• Lajsan

Problem?

Kom precis på ett problem?
    Vi har börjat skissa på en gästlista, men så kom jag på och tänka på möhippan, där kommer vara tjejer på möhippan (tror jag) som vi inte har tänkt bjuda på bröllopet, hur gör man?

• Svar på tråden Problem?
  • starchick

Då ska dom inte vara med på möhippan heller är iaf min första tanke.....

• Jonna83

oj... fast om de står dig så nära att du tror de kommer vara med på möhippan så...

Fast nånstans måste man ju dra gränsen förstås.

• MissLovely

Vilka tror du kommer vara med som inte är bjudna??

• Lajsan

grejen är att jag brukar eller brukade ska jag väl säga fixa tjejkvällar, det är bara jag i denna grupp som arrangerar något, där vi var ungefär samma tjejer varje gång, nu har det inte blivit något på säkert ett år, för dels är det bara jag som drar i det och dels så har det blivit inställt några gånger för det blev så få som kunde, nu är saken den att det har skurit sej med en och några andra pratar man knappt med längre, men den som arrangerar möhippan kanske samlar ihop alla dessa? man vet ju inte vilka som kommer vara med då? svårt att förklara

• Ms Daisy

Ni som brudpar bestämmer vilka som ska bjudas till bröllopet, sedan är det väl vännernas uppgift (tärna och marskalk oftast) att anordna svensexa respektive möhippa.

Varför tror du att några tjejer kommer på möhippan fast ni inte tänker bjuda dem? Borde i så fall kanske dessa tjejer bjudas på bröllopet?

Som någon så klokt sa här på BT: Man ångrar inte dem man bjöd, bara dem man INTE bjöd.

Pengar är förstås en begränsning, men generellt är det nog bättre att antingen ha ett litet bröllop med bara familj och de allra, allra närmaste, eller så bjuder man alla sina vänner (inte bekanta) som man umgås regelbundet med.

• Cesi

Jag hadde ett par tjejer med på möhippan som inte stod med på listan från början. De la jag till i efterhand. Är man sjysst och ställer upp på en mhippa så ska man väll få vara med på bröllopet, det tycker jag!

• Balinda

fast om dem kommer på möhippan så bör dme ju tillhöra din närmsta krets och därför vara bjudna eller? det brukar ju vara så att dem som kommer på möhippan är dem som är bjudna på bröllopet.
    fast det där ska ju din vänner ta hand om :)

• Ms Daisy

Den som ordnar möhippan kommer väl att kontakta din blivande man för namn och kontaktuppgifter. Då kan han ju ge den som ska fixa det hela en lista på de som är bjudna, så är det problemet löst.

• Jonna83

Vi kommer göra så att vi har en liten vigsel o liten middag med släkten o sen ha en stor fest på kvällen med alla vänner o bekanta, jobbarkompisar osv osv. Då får vi som vi vill med ett litet bröllop men får ändå bjuda alla vi kommer på ;)

• MissLovely
    Lajsan skrev 2007-10-22 16:24:04 följande:
    grejen är att jag brukar eller brukade ska jag väl säga fixa tjejkvällar, det är bara jag i denna grupp som arrangerar något, där vi var ungefär samma tjejer varje gång, nu har det inte blivit något på säkert ett år, för dels är det bara jag som drar i det och dels så har det blivit inställt några gånger för det blev så få som kunde, nu är saken den att det har skurit sej med en och några andra pratar man knappt med längre, men den som arrangerar möhippan kanske samlar ihop alla dessa? man vet ju inte vilka som kommer vara med då? svårt att förklara
    Jag förstår. Kommer vara i samma situation som du. Jag och mina barndomsavänner har alltid hängt ihop men det är alltid jag som har fixat tjejfesterna och ringt runt när vi har gått o fikat och annat. Men eftersom jag inte har lika bra kontakt med 2 av tjejerna som resten. Så vi kommer bara bjuda de tjejer som jag har bra kontakt med. Det beror på en del saker, men jag kommer inte bjuda in dom på bröllopet i efterhand om dom dyker upp på möhippan.
  • Lajsan

Det kommer bli svårt, nu är det ett år kvar så man har kanske inte samma umgänge nu som då.... grejen är den att tjejerna som brukade träffas är mest jobbkompisar så alla vet lite vilka den andra är, min sambo jobbar också där så det är nog inte så att den som drar i möhippan behöver några uppgifter... sen så umgås vi inte alls med tjejernas respektive, tiden får utvisa helt enkelt, tack för era synpunkter!

• Linda o Erik

Alltså, till min möhippa bad mina värdinnor om gästlistan (fast lurades att de skulle ha den till andra saker som hade med bröllopet att göra) och sedan bjöd de alla som stod på listan till möhippan och svensexan. Annars blir det ju konstigt, för om de tror att de kommer att bli bjudna till bröllopet när de blivt bjudna till möhippan. Om den personen som ska dra ihop till möhippa är klok nog så kommer hon att fixa en gästlista och bjuder bara dom som står på den! Du ska ju inte behöva bjuda folk du inte vill bjuda bara för att dom kommer på möhippan!

• Tajci78

Jag hade 3 möhippor eftersom det var i olika länder och av de som var med på mina första 2 hippor var ingen med på bröllopet och de var glada ändå

• Fröken Figo

Jag tycker det är ok om tjejer kommer på möhippa men inte är bjudna. Det är ju två helt olika tillställningar.

Tänk om en brud har massa tjejkompisar men väljer ett litet och intimt bröllop? Det måste ju vara ok. Lite känsligare kanske om det är ett stort bröllop och bara några få tjejer blev utelämnade från gästlistan...

Det bästa är om tärnan har bra koll på vänner och gästlista.

I mitt fall är syrran tärna och hon vet att jag inte vill ha vissa på min hippa, fast de kanske propsar på att få vara med. Men då kommer hon ändå undvika dem.

• Karis Annelie

Jag har varit på ett par möhippor där jag sen inte varit med på bröllopet!!! jag tyckte det var ett bra sätt att ändå få vara del av bröllopet på ett sätt. Man får ju respektera att alla inte har råd att bjuda alla vänner utan de kanske bara har vigsel med närmsta familjen o så...
    Men din tärna får väl fundera ut det där. Om ngn tar illa upp av att inte bli bjuden på bröllop så kommer de nog inte på hippan heller.

• Timpson

Jag skulle inte gå på möhippa om jag inte ens var bjuden till bröllopet. Möhippor brukar ofta kosta ganska mycket för deltagarna och jag skulle inte ha lust att lägga ut hundratals kronor på att hippa en brud som inte ens vill att jag kommer på bröllopet.

Men som redan sagt så borde ju tärnan be om gästlistan så hon ser vilka som får komma på bröllopet.

• Lajsan

hi hi hade glömt bort min lilla problem tråd ja de e ju sant, tärnan kommer nog gå på gästlistan, den dagen den sorgen

Svar på tråden Problem?