sig några år därpå. Har alltså svårt att se att något av lägren skulle se bröllop som en "nödvändig och vettig" utgift.

• Nene p

Vi fick utan att fråga 300.000 kr av svärmor att spendera på vad vi ville, hitills har ca 120,000 gått till nya möbler kläder mm men 100 har vi öronmärkt till bröllopet
    resten ska vi spara till hus =0)

känns konstigt, men hans syster fick lika mycket, den släkten har det väldigt gått ställt.

• zsandora

Oj här var det verkligen delade meningar.
    När vi sa till min far att vi skulle gifta oss, sa han att han slänger in en peng, 50 000kr.

Vi prata igår om det, att jag ville kolla med min fästmans föräldrar då jag tyckte de va fel att bara pappa skulle stå för allt själv... Men min far vägra, "de är brudens far som står för bröllopet"!
    Öh oki, varför?
    Han är inte kristen lr någon traditons människa.... Man där ser man hur folk tänker annorlunda

• FredOchSara

Spontant tycker jag att antingen frågar man rakt ut eller så frågar man inte alls...Att hinta att man vill ha hjälp känns mer sniket än att prata klarspråk.

Vi utgår från att ingen av föräldrarna hjälper till. Hade vi varit beroende av deras pengar hade vi hellre väntat med bröllopet tills vi hade råd själva...

• Fröken förväntan

Vi utgick från att kunna betala själva av det skälet som "tonårsmorsa" skrev, att vi har flyttat hemifrån och lever ekonomiskt självständiga liv. Men nu har det visat sig att både mina och sambons föräldrar vill hjälpa till...

• FredOchSara

Ja, det är ju dumt att tacka nej till det :P

Fröken förväntan skrev 2007-11-28 19:06:45 följande:

Vi utgick från att kunna betala själva av det skälet som "tonårsmorsa" skrev, att vi har flyttat hemifrån och lever ekonomiskt självständiga liv. Men nu har det visat sig att både mina och sambons föräldrar vill hjälpa till...
Svar på tråden Pengar från föräldrarna??