• Canta

Oförskämt?!?

Hej!

Jag har en fråga till er alla. Jag funderar på att skicka med vår önskelista i inbjudan som består av en dikt om att vi önskar oss pengar till bröllopsresan.

Är det ok att göra så?

• Svar på tråden Oförskämt?!?
  • Ickaflicka

Jag skulle tro att mer än varannat brudpar gör så nuförtiden. Inte alls oförskämt! Men det kan vara en fin gest att ändå ge dem som inte vill ge pengar några förslag på andra presenter, kan ju vara saker kopplade till resan, som resväskor och annat. I min familj är det mer regel än undantag att ge pengar istället för presenter, men vissa tycker ju att det är hemskt att ge bort pengar...

• avil

jag tycker det är en aning "oförsämt"!
    Att be om pengar känns som att tigga i mina ögon.

• SpookyandKira

Det ar enligt etikettregler oforskamt att ens skicka en onskelista med inbjudan. Man ska, som gast, kunna kanna att man kan ga pa brollop utan att behova kopa present. Sedan att alla anda koper present eller bidrar till brollopsresan ar en annan sak. Men vad man ber om i en lista man redan stoppat i kuvertet med inbjudan spelar mindre roll, tycker jag. Tigger gor man ju redan.
    Ert vardpar, foraldrar och tarnor/marskalkar borde ha kopior pa er onskelista, sa gasterna kan fraga de om var ni har registrerat er eller vad det ar ni onskar er i present.

Men det ar upp till er, givetvis. Ger bara min asikt ;)

• Liinda_e

jag tycker inte att man skriver det i inbjudan

sedan brukar ju dom flesta gäster på ett lr annat vis ta reda på vad man vill ha och önskar sej ändå

• Äntligen dax!

Vi skickade med både "önskelista" (eller rättare sagt, vi ville folk skulle veta vi inte önskade oss nåt) och lite andra "bra-att-veta" med inbjudan. Inte direkt skrivet i kortet utan som en bilaga alltså...

Oförskämt? Säkerligen enligt "gammal" etikett, men nuförtiden tror jag det är rätt vanligt... O det var då ingen av våra gäster som klagade iaf... Ha ha ha.

• tofflisar

Är det oförskämt att skriva "Vi önskar inga presenter men välkomnar gärna ett bidrag till vår bröllopsresa" på inbjudan?

• Bellanote

Vi skickar med en liten bra att veta på våran inbjudan, där är också vår adress med till vår sida och där står det sen önskelista.. tycker nog med det är lite för mycket att skriva vad man vill ha i inbjudan.

• AnnaVirrPanna

så här skrev vi och det kändes inte som tiggeri!!

Kära Bröllopsgäst!
    För att inte få dubbletter
    av dukar, vaser och gröna assietter
    Ber vi er att strunta i paketen
    och istället ge oss möjligheten
    att få åka till våra drömmars land
    där vi kan få vandra tillsammans hand i hand
    En liten slant till reskassan, det vore toppen.
    En present som detta skulle göra oss glada i hela kroppen!

• Skottdagen2008

Efter många förfrågningar skickade vi ett brev till de som tackat ja med både info och den eftertraktade önskemlistan. vi skrev:

den bästa gåvan för oss va
    att ni som gäst tacka ja
    men på förfrågan utav er
    en önskelista vi skrivit ner

så vi tänkte ge er ett litet tips
    på hur ni problem med bröllopsgåva löser vips
    vi har länge tänkt och funderat
    och vårt innehav av husgeråd studerat
    på serier vi samlar och önskar av dem lite mera
    därför har vi skaffat konto på duka och cervera

vi även önskar kunna på bröllopssemester resa
    men efter bröllopsfinansiering är våra konton glesa
    vi skulle därför gärna mottaga
    ett litet bidrag till denna saga

för att vi inte ska få flera av samma
    vore det snällt om ni kontaktade X mamma
    hon även har lista på andra önskemål till vårt hem
    kontakta därför Y efter kl. fem

• Canta

Ja det va ju iof en bra tanke, har lite att fundera på nu.

tack alla snälla för svar

• Skogsstjärna01

möjligtvis på infobladet som medföljer. Men annars, ja, lite dålig smak är det. Men jag är gammaldags också!

• pandis2405

Både för önskelista och övrig info tycker jag att det är en bra idé att göra som Skottdagen2008: skicka ett separat brev till de som tackat ja, alternativt gör en bröllopshemsida som ni hänvisar till.

Svar på tråden Oförskämt?!?