• pyret85

hjälp mig, snälla!!!

Hej!
    första gången jag e här!!! en jättebra sajt =)

nu e de så här... jag ska fria till min sambo, men vet inte hur!!!
    jag behöver tips & ideer hur man kan fria på ett roligt, spännade, överaskande eller romantiskt sett, alla tips är välkomna!!!
    jag hade tänkt att fria 29/2 så man måste ju börja planera allt snart =).

Å hur ska jag kunna kolla vilken ring storlek han har utan att han ska bli misstänksam????

som sagt alla tips & ideer är välkomna!
    tack på förhand för er hjälp =)!

• Svar på tråden hjälp mig, snälla!!!
  • Ickaflicka

Blev själv friad till, så jag har inga tips där... men det finns flera i några av trådarna här! Däremot vad gäller ring, så är det ingen panik. Kolla bara med stället där du köper ringarna att ändringar ingår, och köp större än du tror, så kan han ändra storleken kostnadsfritt om det inte skulle bli bra! Ingår nästan överallt, tror jag! Lycka till!

• Krystal

När min m2b skulle lista ut vilken storlek jag hade på ringen så har han berättat att han i smyg provat på sig själv andra ringar jag haft som han vet passade bra på mig...så då viste han att om han valde ring som lagom passade hans vid leden på hans pekfinger på höger hand så skulle den passa mitt ringfinger på vänster hand

Men om han nu inte har någon ring du kan kolla med kan du kanske när han sover mäta omkretsen på hans ringfinger med en snörstump. Kanske kan vara till hjälp sen om du vill veta diametern på ringen...

• Krystal

Ickaflicka
    Jag tror att det är lättare att slå ut en ring som är förliten än att ta in...
    Och om man är osäker på storlek kan man ju vänta med att gravera in namn och datum så det inte riskeras förstöras vid justering

• pyret85

ha ha ha, ja de var ett bra tips...ska nog se om jag kan göra det när han sover, de skadar ju inte att prova iallafall!!!

ja bara man kan fixa till ringen om den inte passar så gör de ju inget om den e för stor/liten.

är de roligare om han får va med & betämma ring eller ska jag fixa ringar själv?

hur gick det till på era frierier?
    vad gjorde er partner?

tack för era svar =)

• Ickaflicka

Min m2b friade utan ring, jag tyckte det var bra så att jag fick vara med och välja, men jag vet inte hur män ser på saken, han kanske tycker att du kan välja? Min m2b gick ned på knä i solnedgången sista kvällen på semestern. Inget fancy och organiserat, men ändå hyperromantiskt och lagom för mig!

Krystal, jag vet inte vad som är lättast, ta in eller ut. Men min m2b tog in sin utan problem, det tog en vecka. Jag tänkte mest på att om man friar med ring så är det kul att kunna ta på sig den direkt, och då är det ju tråkigt om den är för stor...

• scottishwife

vet inte vad du ska ha för ringar men om det är en vanlig ring och inte en som ska designas så kanske du kan höra om du får byta den om det är fel storlek. jag vet inte hur butikerna ställer sig till det men fråga kan man ju alltid göra

• Ickaflicka

tråkigt om den är för liten menar jag förstås! om den är för stor kan man ju ändå ta på sig den, för känslans skull!

• liz_s

kan du inte fria med en sådan lite skojig ring ? typ som gå ta ut in :P sen kan ni kolla tillsammans =)

• Gizmos

Min blivande man, gav mig en forlovningsring pa latsas nar jag fyllde ar... Sa att han sag mina reaktioner pa hur den sag ut men ocksa for att kolla storleken.. Ganska finurligt och sott tycker jag!

• Ernhake

Ibland kan man få låna hem provringar.. kanske kan uppvakta honom på morgonen med champagne och en sådan ring för att sedan gå ut på stan och tillsammans titta ut ringar??

Hörde om någon som bett den lokala guldsmeden sätta in en lapp med ett foto på paret där det stog "vill du gifta dig med mig?" i skyltfönstret. så var de ute en kväll på väg till en restaurang och bara råkade gå förbi skyltfönstert där hennes frieri var bland alla ringar. Så gick de in och provade och sen fortsatte de vidare ut och firade på restaurang.

Har läst om någon annan som fått instruktioner om var hon skall åka och par var plats så fick hon nya instruktioner tills hon till sist mötte upp sin man där han dukat upp middag och gick ner på knä och friade... lite gulligt..

• Krystal

Trots min m2b mätningar så var ringen en storlek för liten..så vi fick ta ut den..det tog en eller två dagar..

• pyret85

tack för alla förslag, skriv allt ni kommer på bara, hi hi hi=)!
    de e jättebra förslag ni har...får massa ideer, tack alla!

gillade de om skylt-fönstret =)...

• Tizzeltazz

fria med ett ringmått :)
    går at få greaverat om behovet finns.

sen finns det vissa som har vackra silverringar man friar med och som man sen byter in när man köper ringarna...

och mycket roligt.

du kan planera frieriet efter hur han är... om superromantisk så kör på det, lekfull - gör en skattjakt...

• pyret85

vad menar du med fria med ett ringmått =)???

finns det silverringar att låna i affären, å nån som vet vilken affär?

de e så svårt att bestämma om de ska vara romantiskt eller kul/lekfullt, typ skattjakt, eller som det i skylt-fönstret...
    vill ju att de ska bli perfekt & att han ska bli överasskad & komma ihåg de med ett leende...inte typ." ja hon frågade!!!"
    utan att han ska vilja berätta hur de gick till =), eller hur jag nu ska uttrycka mig!
    ha ha ha, ni förstår säker vad jag menar!!!

Tack för alla fina svar!

• Ernhake

Tänk igenom vad din blivande gillar, när är han som gladast? Vad får honom att må bra och utgå sedan därifrån. Så har jag gjort i mina planer. Min blivande älskar djur och natur samtidigt som han älskar riktig lyx så jag har planer på att ta med honom och vår hund på en tur i skogen för att sedan åka till ett stall och ta ridlektioner, efter det ska vi hem och göra oss fina. Gå på restaurang och sedan ta in på hotell med jacuzzi.. hela min dag är anpassad efter det han gillar bäst =) Han kommer aldrig glömma det!!

• feministbrud

Hej pyret85!

När jag friade till min blivande make hade jag gjort upp stora planer som innehöll romantisk picknick i det gröna. Nu spöregnade det den dagen och jag fick fria hemma i TV-soffan framför fotbolls-VM itsllet. Jag tror att det viktigaste är att man inte låser sig för de yttre om ständigheterna. Mitt frieri blev otroligt romantiskt trots regn och tråkig match. Efteråt tog vi en drink på T-bar.

Ringarna köpte vi i efterhand. Det är roligare om båda får vara med och välja!

Svar på tråden hjälp mig, snälla!!!