• Fru 2009

särbehandling alá 2007, hur gör man?

Inget är klart än, men är redan splittrad...

Såhär är det. Jag har 2 äldre syskon, och mina föräldrar har alltid särbehandlat oss hur mycket som helst.

När brorsan gifte sig var det självklart från våra föräldrar att de skulle klara allt själva (ekonomiskt också), samma sak kommer gälla när min syster gifter sig.

MEN..

Nu när de fått veta att jag ska gifta mig, vill pappa tydligen hjälpa oss ekonomiskt med det. (dock har inte han sagt något, utan mamma, och vem vet om hon talar sanning ? )

Mina syskon vet om detta. Hur skulle jag ställa mig om han kommer och erbjuder sig att ge oss pengar?
    En del av mig vill bara trycka upp pengarna i r*ven på honom, medan en del av mig såklart vill ta emot i så fall.

Hur skulle ni gjort i en sådan situation?

Försöker förbereda mig då jag misstänker att det nog kommer bli så...

• Svar på tråden särbehandling alá 2007, hur gör man?
  • EPB

Är själv särbehandlad men på "andra sidan" och du ska nog ställa dig frågan om hur mycket din relation med dina syskon är värd? Den kommer inte bli det samma när de får veta och det får de, i sinom tid... Gå med på en mindre summa och dela med dig till de andra istället om du är rädd om dina syskon.

• Lina_K

Vi är 5 syskon där jag är äldst, vi har alltid särbehandlats. Vi var tre som kom tätt och sen kom de två sista med lite mellanrum, den yngsta när jag var 15 år (samma föräldrar till alla 5). Det är inte konstigt om man särbehandlar. Man utvecklas och ändrar sig som föräldrar hela tiden. Du är "lillan" och klarar dig därför inte lika bra i dina föräldrars ögon ÄVEN om du självklart gör det egentligen.

Jag tycker inte att du ska se negativt på det hela utan se istället att dina föräldrar ändras över åren de med och att dina äldra syskon fått annan uppfostran än du. tror det är svårt att undvika som förälder men barn i olika åldersgrupper.

• Lina_K

Oj, jag skulle aldrig bry mig om mina yngre syskon fick mer pengar än jag i en sån situation, jag har fått andra saker vid andra tillfällen. Prata med syskonen.

• Fru 2009

har redan pratat med mina syskon (för säkerhets skull), och de säger inte så mycket om det. Men jag vet att de inte är glada alls åt det.

Förhållandet till mina föräldrar är redan nu mycket ansträngt, medan jag och mina syskon börjat bli tightare.

Så visst kan jag avstå för att få en bättre relation till mina syskon..

Men vem skulle egentligen tacka nej till en större summa pengar? Eller pengar över huvudtaget?

• Ankan80

Nu vet jag inte hur mycket pengar det rör sig om, men om de nu vill ge dig pengar så säg att du inte kan ta emot pengarna om inte dina syskon också får lika mycket.

• Fru 2009

inte heller jag vet hur mycket det kommer röra sig om...

Men oavsett har jag splittrade känslor..

• jag ska bli en fru...läängtar-nu

Håller menföregående talare:Om du säger att du gärna tar emot pengarna,OM dina syskon också får lika stor del.Eftersom dom
    annars kommer att bli besvikna på dig.

• Lina_K

Varför skulle syskonen bli besvikna? Är ni skälva så ogina att ni inte unnar någon nåt inte inte själva fått?

• DetOrdnarSig

Hur stor ålderskillnad är det mellan er? Jag kan förstå att det blir olika för olika syskon om det är stor ålderskillnad, t.ex. kan föräldrarnas ekonomiska situation ha ändrats med tiden. Men om det är så att ni är relativt jämngamla och din syster kommer gifta sig inom några år och inte få något ekonomiskt bidrag känns ju detta väldigt konstigt.

• DetOrdnarSig

Link_K:
    Det kanske är ogint men om min syster fått sitt bröllop betalt av gemensamma föräldrar och jag fick spara i flera år för att få råd med mitt så skulle jag faktiskt vara missnöjd och känna att en spricka uppstått i relationen till föräldrarna.

• Tizzeltazz

det handlar inte om att vara ogin men att känna att man inte är lika mycket värd...
    och man kan bli sur på sitt syskon, känna att de glider på "räkmacka" och att de inte bryr sig hur amn själv blir behandlad.

jag skulle inte ta emot pengarna om inte syskonen får samma eller så skulle jag ta pengarna och sen dela upp dem lika på alla syskon så att de känner att iaf man själv ser dem som lika värda.

• malous

Jag skulle inte ta emot pengarna, det är inte värt att acceptera orättvisa för lite pengar (oavsett om det de facto är mkt pengar).

Sedan ska du betänka att dina syskon kan kräva att den delen som du får dras av från din del av arvet senare, så då kan du ju fråga dig om du vill spendera framtida pengar på bröllopet nu och dessutom riskera konflikt med syskonen.

• Fru 2009

tack för era svar.

Ju mer jag funderar desto mer säker blir jag på att jag inte kommer ta emot pengarna.

Åldersskillnaden är för mig helt oviktig, då vi ändå är syskon och ska (i mina ögon) behandlas lika oavsett...

Min bror kommer tyvärr inte få något oavsett, då han inte längre har kontakt med mina föräldrar.

Men det skadar inte att ställa lite krav ändå...

Att de skulle kräva att det dras av arvet sedan tror jag är mycket osannolikt, och även om de skulle göra det så kvittar det. Jag behöver inte mina föräldrars pengar när de dör, egentligen vill jag nog inte ha dem alls...

Men, men... får se vad man kommer fram till...

• Skottdagen2008

Jag har en 5 år yngre bor som alltid har fått mer hjälp oavsett om det är ekonomiskt eller annat och nu tjänar han till och med mer än jag och får likförbannat mer hjälp. Suck, orkar inte bry mig och ta diskussionen.

Det är på något sätt som att han alltid är lilla ponken och behöver hjälp, han är för fan 27 år!!

• DetOrdnarSig

Fru 2009 skrev 2007-10-23 20:51:22 följande:

vi ändå är syskon och ska (i mina ögon) behandlas lika oavsett...
    Men i så fall har du ju bestämt dig.
  • Marsaphir Marlean

Ta emot pengarna men behåll bara en tredjedel. Ge resten till dina syskon som de kan välja vad de vill göra med. (Du kanske får tillbaka de i bröllopspresent, vem vet?)

• Lady o Lufsen

Kan inte svara hur du ska göra!

Personligen hade jag valt att tacka NEJ!!! för att:

1.Markera för mina föräldrar att det inte är okey och att jag och alla andra syskon vet att särbehandling pågår...

2.Markera för mina syskon att jag inte accepterar våra föräldrars särbehandling...

3.Markera att jag och min man "klarar oss själva"...

Lycka till med vad du än väljer!!

• Misery

jag hade frågat honom varför han vill hjälpa mig när han inte hjälpt mina syskon.

Svar på tråden särbehandling alá 2007, hur gör man?