• Cactus75

Vattenstämpel

Undrar hur man gör för att lägga in en "vattenstämpel" som bakgrund i inbjudan?
    Tänkte att det skulle vara snyggt med vårat monogram i bakgrunden men vet inte hur jag ska få till det? Krävs det nått speciellt program eller går det att göra i words eller publisher eller nått annat vanligt som man kan tänkas ha i datorn redan? *hoppas*

• Svar på tråden Vattenstämpel
  • Krystal

Ja..det ska väl inte var helt omöjligt att fixa det i word eller publisher.

I Publiser är jag ganska säker på att det finns en "vattenstämpel" inställning, beror kanske lite på vilken version du har men annars så kan du göra så här att du skriver ditt monogram och sen väljer den ljusaste gråaste (eller blå, eller vilken färg som passar er e.v färgtema)och låter den vara längst bak på pappret, det finns en inställning för att det hela tiden ska vara placerad längt bak. Även om det är en bild du vill ha går det att göra den ljus ljus grå a la vattenstämpel stil

I Word (Office 2007) finns "vattenstämpel-knapp". Du hittar den på "Sidlayout"-fliken...Kan sätta in antingen text eller bild

• Kirsto

Har du Photoshop? I så fall kan du ställa in bildens opacitet (genomskinlighet) och få den så ljus du vill.

• Cactus75

Jag har lagt in monogrammet i word som en bild bakom texten lixom, och har hittat en flik där det finns en annan "flik" som heter Bakgrund, sen finns där en vattenstämpelinställning eller vad det nu heter, men den är lixom sådär grå så man inte kan välja den... *sucka*
    Ska kolla publisher för det har jag inte gjort än, och photoshop har jag nån verision av men jag har inte en susning om hur det fungerar. Photoshop sv 7.0 heter den visst...

• Cactus75

Får inte riktigt ihop publisher och word...de programmen vill inte riktigt samarbeta som jag tycker!
    Har hittat en variant som funkar, även om det blir en massa merjobb...lägger in monogrammet som bild, väljer ljusgrå som färg, skriver ut, stoppar in samma papper igen och skriver ut texten som den är.. då kommer det ju lixom ovanpå iaf.... men det måste kunna gå å få till det på ett smidigare sätt tycker jag... ska klura vidare!

• Fejs

Det går att fixa i word ganska lätt.

Svar på tråden Vattenstämpel