• marina77

ARG

Jag planerar för fullt mitt bröllop och har tyckt at det ska bli roligt att gifta sig.

Min mamma ställer dock krav på mitt bröllop vilket tar ifrån mig allt det som jag tycker är roligt. Det skulle vara enklare att bara skippa alltihop och att vi gifter ensamma någonstans.

Hittills ställer hon en massa krav på vilka som ska bjudas, helt traditionellt vill hon att hennes vänner ska bjudas och släkt som jag inte har någon kontakt med medan jag vill bjuda de som är viktiga för mig och min blivande man. Hon tycker att bröllop är en familjeanlägenhet.

Fine, det kanske det var förr när färäldrarna betalade bröllopet men så går det inte till nuförtiden och eftersom vi ska betala själva så bestämer vi själva, det argumentet går inte hem. Hon tycker att det påverkar henne oxå om vissa inte blir bjudna (hon blir inte bjuden på deras barns bröllop) och de har ju följt (på håll) mitt liv genom henne så därför borde de bli bjudna.

Hon vill tom att jag ska ha en kusin till brudtära som jag inte vill ha för att det skulle ju vara så viktigt för kusinen och det är inte läge att vara egoistisk när man har bröllop. Jag vill bara ha en brudtärna och bara den person som jag valt.

Till saken hör även att hon hade ett väldigt otraditionellt bröllop själv långt borta i ett främmande land och hennes släkt hade aldrig ens träffat min pappa innan bröllopet och de var definitivt inte med på bröllopet heller. Hon hävdar att hon ångrar det idag men att det var andra tider på 70talet. Jag hävdar att det är andra tider nu oxå me det argumentet går inte heller hem.

Jag blir så himla arg! Jag vill inte låta detta förstöra mitt bröllop men det är svårt att inte bli påverkad.

• Svar på tråden ARG
  • Danielaa

STÅ PÅ DIG!! Din mamma har INGEN rätt att lägga sig i vilka ni ska bjuda å definitivt INTE vilka du ska välja som brudtärnor! De som e dina tärnor e de som står dig allra närmast å som känns viktigt för dig att ha me på ER stora dag!

Som sagt, STÅ PÅ DIG!

• Little Nikki

Men herregud!
    Säg till mamma att ni har ställt in bröllopet pga hennes krav å kolla hur hon reagerar... *skrattar elakt* nä då - de e nog ingen hit men jag undrar om hon inte missuppfattat nåt ordentligt - Bröllop e ju en enda lång EGOTRIPP!

• augustibrud08

Fy va jobbigt. Jag har väl inget direkt tips förutom att du ska stå på dig. Det är ert bröllop, er fest, era gäster. Det är själklart att ni ska bjuda dem som ni vill ha på bröllopet. När hon har fest kan hon bjuda dem som hon vill ha. Säg till henne att det är ert bröllop och att det inte borde påverka henne vilka som inte blir bjudna. Finns det de som undrar får de väl vända sig till er.

Jag har hört om fler vars föräldrar gärna lägger sig i lite mer än nödvändigt och jag kan verkligen förstå att det är jobbigt.

En vän till mig kände på sig att hennes mamma skulle lägga sig i så hon och m2b planerade och bokade allt innan de berättade. Var ju rätt smart, men lite sent för dig att göra så

Lycka till, hoppas det löser sig och att din mamma förstår att det är ditt/ert bröllop.

• Äntligen är det min tur

Stackars dig! Jobbigt.

Som tidigare talare, stå på dig.

Kan du inte bara planera utan att tala om för din mamma o sen bara lägga fram allt när det redan är klart?

• DetOrdnarSig

Ja, återigen, det är bara att stå på dig. Ni gör precis som ni vill! Jag tycker att det är fascinerande att komma och ställa krav men inte vara med och stå för kostande som kraven i så fall skulle innebära. Mina föräldrar har tyckt att det är viktigt att ha med några ytterligare gäster och då har min hållning varit att om föräldrarana betalar får de komma (jag har ju inget emot personerna ifråga men de har ju inte högsta prio hos mig). Men om ni inte vill bjuda någon ska ni ju naturligtvis inte göra det.

• Rödaanna

Hej, på något vis verkar det som om bröllopsplanering alltid bjuder till konstiga åsikter. Jag tycker du ska bjuda dem som är viktiga för dig och säga till din mor att du ev. kan tänka dig att bjuda hennes släkt om hon betalar för dem plus för lika många av era önskarde gäster. Se hur hon reagerar om hon måste vara med och betala. Låt sötma och sälta går hand i hand här. Lycka till!

• Danielaa

För mig skulle de inte ens va en ekonomisk fråga! Om jag inte vill bjuda nån ska de inte bjudas även om nån annan betalar just för de personerna! Även om jag inte har nåt emot dom skulle jag aldrig bjuda någon för någon annans skull!!

• SacredHeart

Nä tjejen, gör som DU vill, inte som någon annan vill, oavsett om det är din mamma eller inte! Jag hade bett personen/personerna som lagt sig i, att dra ditt peppar'n växer, och det fort! Passar det inte, där är dörren och se dig inte om.

• marina77

hon har iofs sagt att hon skulle betala för de gäster som hon vill ha med om det inte "får" komma för oss (dvs nte var inbjudna) Men till grejen hör att färäldrarna bidrog med lite pengar till min brors bröllop den summan kommer jag också få. Dock fick han pengarna kravlöst. Jag vill inte ha pengar med en massa krav ställda på mig och om hon vill betala ytterligare för de personerna som hon vill bjuda så är det fine jag har inget emot dom men heller ingen relation till dem.
    Det stora problemet är attityden som hon har på hur hon säger saker det är en anklagande ton från stund ett, och så himla negativ och lägger in små kommentarer om att jag är ego. Tänk om hon istället kunde glädjas åt att jag ska gifta mig istället för att bara vara besviken på bröllopet innnan det ens har genomförts.

• Little Nikki

Shit va arg jag hade vart om jag va du! Vad har hon för rätt att lägga sig i DINA beslut???? Jag hade nog exploderat!

Vi valde inte att ha någon släkt alls på vårt bröllop - endast kompisar och våra föräldrar - ingen sa något om det - jag har alltid gått min egna väg så det va knappt nån som lyfte ett ögonbryn. SEN pratar dom nog bakom ryggen på oss om det men det får dom så gärna göra så - INGEN BESTÄMDE ÖVER VÅRT BRÖLLOP!!! Snälla du låt inte din mamma göra det heller..... Det e la inte hon som gifter sig - då får hon väl gifta om sig om hon e så missnöjd med sitt egna - inte ta över ditt! Man kan ju faktiskt gifta sig me samma person flera gånger utan att skilja sig emellan!

• SacredHeart

Jag håller med Little Nikki där! u go girl!

• also

Även om hon bidrar med pengar så är det ert bröllop hon har ingen som´helst rätt att bestämma åt dig

• marina77

jag har verkligen klargjort att det är MITT bröllop (jag trippar verkligen inte på tå för min mamma:)) hon hävdar dock bestämt att det är en familjeanlägenhet. Nej nästa gång jag pratar med henne ska jag säga ifrån ännu tydligare än förr eftersom hon uppenbarligen inte ger sig.

Tack för all uppmuntring:)

• Little Nikki

Hade jag vart du så hade jag sett till att lägga fram det hela på ett sätt så att hon inte har några möjligheter att nästla sig in i det du säger. (Det va länge sen min mamma dog men jag har en klar förnimmelse av att mammor har en förmåga att göra det)

Typ istället för att gräla med henne - nä men det e mitt bröllop å bla bla bla så kan du säga

- nu e det så här mamma att VI har bestämt att..... och passar det inte dig så e det synd men VI vill ha det så här och det e VÅRT beslut.

Säger hon sen att hon ska dra in några pengar så fine - köp det! Tufft men det e viktigare att ni får ett bra bröllop än de där extra pengarna. Dom där stackarna som ska bli bjudna som din mamma vill få dit vill nog lika lite gå på ert bröllop som ni vill ha dom där - DET E VÄL SYND OM NÅGOT!!!!!!

• Bäste vän

Ja de e ditt bröllop o där bjuder man personer som skall delta i ens livs största händelse, då vill man ha de man tycker om o inga andra! Så stå på dig o säg ifrån att du bestämmer o att de e din da! Kram o gör de som e bäst!

• Samarin

Håller med föregående talare! Det är ER dag, NI bestämmer vilka ni ska bjuda, dessutom är det ERA pengar som NI har sparat till just denna dag! Stå på dig gumman! Kram på dig!

• Beva

Jag tycker det låter som om din mamma vill styra över erat bröllop för att hon hade ett bröllop som hon blev missnöjd med? Kanske jag som missuppfattar.. men iallafall, som sagt tidigare bröllopsplanering väcker många reaktioner och känslor hos folk och klart att man hoppas på att alla reaktioner ska vara positiva. Men även jag har fått markera till min m2b's farmor att hon inte ska komma och tala om för oss vilka vi ska bjuda in, typ som kusiner som vi aldrig träffat för att det skulle vara så himla roligt för HENNES skull, men det är VI som ska betala för henne - låter skumt eller hur?
    Nä, stå på dig och berätta för henne i lugn och sansad ton att det är faktiskt du som ska stå brud och du hade önskat att din egen mor skulle kunnat visa lite mer kravlös glädje och faktiskt vara glad för eran skull. Spela lite på samvetet, det brukar funka - även om det låter ganska elakt.

• Misery

hade min mamma hållit på sådär så hade hon inte varit välkommen på mitt bröllop.

• tågjäntan

Marina77
    Jag vet inte om du kan hota med att ni reser bort och gifter er på egen hand om hon fortsätter så här. Kanske någon redan har sagt det, har inte läst hela tråden.
    Svenska bröllop idag ser ut i dag på lika många sätt som det finns brudpar. Stå på dig.

Svar på tråden ARG