• Stjärnis

Hur gör ni ett snyggt infoblad?

Jag har nu gjort en prototyp på inbjudningskortet som jag är nöjd med men har nu börjat fundera på infobladet som skall bifogas i inbjudan. Hur gör ni det snyggt? Matchar det er inbjudan? Låter ni det ligga löst bakom inbjudningskortet eller hur gör ni? Jag är fullt på det klara med vad ett infoblad ska innehålla. Det är mer utseendet jag vill ha tips på..

Tar tacksamt emot tips eller bilder!

• Svar på tråden Hur gör ni ett snyggt infoblad?
  • Skottdagen2008

Vi skrev våra med en snygg stil i word, vek ihop och bifogade löst.

Det är ju ändå bara ett infobrev. Vi satsar på inbjudan, vigselprogrammet och festprogrammet. all info blir lösblad via word.

• Stjärnis

skottdagen2008: Använde du något särskilt papper, eller vanligt vitt?

• mooogn

Vi skrev på vanligt vitt papper, använde samma typsnitt som i inbjudan och la ner separat i kuvertet.

• Höstbrud-07

vi gjorde också så som Skottdagen2008. Vi hade dock champagnefärgade papper på inbjudningskorten så då köpte vi A4-papper i lite samma färg och kopierade upp på. Blev jättebra.

• ja2007

Du kan kika i mitt galleri hur vi har gjort (det syns inte på bilden såklart, men det är info på både bak- och framsida).

• Fröken Figo

Vi har krämvita inbjudningar som "öppnas" (innamorato av Calligraphen) och i mitten där texten skrivs är det genomskinligt papper med grönt motiv. Jättesnyggt.

Och då har vi ett tjockt limegrönt papper med infotext, i samma ton som mönstret på genomskinliga pappret. På det pappret ska all info stå och jag tror vi även sätter dit en bild på oss två. Vill ha med det nån stans, det känns personligt & bra .

Om man har en bra skrivare kan man skriva ut bilder på infobladet. Vi ska göra det på jobbet på en superskrivare.

Så mitt tips blir: investera i högkvalitativt papper (känslan gör hela skillnaden, så satsa på nåt ganska tjockt, nästan kartong) och ha en färg som går ton i ton med inbjudan. Och så nån gulddetalj kanske i form av sigill... finfint!

• ja2007

Jag kan bara hålla med Fröken figaro - ha ett tjockt papper, det är en mkt lyxig känsla när man tar ut en sådan typ av inbjudan från sitt kuvert!

• Stjärnis

Fröken figo och ja 2007: En dum fråga kanske, men om ni har ett tjockt papper till infobladet, så behövde ni väl en specialskrivare? Såg att du hade en superskrivare på jobbet utifrån att ni skulle skriva ut foton men krävde papperskvalitén en speciell skrivare?

• ja2007

Oj jag misstförstod lite, våra inbjudningskort är av tjockt pappar och info.bladet är av tunnt papper - el inte jättetunt utan lite grövre än vanligt a4 papper.
    Så har vi gjort iaf

• Stjärnis

ja2007: Ert infoblad var jättesnyggt!! Jag är inte så haj på datorer och undrar hur du fick till datumet? Jag tycker att det är välidgt fint när man skriver datumet så som du har gjort.

• Höstbrud-07

Man kan inte ha så mycket tjockare papper i vanliga skrivare. Så vi skrev ut på vanligt papper och kopierade sen upp på det tjocka pappret.

En sak bara, tjocka papper blir lite fula i kanterna när man viker dem, vi fick ju vika vårt ett par gånger för att de skulle få plats i kuverten och då blev de lite "slitna", vilket dock inte gjorde så mycket men det kan vara bra att veta så man inte köper för tjockt papper.

• MissLovely

Vill bara påpeka att i vår skrivare (en helt vanlig HP skrivare) kan man skriva ut tjockare papper än vanliga vita A4, men man måste dock ta ett papper i taget.

• ja2007

Stjärnguddinan: Jadu, ingen aning En kompis till oss arbetar som grafisk formgivare och har gjort både inbjudningskorten + infobladet... så jag antar att jag inte kan ge dig något vettigt svar på det, men kanske någon annan kan här??!

• Mandali

Tja! Ett litet tips som vi tog till våra inbjudningar. Vi struntade i att göra ett infoblad utan gjorde istället en egen hemsida där all information finns samt bilder och allting. Då behövde vi bara skriva adressen på inbjudningarna. Gå in på www.weddingannouncer.com så gör du en egen hemsida hur lätt som helst!

• MichaelSthlm

Höstbrud-07 och alla andra som vill använda tjockt papper:

Det går alldeles utmärkt att vika tjockt papper utan att det går sönder i kanten.

Men man måste "biga" kanten. Lägg en linjal där du vill vika (på utsidan av vecket), och dra med baksidan av spetsen på en vanlig matkniv fram och tillbaka på utsidan några gånger så att du får ett spår utan att du skär eller skadar papperets yta. Sedan är det inga som helst problem att göra ett snyggt veck som inte bryter papperet. Det är så tryckerier gör, men de har naturligtvis utrustning för det.

Ett tips till: Tryckerier är ofta billigare än pappers- och hobbyhandlare om man ska köpa papper eftersom de ju har större omsättning på just papper.

MichaelSthlm (fd. Mich@el i detta forum)

• Höstbrud-07

MichaelSthlm: Vad intressant att höra, tack, bra att veta för framtiden.

• MysEtt

Vi skrev vårt infopapper på A4 och printade det hemma på vår skrivare på lite blankare papper för att få en liten lyxigare känsla.
    Vi hade lite samma tema som på inbjudan annars håller jag med om att det "bara" är ett infoblad.

• Oktoberfest

Vi lade in infot på baksidan av inbjudan i samma stil.

• Brud 08

Jag har inte kommit så långt att jag börjat med inbjudningskorten än, men i huvudet så gör jag fem olika varianter varje dag :o)
    Ett bra tips jag såg någonstans var att göra en "ficka" på högra sidan när man har inbjudningskortet uppslaget, där man kan stoppa infobladet. Bra idé tycker jag eftersom lösa papper har en tendens att få fötter. Det jag såg var gjort så att det var ett papper för varje rubrik på infon(t.ex "vägbeskrivning", "boende" m.m.)och varje papper hade olika höjd så man såg enbart rubrikerna ovanför fick-kanten. Förstod någon det där?? Det var i alla fall både snyggt och praktiskt och jag tror jag kommer att köra på den varianten.

Hälsningar från en i startgroparna

Svar på tråden Hur gör ni ett snyggt infoblad?