• Lambo Nera

Förutsättningar för äktenskap...

Vilka är förutsättningarna för att ingå äktenskap enligt Dig??
    Vad måste finnas med i ett förhållande och vad ska absolut inte finnas med, samt vad bör och bör inte finnas med. Ta dig en funderare och skriv ner några väl igenomtänkta rader. : )

• Svar på tråden Förutsättningar för äktenskap...
  • malous

Måste finnas: Jämställdhet och en löpande diskussion och öppenhet om det (jämställdhet kanske inte gör ngn människa lycklig men bristen på det kan definitivt göra en olycklig var det visst någon som sa).

Bör finnas: Någon slags livsplan/idé om vad som händer efter bröllopet.

Får ej finnas: Våld (fysiskt/psykiskt).

Bör ej finnas: Ett pågående missbruk där missbrukaren ej är villig att inse detta.

• felines

Respekt, tillit, empati och en vilja att lösa problem. Det är givetvis bra om man också har en förmåga för det men det kan man lära sig. Min erfarenhet är att vill man lösa problem så kommunicerar man tills man har gjort det. Där utöver tror jag att det måste finnas ett du, ett jag och ett vi i balans.

• 2008-08-09

Håller med de tidigare inläggen + att det måste finnas STORA portioner kärlek och humor!!

• mrsD

jag tycker att allt det ni tidigare skrivit behövs, men inte bara för ett äktenskap, utan för ett förhållande med framtidsutsikter överhuvudtaget (alltså med någon man kan tänka sig leva hela livet med)

• felines

Ja, humor glömde jag! Det är sjukt viktigt. När jag är nere eller bråkar med min älskling så kan han vara så fruktansvärt fjantig och löjlig med flit att jag inte kan hålla mig för skratt. Han är sååå söt, man kan inte tjura när man har en sådan barslig solstråle till livskompis. Självdistans är en hit!

• lillaj

Kärlek är ju en grundförutsättning och sen måste man ju ha en någorlunda likartad syn på livet och vad man vill få ut av det, både gällande att bilda familj, vart man vill bo etc.

Sen måste mantycka om att umgås och ha roligt tillsammans

Sen som ovan att våld eller missbruk inte får förekomma. Viljan att lösa problem som kan uppstå på vägen.

• anne på grönkulla

Förutsättningarna är väl enkla - två personer som vill ingå äktenskap med varandra.

Sen ingredienser för att det ska hålla är en annan sak men alla de saker som sagts här är bra. Om det är stor skillnad på de sakerna om man är gift eller inte är väl mer osäkert.

• Lilla My

2008-08-09 skrev 2007-11-11 14:53:33 följande:

Håller med de tidigare inläggen + att det måste finnas STORA portioner kärlek och humor!!
    Hehe, så tråkiga personer får inte gifta sig? Synd för mig då....
  • mrsD

indiebrud - d stod inte vilken SORTS humor! ngn sorts humor har väl alla?

• 2008-08-09

Ja alltså, har man INGEN sorts humor....då är man nog fasen tråkig! Men jag tror faktiskt att alla har det..

• Lambo Nera

Tack för att Du har tagit dig tid att dela med dig av Dina tankar kring "förutsättningar för äktenskap".

Hoppas fler vill fundera kring det här och dela med sig av sina tankar. Just Dina tankar kan ju vara av stor vikt och värde för någon annan.

: )

• Himesama

Kommunikation är väldigt viktigt

• Troll-P

Recept på ett bra äktenskap är som ett bra recept på kanelbullar:

Respekt, kommunikation och tillit är grunden. Sex/attraktion är det som gör att det jäser. Krydda med humor och självinsikt. Älta gemensamma mål i livet och grundläggande värderingar. Ibland behöver en relation lite tid innan det är dags för äktenskap. Glöm inte att ett par består av två individer även om man växer gemensamt. NJUT av resultatet.

Upprepa ovanstående regelbundet - så det finns när det man behöver det!

Svar på tråden Förutsättningar för äktenskap...