• Lyckliga86

Hur berättade ni för anhöriga om förlovning?

Nu behöver jag er hjälp på ideér.. :)

Vi ska förlova oss i början av december och jag vet inte riktigt hur vi ska berätta det för de närmaste. Vi har haft tanken på att sätta annons i tidningen & så får de ser det där. Samtidigt som man vill göra det mer personligt till föräldrar, syskon och närmaste vännerna..

Hur gjorde ni? Skulle vara jättekul att höra.. :)

Tack för hjälpen! :)

• Svar på tråden Hur berättade ni för anhöriga om förlovning?
  • Jiel o Deps

Vi ville hålla tankarna på förlovning för oss själva tills dess att ringarna var på fingrarna (det blir den 7:e november) på så vis känns det som att förlovningen är en "hemlighet" mellan bara oss två. =)

Den 7:e kommer vi att lägga upp en bild på ringarna (sittandes på våra fingrar) på våra bilddagböcker, då våra familjer också har sådana och kollar våra varje dag.

• Diamonds are a girls best friend

Vi förlovde oss på våan 2-års dag, höll det hemligt men mamma ringde dagen efter och sa att min syster undrade om vi förlovat oss, så på ngt vis hade de listat ut det iaf, vet inte hur än idag. Hans familj fick ett telefonsamtal då de bor en bit bort =) Just ja nu när vi bestämt kyrka o datum så skulle vi oxå hålla det lite hemligt en stund tills allt var klappat o klart, men mamma listade ut det innan ja fick chansen att berätta det, mammas intuition kanske?? Komiskt iaf

• janedoe

Jag vete sjutton om man kan kalla oss förlovade eftersom vi inte har några/någon ring. Vi har hållt det hemligt för ALLA sen 26 maj i år då bröllopet ska vara en överraskning. Vill inte att någon ens ska ana att vi kan tänka oss ett giftermål... ;)

Men i våra inre är vi förlovade.. ja, vi är nog till och med gifta där! Haha! :D

Vår guldsmed vet om det och blev överlycklig, till denne (en mycket nära vän) sa min sambo på en fest när vi satt på balkongen och rökte - "Det här är då min blivande fru". Och vår vän blev jättelycklig och kramade om oss och blev jättelycklig igen. :) Sen dess har han funderat på våra ringar och kom med en fin idé för några veckorsedan. Dessutom ska stackaren sätta ihop ett band med ett antal helt ovetandes personer som ska ha tiden över för ett band till...

Marsalken och tärnorna kommer få veta det ganska snart, då det börjar bli dags att sy deras kläder och vi börjar få väldigt svårt att låta bli att säga något. Man vill ju liksom skrika ut det till hela världen!

För de andra kommer vi berätta det via en inbjudan till vårt bröllop! *nervös*

• Karis Annelie

Vi förlovade oss på julafton i Thailand, under en motorcykelutflykt så stannade vi på en jättefin stenpir där vi hade picknick och förlovning.
    Hans familj var med oss därnere... så När vi kom till hotellet igen, så hade vi beställt en flaska champagne och fem glas. Vi satte oss vid poolkanten där de andra badade/solade och pratade lite. sen kom kyparen iklädd tomteluva och bärandes på champagne. Karis mamma ba "va? oo ska vi ha sånt för det e jul??" "neee, inte för det e jul... " sa jag och visade fram ringfingret.. Mycket paffa blev de.
    Min familj fick veta det den 30nde december, kvällen vi hade som julafton med dem. Vi fikade, umgicks en hel eftermiddag, åt julmiddag och sen till slut fick jag säga "HAR DU INTE MÄRKT NÅT MAMMA?!?!?!?" för jag ba väntade på att hon skulle se ringen ju!! sååå seg!

• Mitziemoe

Vi gjorde likadant som *Lilla M* vi skickade mms på våra händer med ringarna till våra familjer och närmaste vänner. sen gick telefonerna varma..*ler*

• 2008-08-09

Vi satte helt enkelt in en annons i tidningen den dagen, och ALLA såg den så de måste verkligen lusläsa tidningen! Trodde bara att det var jag som lusläser sidan om släkt/vänner...

• jenba

efter vi hade bytt ringar så åkte vi hem till hans föräldrar och berättade det, dem skulle åka bort över helgen och annonsen skulle komma på söndagen. så vi ville gärna berätta det för dem närmsta.

vi firade med mina föräldrar på kvällen. med middag och champagne och hela svängen. så det gick jättebra, sen såg släktingarna det på söndags tidningen, några av dem iaf. men såna nyheter kommer fram till slut ändå. :D

• Troll-P

Jag blev friad till på nyårsaftons natt. Dagen efter åkte vi hem till våra föräldrar och väntade på att någon skulle få syn på den väldigt förstora fuskringen som satt på mitt finger. Jag satt och viftade hur länge som helst innan någon fattade nåt... Ringar köpte vi senare.

• Lady o Lufsen

jag menar ABSOLUT INTE att racka ner på någon men jag måste av största okunskap och även nyfikenhet få undra:

Vad är viktigt med att leverera en nyhet på något annat sätt än att helt enkelt tala om som det är?

Det har funnits SÅ många trådar genom åren där liknande frågor har dykt upp- hur ska vi tala om att vi har förlovat oss? Hur ska vi säga att vi har gift oss? Hur ska vi få fram att det är ett barnfritt bröllop? Hur skriver vi på bästa sätt att vi ska ha kuvertavgift eller betalbar? så jag måste bara i all välmening få undra- hur går era tankar kring detta?

Är det för att det ska bli ett överraskningsmoment? Är det för att mildra chocken?

I all välmening som sagt

• Karis Annelie

jaaa, för min del var det lite roligt att se om de skulle råka få se ringen och fatta själva. Men det gjorde de ju inte så jag fick ju fråga "hallå har du inte märkt nåt mamma" till slut. Den blinda hönan!
    Jag tycker bara det är skojigt att se om de märker nåt och sådär....

• Akvavit

Vi ville att de själva skulle se ringarna.....vi tyckte ju själva att de glänste och blänkte och det borde vara uppenbart för alla. Så bjöd vi över hans föräldrar på pysselkväll, men de märkte inget, trots att jag stod och bredde tyger med händerna framför svärmor
    Till slut, strax innan de skulle åka var vi ju tvugna att säga nåt, så vi tog fram bubblet och frågade om det var något som ville ha. Njae, sa de, vi måste nog hemåt...eller vadå? Till slut viftade vi med händerna framför deras ansikten och de blev ju jätteglada förstås. Mina föräldrar upptäckte lite snabbare, vi hade också tagit med en flaska bubbel till dem, och då undrade pappas fru om det kanske hade nåt att göra med det där som blänker på era fingrar?
    Resten MMS'ade vi

• Fru Annika Lind

Vi skickade ut en förlovningseklaration, som samtidigt fungerade som ett "save the date" kort...

• rasmus och lina

Vi förlovade oss en morgon ute på sjön utanför sommarstugan, smög ut vid 5 på morgonen och mötte rasmus pappa på gården!!!
    han: -men vart ska ni?
    vi med champangeflaska under armen: -ehhh ut o ro lite bara...
    han: haha ja ni är då för roliga.

iaf, en mycket fin stund själva och inte mycket blev sagt, vi vart klart nervösa haha konstigt då vi känner varandra så himla bra! ;) Jag kommer endå alltid komma ihåg den som speciell.
    frukosten med rasmus pappa blev konstig då han inte fattade, trots det överraskande mötet i trädgården. När vi berättade började han gråta, så glad blev han, underbart kul!
    sen fick vi gå upp på en bergsknalle för att få täckning o ringa alla i familjen. riktigt roligt!!! Sen firade vi med rasmus pappa en varm sommarnatt med bleke och nattsvart vatten, prosciutto och melon nere på bryggan i månljus. Underbart och avslappnat, precis som vi hoppas bröllopet ska bli till sommaren
    (detta är mitt första inlägg, vi har bestämt oss i veckan för att i sommar ska det ske, vi har varit förlovade i över 2 år nu)

• Karis Annelie

Rasmus och lina. vad MYYYSGT det lät!

Svar på tråden Hur berättade ni för anhöriga om förlovning?