• lillasmilla

han är ju det viktigaste!

Han är ju det viktigaste av allt.....
    Men hur gör man då när han inte är så intresserad av att klippa och pyssla? Inte heller av att blogga? Och han struntar i om vi har toapapper med rosa hjärtan i festlokalen....
    Jag ÄLSKAR honom ändå! Och jag tycker det är jätteskoj att planera och dona! Han säger bara att det blir jättebra gumman, det fixar du...
    Och visst, det gör jag ,och stora delar som vilken dag, vilkarn festlokal och vilken mat osv kommer han att vara med att titta på och bestämma, men allt pynt kommer jag att visa honom, och han kommer bara att säja ok, jättefint gumman....
    Är det VÅRT bröllop ändå??
    Jag vet inte, många säger -tänk på att det inte är DITT bröllop utan ERT......
    Är det fel, eller? Någon mer som har en älskling som inte är så pysslig?? Jag vill ju att detta ska bli sååå underbart, för OSS!

• Svar på tråden han är ju det viktigaste!
  • rasmus och lina

¤vill slå mig själv med något tungt¤

• lilltjejan

min m2b är inte heller specielt intresserad av att pyssla å sånna där detaljer...
    allt sådant har han överlåtit åt mig å det är ju tur då att jag tycker om att pyssla för annars skulle det ju bli jobbigt.... jag visar honom ALLA ideer ja får å prylar ja vill köpa å han säger ja eller nej, det är hanns sätt att vara delaktig i det hela...
    skulle aldrig vilja tvinga honnom till något han inte vill, å jag vet att skulle ja kräva att han satt å klippte å klistra kort med mig om kvällarna så skulle han göra det, bara för att jag vill....

däremot har vi ju kollat ut kyrkan, festlokalen å kateringen tillsammans...
    och för att få det lite jämnare så har han fått ansvaret att ringa dom stora samtalen, nåt måste han ju göra själv :P
    å allt sån där som kläder har vi även det bestämt gemensamt (förutom min klänning eftersom han vägrar å vill inte se kläningen fören den sitter på mig på våran dag, vilket jag bara tycker är sött)

han skulle aldrig låta mig göra något bara för att han vill att jag ska vara nöjd å få som jag vill på denna stora dag utan det sista beslutet tas ALLTID gemensamt....
    för det är ju VÅRAN dag...

• Kaffemoster

Varför måste vi stoppa detta mönster? Kan vi inte bara acceptera att män och kvinnor har olika intressen ...

• Äntligen är det min tur

VI har samma hos oss. Men jag försöker blanda in hans hobby o tycke i allt. Som Ronja2 skrev här ovanför. Han måste jämt tänka så länge på allt så han har lite småuppgifter här o där... Men å andra sidan tycker jag at det här e kul, men inte han.

• lilltjejan

han har även kommit hem med blommor å små överraskningar åt mig å berömmer mig helatiden för mitt jobb med planeringen å tycker det är jättekul att jag har ett sinne för detaljer som han inte har...

han kan ställa sig å titta på mig när jag sitter å pysslar å bara lysa i ögonen å sen säga saker som ÅÅÅh vilken underbar dag vi kommer få!

så länge han behandlar mig så så gör der mig inte ett dugg att jag ensam får göra 80st inbjudningskort själv....

• also

vad spelar det för roll om han pysslar eller inte?!?
    Jag pysslar men kollar med honom hela tiden. skulle aldrig drömma om att tvinga honom. han har bokat kyrka,lokal osv vi delar på det så. han har dessutom köpt sina kläder på egen hand

• lillasmilla

Hmmm, jo det är nog så bara att acceptera...
    Sen tycker jag det är ganska skoj att ha ett
    projekt att hålla på med, då min m2b sällan är
    hemma.... (jobbar utomlands)
    Så det mesta tar vi över telefon, och
    sen visar jag honom när han kommer hem.
    fungerar bra tycker jag, även om det hade varit
    ännu roligare att vara båda hela tiden....

• rasmus och lina
    Kaffemoster skrev 2007-11-14 16:29:46 följande:
    Varför måste vi stoppa detta mönster? Kan vi inte bara acceptera att män och kvinnor har olika intressen ...
    ...för att jag tycker det känns viktigt att tänka på varför det blir så. Jag vägrar hamna i klassiska mönster, tex när vi har gäster så gör vi ungefär lika mkt innan under och efter middagen. Så var det inte första året men nu ser han likaväl som jag vad som behöver göras och vi hjälps åt i köket utan att jag chefar haha. Livet blir roligare så och det vore kul om bröllopet blir likadant....

Sen behöver inte ni göra så, ville bara se om någon annan tänker som jag...men det kändes väldigt jämnställt i em, vi kolla på en superbra lokal ihop, spånade tillsammans och lade upp lite gemensamma mål. Jag vill verkligen att det ska kännas otvunget och roligt att planera ihop!

btw så bytte jag vinterdäcken själv häromdagen, lätt som en plätt o jag fattar inte varför jag aldrig försökt tidigare, jag är ju stark! ;) ;)
  • pandis2405

vi delar oftast på allt hemma, laga mat, handla, tvätta osv.

Men vissa saker är uppdelat, vi "byter grejer": tex så avskyr jag att dammsuga, så han dammsuger alltid, och då städar jag toaletten istället.

Vad gäller planering så är vi nog helt enkelt olika personlighetstyper, jag är planerande till naturen, han är inte. Sen verkar det vara många tjejer som är planerande och många killar som inte är det.

Vad gäller pyssel så gillar jag att pyssla, så det är inget snack om delad börda eller så. Hade jag inte gillat det hade vi köpt färdiga kort mm.

• rasmus och lina

pandis, jo du har helt rätt, visst har man ett större pyssel och planeringsintresse...byter grejer gör vi med, hatar dammsuga men diskar gärna, så länge jag får pussar i nacken...

• lilltjejan

så gör vi me :) ja diskar å tvättar å han lagar maten.... resten gör vi gemensamt...

• MrsJönsson

Manliga delan av mrsjönsson har ordet...
    Tycker jämnställdshetsdebatten är djupt intressant.
    Som som blivande man till min blivande fru kan jag tycka att hela bilden på bröllopet bör göras om i grunden.
    För man kan väl inte ååstå att bröllopsmagasinet och andra tidningar, bröllopsmässor och liknande är jämnställda.
    60% är klänningar, 30% är ringar (som man köper för att matcha förlovningsringen på kvinnan, 5% är inbjudningskort, 4%är bröllopsresor och max 1% är vad jag skall ha på mig på VÅRAN stora dag. Brukar på skoj säga att jag är statist i mitt eget liv och det stämmer om man skulle gå efter hur mässor och tidningar är upplagda. En annan klassiker som man hörde ofta på bröllopsmässan i köpenhamn var när kvinnan sa till mannen: "den var fin Eller hur, ELLER hur?!" inte upplagt för att säga sin åsikt där inte. Menar inte att vi är underkuvade män som inte vågar säga vad vi tycker, men väldigt mycket cirkulerar runt kvinnan. klänningen skall matcha med inbjudningskort, blommor, festlokaler osv så ibland har jag tänkt tanken att dyka upp i badrock och flipflop för jag skall ju ändå inte matcha med något.
    Nu har jag tur för jag skall spendera resten av mitt liv med den jag älskar och är väldigt noga med att säga vad jag tycker och tänker. men när jag som man läser många av inläggen på BT så måste jag tyvärr säga att många av kvinnorna är väldigt bossiga, det är inte alla men många.
    Så kom igen tjejer bjud in era m2b att läsa mycket mer på BT för det är seriöst underhållande många gånger. Från början var jag skeptisk, nu är jag fast....tänk om jag nu blir en gromzilla!

Ta hand om er

• lycklig78

Äh, jag tycker det är kul att planera och han överlåter det till mig i ren lathet. Självklart frågar jag honom om hans åsikt. Vi har iaf bestämt tillsammans var vi ska gifta oss och hur. Det är bara att acceptera att vi är olika.

• 2008-08-09

Usch jag blir så himla less på att man hela tiden ska fundera på varför män gör "män-grejer" och kvinnor för "kvinno-grejer".

Varför jag sitter och pysslar med inbjudningskort och servetter? JO för att jag GILLAR sådana saker.
    Varför min karl sitter och funderar över musiken och musikanläggningen? JO för att han GILLAR sådana saker.

Varför går det inte bara sätta punkt där? Tror ju inte direkt att par som ska gifta sig sitter innan de börjar med planeringen och går igenom:

Inbjudningarna
    -killen: Ja nog för att jag älskar att pyssla, men älskling det är ju ett kvinnogöra faktiskt, gör det du..

Musikanläggningen
    -tjejen: Ja alltså jag är ju mycket mer teknisk än dig så jag BORDE ju göra det här, men det är faktiskt ett jobb för en karl.

Lite larvigt uppställt, men ni förstår kanske min poäng.

Jag HATAR dessa som tror att de bekämpar feminismen genom att hålla på såhär!
    Jag skulle påstå att det är jäkla förnedrande om jag INTE fick hålla på med mina intressen, vad de än må vara!

Svar på tråden han är ju det viktigaste!