• Brudmaja

Måste man ha tärna/best man?

Vi har inga nära vänner som skulle kunna vara detta, måste man ha det? På festen därefter skulle jag däremot vilja ha min svägerska som håller i saker och ting, heter det toastmadame? Och skulle man då kunna ha min m2b's svåger som toastman, eller vad heter det egentligen? Lite tips och råd tack!! Man vill ju som ändå inte dra hela dagen själv!

• Svar på tråden Måste man ha tärna/best man?
  • Bella30

Vi skall inte ha vare sig några tärnor eller ngn bestman.
    Klart att man inte "måste" det.
    Jag klurar dock på hur jag skall göra med brudbuketten framme i kyrkan (tärna brukar ju hålla den under vigseln), kanske ställa ngn hög vas framme i kyrkan att ställa den i?
    Hur skall ni andra som inte har tärnor göra med buketten?

Toastmaster & toastmadame skall vi nog oxå ha, eller iaf det förstnämnda. Klart att ni kan ha din blivande makes svåger som toastmaster !

• Brudmaja

Jag tänkte om det ser konstigt ut att ha släkt istälelt för vänner i såna uppgifter, men jag tycker inte att vi har vänner som kan ta den uppgiften.

Brudbuketten tänkte vi lägga framme vid altarringen. Men ni kanske inte har en sån? Ni kan väl ordna som du skriver en hög vas där framme just där ni ska stå där exempelvis prästen kan ställa buketten så slipper du springa ifrån din sambo, haha.. Den kan väl inte stå för nära heller så det finns en risk att den ramlar omkull och skvätter vatten på klänningen? Det skulle nog se ganska fint ut, att ge prästen buketten!

• Karis Annelie

Det är klart du kan ha släktingar som tärna, det ser inte konstigt ut alls, många har ju ngn syster eller så i den rollen?

• Brudmaja

Ja, jag har ju ingen syster men känner ju att min svägerska skulle kunna ta rollen väl!
    Har funderat på det där med tärna.. Undra om man skulle kunna ha blomflicka istället, som kommer och kastar rosenblad i förväg? Räcker det, om man nu vill ha något men inte tärna/bestman?

• *Lilla M*

Vi hade inga andra människor i brudföljet än bara vi två. Vi ville ha det så, bara oss i centrum... Däremot hade vi en liten (tonåring i för sig) kusin till min man som läste en bibelvers och därefter stod framme vid oss och höll brudbuketten under själva ringcermonin. Hon kände sig hedrad och det fungerade väldigt bra praktiskt för oss. Och så slapp vi ha någon tärna.

Det går alltid att lösa på något kreativt sätt, så att bröllopet blir precis som man vill ha det!

• Bella30

Vi har oxå funderat på att ha en blomsterflicka...
    Kanske flickan som vi är faddrar till (7 år)...
    Men skall hon stå framme vid oss hela vigseln då...?

Brudmaja skrev 2007-11-04 10:09:14 följande:
    Ja, jag har ju ingen syster men känner ju att min svägerska skulle kunna ta rollen väl! Har funderat på det där med tärna.. Undra om man skulle kunna ha blomflicka istället, som kommer och kastar rosenblad i förväg? Räcker det, om man nu vill ha något men inte tärna/bestman?
  • miapias

när min bror gifter sig var jag 14 o då var jag inte tärna men jag stod där framme o höll buketten medans det behövdes...sen gick jag ned o satte mig igen

• Bella30

Jo, det finns en altraring. Tänkte inte på det ...
    Vasen är en toppenidé, och att ge prästen buketten - ännu bättre !
    Tänk vilka bra idéer man får från andra blivande brudar här på BT !

Brudmaja skrev 2007-11-04 09:21:19 följande:
    Jag tänkte om det ser konstigt ut att ha släkt istälelt för vänner i såna uppgifter, men jag tycker inte att vi har vänner som kan ta den uppgiften. Brudbuketten tänkte vi lägga framme vid altarringen. Men ni kanske inte har en sån? Ni kan väl ordna som du skriver en hög vas där framme just där ni ska stå där exempelvis prästen kan ställa buketten så slipper du springa ifrån din sambo, haha.. Den kan väl inte stå för nära heller så det finns en risk att den ramlar omkull och skvätter vatten på klänningen? Det skulle nog se ganska fint ut, att ge prästen buketten!
  • Karis Annelie

Bella30, om flickan är liten, kan det ju vara bättre att hon bara går före er in och kastar rosblad, och sedan sätter sig hos sin mamma... Jag vet inte riktigt hur blomflickor brukar stå, men det är ju oftast bara tärnor och bestman som står framme med brudparet ändå.. och är det som sagt en liiiten flicka så blir det nog för jobbigt, hon kommer inte stå still direkt!

• Bella30

Nä, det är nog bäst att göra som du säger

Karis Annelie skrev 2007-11-04 12:56:37 följande:

Bella30, om flickan är liten, kan det ju vara bättre att hon bara går före er in och kastar rosblad, och sedan sätter sig hos sin mamma... Jag vet inte riktigt hur blomflickor brukar stå, men det är ju oftast bara tärnor och bestman som står framme med brudparet ändå.. och är det som sagt en liiiten flicka så blir det nog för jobbigt, hon kommer inte stå still direkt!
  • SSM

När min bror gifte sig för 1,5 år sedan var jag inte tärna, men hjälpte hans brud/fru lite praktiskt. När hon vände sig om rättade jag till släpet och under vigselakten hade jag hand om brudbuketten. Jag satt på en liten sidobänk bredvid, så om man inte ens vill ha någon stående där framme under vigselakten så funkar det prima också. Jag tänkte nog göra något liknande själv när jag och min blivande gifter oss i maj nästa år. Vi vill inte ha någon tärna eller marskalk/best man. Vi kommer dock förhoppningsvis har min fästmans brorsdotter som brudnäbb (nästan 4 år då). Men hon är ju alldeles för liten för att ha hand om min brudbukett..... Så jag tror jag kommer fråga min syster om att ta hand om brudbuketten under själva vigselakten.

Era släktingar kan absolut vara toastmaster o toastmadame. Jag tycker inte att det finns några måsten eller något sätt som är det rätta. Det är er dag och ni ska göra den på det sättet som ni är nöjda med och som ni vill ha det.

Lycka till!

• Brudmaja

Tusen tack för alla svar, visst är det skönt att kunna vädra saker och ting här va! Ska kolla tråden!

• Fru fjäder

Nej TS! Du ska göra exakt som du själv tycker. Det är ER dag!! Jag är själv inbjuden till ett bröllop, som enda vittne, utan varesig det ena eller det andra. Det blir bara krystat om det inte finns några givna tärnor/bestmans. Det bli lika vackert utan, och ni blir lika gifta för det!!! (grattis)

Svar på tråden Måste man ha tärna/best man?