• helenas83

På kant med tärnan (lite långt

Vi ska gifta oss i feb och den jag har valt till tärna e sen länge en god vän. Nu e det så att hennes syster har precis haft 30 års kalas/dop/förnyat vigsellöfterna, så allt jag planerar, kommer hon och säger. ja men annars kan du göra så här, det gjorde *** och det blev bra. allt e om hennes j**la syrra. + att även hon ska gifta sig i september-08 (det va därför jag valde henne, iom att hon stog näst på tur av de 8 möjliga tärnor jag hade, till att gifta sig) 2 veckor Efter att jag hade frågat henne om hon ville vara tärna, ko mhon och frågade om jag ville vara tärna på hennes tillsammans med en annan tjej. hon hade tänkt att fråga den dagen jag frågade henne, men hon kände då att vänta lite. Till saken e att hon redan har bestämt vad jag och den andra tjejen ska ha för typ av klänningar och vilken färg, vilket jag tycker e helt ok, iom att det e hennes bröllop. Men nu försöker hon även bestämma mitt. jag hittade en klänning jag ville att hon skulle ha. men den dög inte. och dum/snäll/korkad som jag e, låter jag henne hållas och få vad med och bestämma.

• Svar på tråden På kant med tärnan (lite långt
  • Lady o Lufsen

Lycka till!!!

Du ska se att det ordnar sig!

En långfika på ett café innan kanske, så att du kan prata?

• helenas83

Ja jag får se till att hon fattar att jag menar allvar. just det där med blommorna försökte jag ju flera gånger, men ändå fortsatte hon., men jag får framföra att jag verkligen menar allvar!!!

• jennysnartfru

Jag har inte riktigt samma problem men däremot så ändrades min syn på vilken klänning min tärna ska ha. Vi har varit ute och provat och det visade sig att min tärna inte passade inte varken modellen eller färgen som jag tyckte från början. Vi har nu enats om hur klänningen ska se ut som hon passar i och trivs i. Hon ska betala sin klänning själv så det känns som att man får vara flexibel.
    Som sagt vi pratade igenom mitt förslag och hon tog det till sig men sen så blir det en annan klänning iaf. Hoppas vi hittar den.

• Kaffemoster

Jag har också svårt att säga från .. så jag brukar istället säga "det låter ju som en bra idé, ska fundera lite grann" .. sen gör jag som jag vill. Du behöver ju inte diskutera alla detaljer med henne. Eler också säg "va bra, då blir det det inte lika som på ditt bröllop" .. eller .. "puhh, det finns så jätte mycket olika varianter som skulle bli så fint. Jag skulle vilja ha alla på en gång ..." och skratta bort kommentaren.
    Efter tag kommer hon att märka att hon inte kan styra dig och diskussionerna blir mer i jämvikt, förhoppningsvis.
    Kan dock vara bra att lyssna på hennes förslag, för det kan ju slinka in ett bra förslag emellanåt, men sålla och gör som du själv vill i slutändan.
    Det kan ju också vara så att hon är så mitt uppe i bröllop och så entusiastisk, att det bara sprutar idéer .. hon kanske inte menar att köra över dig.
    Prata ut är ju givetvis bäst .. fast själv är jag inte så bra på det ... Men vad du än gör, gör något. För annars kanske det slutar med ett praktgräl och det är ju inte kul ...

• Ernhake

Om du inget säger kan du inte heller klaga. Tror du att dina vänner kan läsa dina tankar? Tyvärr men om du inte trivs i situationen så får du lära dig att säga ifrån. Så länge du inte säger nått tror säkert din väninna att du gillar att få höra hennes tips och idéer.

Tycker att det e tråkigt att du har mage att klaga på din vän när du inte ens har stake nog att säga något till henne först. Hade det varit mig du skrivit om i ett forum och jag var din tärna så hade jag blivi djupt sårad.

• Sosofofia

Alla kan inte säga ifrån!
    Efter vad jag har läst i tråden så har TS försökt... (T.ex om blommorna) Riktiga vänner bör kunna "läsa av" varandra utan att man ska behöva "säga ifrån på skarpen"...

Men men det är mina åsikter bara. Forumet är ju till för disskutioner

Ernhake skrev 2007-10-30 14:25:08 följande:
    Om du inget säger kan du inte heller klaga. Tror du att dina vänner kan läsa dina tankar? Tyvärr men om du inte trivs i situationen så får du lära dig att säga ifrån. Så länge du inte säger nått tror säkert din väninna att du gillar att få höra hennes tips och idéer.Tycker att det e tråkigt att du har mage att klaga på din vän när du inte ens har stake nog att säga något till henne först. Hade det varit mig du skrivit om i ett forum och jag var din tärna så hade jag blivi djupt sårad.
  • helenas83

Ernhake: Precis sopm ovan skrev. du kanske ska läsa hela tråden om du ska svara sådär..

• Ernhake

Jag har läst hela tråden. Och jag tycker inte att man kan anklaga sina vänner för att inte förstå hur man känner om man inte kan öppna munnen och berätta för dem hur man känner.

Förlåt mig men jag tror inte att din vän ger dig alla dessa tips för att göra dig illa utan hon vill hjälpa dig, det är juh det vänner är till för.

• Skottdagen2008

Vissa personer vill bara hjälpa och de förstår inte att de egentligen stjälper istället. Säger man sedan till dem så blir de ledsna och säger.....men jag vile ju bara hjälpa...... och så förklarar man igen att man inte tycker likadant och så är man där igen. Idéer sprudlar på och så får man ta det en gång till:

MITT BRÖLLOP = MITT VAL

Man får tala om att mabn gärna tar emot tips och råd, men för den skull inte tro att alla tips och råd blir förverkligade.

• helenas83

Det blev bra igår!! Vi kom överens och detta kommer bli bra. Men att köpa tyget som ska bli till hennes klänning kostade mer än kompisens kina klänning (liknande tärn klänning)

Svar på tråden På kant med tärnan (lite långt