• Höstbrud-07

Fråga om vad som är reklam på BT

Nu måste jag, efter typ tio månader på Bröllopstorget och rätt många inlägg, fråga om detta med reklamreglerna. Jag tycker man alltid här hit och dit skriver vad man tycker och har för erfarenheter om olika företag man kommer i kontakt med. Jag har skrivit mycket i olika trådar om vad jag tyckt om olika ställen. Men så skrev jag igår ett inlägg om hur nöjd jag var med vår fotograf och bilderna, och då får jag plötsligt ett meddelande idag om att det är borttaget, jag är varnad och dessutom spärrad viss tid från att göra inlägg (spärrad i ca sex timmar - vad är vitsen...). Vad är det för skillnad i det jag gjort? Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan att rekommendera och att rekommendera? Jag förstår inte heller de bryska metoder som användes, tråden raderas, (jag får tex inte någon möjlighet att ta bort namnet på fotografen eller skriva om den), jag blir varnad vilket känns ganska att ta i, och jag blir dessutom spärrad från att göra nya inlägg. Är det rimligt med så många och så drastiska åtgärder? Jag har alltid trott att förbudet mot reklam gällde näringsidkare, inte förr oss konsumenter (att jag är konsument syns ju enkelt genom att titta på mina övriga inlägg eller liknande). Någon som kan förklara tankarna bakom detta för mig?

(Jag vet att man kan överklaga sånt här men det känns lite att ta i, jag vill bara förstå hur man tänker, inte driva någon process om saken. Jag hoppas inte detta inlägg blir borttaget bara, då börjar det kännas märkligt...)

• Svar på tråden Fråga om vad som är reklam på BT
  • Pumpkin

Självklart får man TIPSA, det är inte det det handlar om. Men man får inte starta en ny tråd för att ge ett tips, tipset måste vara oberoende (dvs man får inte tjäna på att göra reklam för företaget/fotografen osv) och man får inte tipsa om samma sak fler än 3ggr/6 månader, allt enligt forumreglerna.

Så tipsa på, men överdriv inte

• Fru fjäder

Men det finns ju jättemånga medlemmar som heter som sitt företag! Och var går gränsen? Om jag är sömmarska, får jag inte heta NÅGOT som har med klänning , tyg eller sömmar att göra då? Om jag är fotograf, får jag inte heta något med foto då?

Om jag nu skulle göra en presentation som omnämner mitt företag, skulle jag kunna få den granskad av någon då i så fall? Så att jag inte riskerar att göra fel!!

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-10-26 10:31:39 följande:

En användare får inte ha ett nickname som refererar till företaget/företagsnamnet, det anses vara reklam och såna fall vill vi gärna att ni andra användare rapporterar till oss så tar vi ställning till vad som bör göras
  • Pumpkin

Okej, vi tar ett exempel. Är du fotograf så får du inte heta "Fotograf XXX" eller "XXX fotograf". Hmm... Svårt att komma på exempel såhär på rak arm, lättare när man får ett användarnamn att ta ställning till genom rapport/anmälning.

Så länge du inte har stötande material på din sida så ska det inte vara något problem, men visst, nog kan nån av oss kolla på den om du vill det.

• Pumpkin

Och ja, vi vet att det finns jättemånga som heter något som relaterar till deras företag, och vi jobbar på det

• Little Nikki

Jag tycker också att det e märkligt att vi som jobbar med bröllop har såna möjligheter - alltså om jag skulle vilja så skulle jag ju kunna skicka ett mail till någon om mina tjänster - förhoppningsvis så blir väl användaren arg och anmäler mig för reklam men dom som inte gör det då? Jag har valt att inte skriva ut vem jag e eller länka till min hemsida - det känns hyfsat oproffsigt men de e ju en del andra som gör. Säg till exempel att den personen lägger upp sin hemsida och kunder går in o tittar i den - då vet jag inte om vi som faktiskt betalar för en annons här får samma valuta för pengarna!??? Känns inte helt rätt - gratis annons ju!

• Pumpkin

Hmm, måste kolla det där med communityansvarig - återkommer!

• Fru fjäder

pumpkin: Jag skulle jättegärna få min nya presentation granskad om jag gör en! Både mitt nick, vad som står och min presentationsbild. Finns det några hinder för att ha en presentationssida som medlem, när man redan betalat för att stå med i företagsregistret? Kan man skriva det på sidan, t, ex "självklart är jag även ansluten till bröllopstorgets företagsregister". För jag tycker att det ÄR viktigt att poängtera att man tar sig verksamhet, och bröllopstorget, seriöst.

• Fru fjäder

ja, jo men jag håller fullkomligt med. Jag har ju inte heller valt att ha en "raggarsida" utan snällt betalat för att få vara med i företagsregistret. Det känns jättekonstigt att andra får göra reklam på sin sida!

Little Nikki skrev 2007-10-26 11:21:01 följande:

Jag tycker också att det e märkligt att vi som jobbar med bröllop har såna möjligheter - alltså om jag skulle vilja så skulle jag ju kunna skicka ett mail till någon om mina tjänster - förhoppningsvis så blir väl användaren arg och anmäler mig för reklam men dom som inte gör det då? Jag har valt att inte skriva ut vem jag e eller länka till min hemsida - det känns hyfsat oproffsigt men de e ju en del andra som gör. Säg till exempel att den personen lägger upp sin hemsida och kunder går in o tittar i den - då vet jag inte om vi som faktiskt betalar för en annons här får samma valuta för pengarna!??? Känns inte helt rätt - gratis annons ju!
  • Pumpkin
    Fru fjäder: Jag har bett Johan kolla in i den här tråden, så jag hoppas han kan ge lite bättre svar
  • Fru fjäder

Bra! Tack! Detta är en jätteviktig fråga för alla annonserande kunder i ert företagsregister. Tror många känner sig besvikna!

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-10-26 11:34:38 följande:

Fru fjäder: Jag har bett Johan kolla in i den här tråden, så jag hoppas han kan ge lite bättre svar
  • Communityansvarig
    Fru fjäder skrev 2007-10-26 11:25:53 följande:
    pumpkin: Jag skulle jättegärna få min nya presentation granskad om jag gör en! Både mitt nick, vad som står och min presentationsbild. Finns det några hinder för att ha en presentationssida som medlem, när man redan betalat för att stå med i företagsregistret? Kan man skriva det på sidan, t, ex "självklart är jag även ansluten till bröllopstorgets företagsregister". För jag tycker att det ÄR viktigt att poängtera att man tar sig verksamhet, och bröllopstorget, seriöst.
    Det är absolut en mycket viktig fråga du för fram även för oss, tro inget annat.
    Många medlemmar registerar sidor för att göra smygreklam i forumet. Det är inte acceptabelt och vi kommer att ta krafttag mot detta framöver. För det urholkar innehållet i diskussionsforumet om det bara spammas med reklam.

Att det nu blivit så att många som borde annonsera istället medverkar i forumet enkom för att tjäna pengar åt sitt företag ÄR inte accpetabelt. Jag vet också att det förekommer och jag och moderatorerna kommer att vidta åtgäder för att komma till rätta med det.

Vi kommer alltså att strama upp tillämpningen av våra regler i enlighet med detta.

Man får som företagare registrera ett personligt medlemskap och skriva i forumet men bara förutsatt att signaturen inte på något sätt signalerar reklam, är ett företagsnamn eller skyddat varumärke. Presenrtationsbilden får inte heller den vara en reklambild för företaget eller produkt knuten till företaget. 

Jag vet också att sådana överträdelser förekommer, men jag och Bröllopstorgets moderatorer byter ut dessa i samband med anmälningar och rapporterade ärenden och dessa kommer in - hela tiden.
  • Communityansvarig

Dessutom, den idealism med vilken bröllopstorget en gång startades vilket också innefattar en stark tilltro till att kunna bidra med något bra för människor undergrävs helt klart om forumet på Bröllopstorget helt urholkas av kommersiella intressen, bara för att det är ett bar sätt att smyga på folk reklam. Det är inte tanken med forumet. Kalla det godtroget, men vi inser nu också att denna öppna till tro till människor utnyttjas av företagare, vilket är tråkigt, och något som vi ska ta itu med.

• Fru fjäder

Tack för dina svar Johan! Det är bra att ni försöker få rätsida på detta, om än det är en klen tröst just nu, haha!

Men varför helt enkelt inte bara tillämpa regeln "företagsnamn och länk till hemsida ska inte finnas på presentationen"?

De som skapar ett konto, i egenskap av privatperon, får göra det. De företagare som vill synas och skapa kontakter genom denna sight, får göra det i företagsregistret! Är det inte så enkelt, egentligen?

Låt säga att jag blir intervjuad i en tidning, om något som berör mitt privata jag. Inte sjutton slänger jag in mitt företagsnamn och en länk till min hemsida då? Nåja, försöka kan jag ju alltid, men jag tror inte att tidningen så publicerar intervjun med mig gå med på det. Varför: Jo, för de som vill göra reklam får KÖPA sig en annansplats!!!! Det är inte tidningens uppdrag att gratispromota mitt företag. Det är faktiskt inte ens lagligt enl. Det uppdraget en ickekommersiell publicserviceinrättning har. Det måste väl finnas regler för ett forum som Bt, att rätta sig under också? Om inte annat så borde det ju ligga i ert eget intresse, rent ekonomiskt, att jobba efter samma effektiva och långsiktigt hållbara lösning?

Jag hoppas på en förändring snart! Trevlig helg

• Fru fjäder

Jo! Glömde: Är inte det allra första och enklaste åtgärden, för att få bukt med gratisreklamen, att ta bort status: "jobbar med bröllop". Det signalerar ju bara en endaste sak, nämligen att det är helt okej att skapa kontakter för sitt eget företagande här på forumet. "Jobbar med bröllop", är helt enkelt inte intressant! Vad är det tänkt att de personerna ska prata om med de blivande bröllopsparen, om inte lösningar och tips för brudparets stora dag? Nej... det blir en väldig dubbelmoral i det hela när den möjligheten finns...

• Troll-P

Tycker det är bra att det finns status: jobbbar med bröllop.
    Då kan jag ju själv censurera de inlägg som görs av ett sådant nick!

(Själv jobbar jag inte alls med bröllop )

• Communityansvarig

Tack för kloka tankar Fru fjäder

Fru fjäder skrev 2007-10-26 15:55:39 följande:
    Men varför helt enkelt inte bara tillämpa regeln "företagsnamn och länk till hemsida ska inte finnas på presentationen"?De som skapar ett konto, i egenskap av privatperon, får göra det. De företagare som vill synas och skapa kontakter genom denna sight, får göra det i företagsregistret! Är det inte så enkelt, egentligen?Låt säga att jag blir intervjuad i en tidning, om något som berör mitt privata jag. Inte sjutton slänger jag in mitt företagsnamn och en länk till min hemsida då? Nåja, försöka kan jag ju alltid, men jag tror inte att tidningen så publicerar intervjun med mig gå med på det. Varför: Jo, för de som vill göra reklam får KÖPA sig en annansplats!!!! Det är inte tidningens uppdrag att gratispromota mitt företag. Det är faktiskt inte ens lagligt enl. Det uppdraget en ickekommersiell publicserviceinrättning har. Det måste väl finnas regler för ett forum som Bt, att rätta sig under också? Om inte annat så borde det ju ligga i ert eget intresse, rent ekonomiskt, att jobba efter samma effektiva och långsiktigt hållbara lösning? Jag hoppas på en förändring snart! Trevlig helg
    Nu är vi i och för sig inte en ickekommersiell publicserviceinrättning, men för övrigt köper jag helt dina argument. Presentationssidan har hittills lite inkonsekvent tillåtits innehålla
    i stort sett vilken information som helst, men om vi inte kan komma tillrätta med all reklam i forumet genom att folk själva sannerar sin medverkan så ja då får vi helt enkelt ändra våra regler
  • Communityansvarig

Ville också säga att vi tar ställning i varje specifikt fall vad det gäller signaturnamn. Ett undantag är naturligtvis om signaturen både är ens dopnamn och ens firmanamn då må det vara hänt.

Svar på tråden Fråga om vad som är reklam på BT