• Gizmos

Foraldrarna osams, vad gor man??

Mina foraldrar har varit skilda i 20 ar och vagrar fortfarande att ens titta pa varann. Ja, dom kan inte ens vara i samma rum.
    Hur gor man da vid bordsplaceringen? Min mamma kommer inte komma pa festen om hon maste sitta vid samma bord, vilket ar ok med mig. Men vem satter man da pa "hennes" plats vid honnorsbordet? Jag vill inte ha nagra mostrar dar och har inga fastrar...
    Nagon som har samma situation? Eller bra ideer?

• Svar på tråden Foraldrarna osams, vad gor man??
  • Gizmos

Tack September2008!
    Men jag vill ju garna ha ett honnorsbord :(
    Men man kanske far utesluta det da...

• lilltjejan

du har ingen mormor eller liknande som står dig välldigt nära? det kan ju vara ett alternativ.

Jag själv funderar på att låta mormor ta mig till altaret då hon är den personen som betytt mest för mig under hela min uppväxt (mer än mamma å pappa)

• Gizmos

Det ar tyvarr lite mer komplicerat an sa... Suck!
    Min m2b ar amerikan, sa farmor som jag garna skulle vilja ha vid honnorsbordet kommer inte kunna kommunicera med nagon...
    Sa frustrerande...

• jenba

men kan hon verkligen inte sitta vid samma bord?? räcker det inte om hon slipper sitte bredvid varandra?

för jag var på ett bröllop där man särade på föräldrara och satte dem med varandra alltså din pappa med din svärmor och din mamma bredvid din svärfar?

skulle det hjälpa?
    annars tycker jag att dem kanske kan bjuda till lite för er dag om du vill gärna ha dem vid honörsbordet, tror du inte?

• Skottdagen2008

Bruden sitter bredvid brudens far och brudgummen bredvid brudens mor och sedan sitter de med resp. päron till brudgummen.

Om de inte ens kan glömma allt groll för att göra sin dotter lycklig en enda viktig kväll i henens liv då skulle jag nog skippa honnörsbordet och åplacera dem iv arsin ände med övriga gäster och kanske sitta vid ett mindre "honnörsbord" med bara de gamla i släkten eller tärnor och marsalkerna eller några andra helt enkelt.

• Gizmos

Tack snalla ni for alla bra tips.
    Dom slulle sakert kunna sitta vid samma bord, men jag vill helst slippa den spanda stamningen som sakert komma vara dar...
    Det ar sa svart..
    Jag kanske kan komma pa nagon annan i slakten jag kan satta dar.
    Eller som ni sager skippa det helt.

• laa

Nä men ärligt. Du får sätta hårt mot hårt! Dina föräldrar kan inte styra ditt bröllop!
    Jag förstår dig, jag är i samma situation med föräldrar som vägrar prata med varandra efter 20 år. Men jag satte klara regler för längesedan. De får uppföra sig, vem gjorde dem till allsmäktiga?

• Gizmos

jag har diskuterat saken med mamma (som for ovrigt inte ar speciellt social =)
    Sa jag satter henne vid ett annat bord och satter en kusin pa "hennes" plats vid honnorsbordet!
    Sa blir alla glada och lyckliga!!! (hoppas jag ;)

• *Lilla M*

Vi hade samma situation, mina föräldrar kan inte riktigt heller vara i samma rum. Värre blev det också av att vi bjöd pappas nya familj, alltså ny fru och deras son.
    Vi löste det faktiskt så att vi bara hade mamma på honnörsbordet. För pappa förklarade jag att jag jättegärna ville att de skulle komma hela familjen, men att det dock innebär att de inte fick sitta på honnörsbordet. Vi löste det så att min pappa med familj fick sitta vid samma bord som min mans syster med familj, de hade nämligen barn i samma ålder.

Sen placerade vi mamma så att hon inte skulle se pappa eller hans fru, så att det var massor med människor och rader emellan dem.

Det funkade faktiskt ganska bra.

• SacredHeart

Jag har gjort det sååå lätt för mig ang detta dilemma, jag ska inte bjuda min pappa...... Han förstörde min brors bröllop för över 10 år sedan, men han ska inte få förstöra mitt, så enkelt är det..........

• AnkanP

Kan inte dina föräldrar släppa allt gammalt groll bara för denna kväll? Tycker verkligen inte att du ska behöva ta detta problem! Har de skilt sig och inte kommer överens har de i alla fall så pass mycket ansvar att se till att ditt bröllop flyter på utan problem. Jag är själv skilsmässobarn coh mina föräldrar kommer tack och lov bra överens men jag vet ändå vad det innebär med dilemmen med familjer hit och dit. Gör som DU känner och se till att dina föräldrar är med på detta, du kan väl förklara hur du tänker och känner så kanske det blir lättare för dem! Lycka till jag vet hur det är! Det har ju varit några julaftnar, midsommar m.m... hur man än gör blir det aldrig riktigt rätt... Kram och lycka till!

• Gizmos

tack allihopa for era rad!
    Extra tack till AnkanP for dina varmande ord, det kanns skont att veta att man inte ar ensam...

Svar på tråden Foraldrarna osams, vad gor man??