• Inni84

Presentönskemål i inbjudningen (?)

Hej!

Är det nån som har förslag på hur vi på ett bra och lite roligt sätt kan skriva i inbjudningskorten att vi inte önskar oss saker utan hellre ett bidrag till bröllopsresan? Har sett exempel på detta någonstans men kan inte hitta det längre...

//Inni

• Svar på tråden Presentönskemål i inbjudningen (?)
  • Skogsstjärna01

Spontant tänker jag "gör det inte i inbjudan!"

Kanske kan istället ge tips om att de kan titta på en hemsida, där ni skriver praktiskt information och bl.a. att ni inte önskar er presenter. Sprid detta också till era föräldrar så att de kan ge råd och tips om vad ni önskar er istället för presenter.

• Lilla My

Jag håller med Skogsstjärnan. Att ens antyda att man förväntar sig present redan i inbjudan är ett rött skynke för många. Även om alla vet att det kommer bli presenter.

Snyggast är ju att låta föräldrarna sprida det, tycker jag. Men om föräldrarna inte är så involverade i bröllopet kan marsalk(er)/tärna(or) hinta om det.

• KIKKIHOLMBLAD

Håller absolut med ovan skribenter.

• Äntligen dax!

Klistrar bara in mitt svar från en annan tråd...
    Vi hade vårt "önskemål" om presenter, eller snarare inte presenter, redan med inbjudan på ett extrablad tillsammans med lite annan info...
    Ingen som tyckte det var konstigt/fult/rött skynke/annat...

"Vi skrev bara det, helt enkelt - redan på ett extrablad bifogat inbjudan då vi inte hade några toastmasters eller värdpar... :P

Skrev bara att det enda vi önskade var att få fira vår dag tillsammans med nära o kära som ville komma och vara med. Och att vi efter våra sjutton år tillsammans (kanske helt förståeligt) inte var i behov av några som helst saker i present, och därför önskade att folk ej kom med några paket...

Och, att man OM man ej kunde låta bli att ge något ("Ja men nånting önskar ni väl??? ÄR det inget ni behöver??? Klart man ska ha presenter på bröllop... Ja, ni vet hur det låter)
    så fick man gärna skänka ett pengabidrag till förmån för vår dag/fest
    Ingen kuvertavgift eller annan tvingande alltså, utan - helt enkelt, "vi vill inte ha nåt, vill ni ändå ge, så ge en slant - helt frivilligt och valfri summa"... :P

Enbart positiv respons fick vi på detta kan tilläggas - alla förstod nog precis hur vår situation såg ut, och att det verkligen var så att det enda vi ville var att gifta oss och ha en trevlig fest med släkt o vänner :)"

• Ab fab

vi skrev presentönskemål i vår inbjudan (ja i det informationsblad som följde med). Ingen reagerade negativt utan de enda reaktioner vi fick var bara positiva (gu va skönt... det är ju svårt att hitta på roliga presenter var det vi mest hörde)

Så här skrev vi
    "Presenter:
    Behöver ni inte ge. Ärligt talat, vi är inga ungdomar längre och vad det gäller prylar har vi fler än vi behöver. Om ni nu är konventionella till den grad att det skulle kännas obekvämt att komma tomhänta så skulle vi mest uppskatta presentkort hos
    Resia (vi åker till XXX i november) eller champagne.

Vi fick bara champagne och presentkort (förutom några mycket uppskattade donationer till välgörande ändamål)

• Jonna83

vi har gjort inbjudningskort med tre fack inuti där vi kommer stoppa ner vägbeskrivning, önskelista o nått mer som jag säkert kommer komma på. Tror många uppskattar att få reda på vad som gäller så tidigt som möjligt.

• Cortado

Jag har funderat på om man vid inbjudan kan skriva till att man kan kontakta samma person som man kontaktar vid OSA vid önskelistorfrågor? (fast kortare & annan formulering då men samma budskap)
    Är det också illa tycker ni?

• Inni84

vad kul med allas synpunkter
    jag har nämligen sett en rolig dikt där man avböjer från vanliga presenter eftersom man redan har allt som kan behövas till ett hushåll men om gästen vill ge något så får man ge ett bidrag till resan....jag vet inte hur vi ska göra nu hmmmm....

• Fröken Figo

absolut inte i inbjudan. det ser riktigt illa ut.

• Ida Halmstad

Halloj!

Nu blir jag lite fundersam, jag hade också tänkt att skriva på ett extrablad att vi inte önskar oss pengar utan istället ett bidrag till vår bröllopsresa. Jag har själv varit på många bröllop där detta stått i inbjudan! Jag har inte tagit illa upp utan helt följt deras önskemål. Det måste ju vara precis samma sak som att man skriver en annan önskelista men i form av ting. Då är det ju också precis som att man förväntar sig nått. Nej jag ska skriva i inbjudan att vi hellre vill ha ett litet bidrag till vår bröllopsresa...herregud det är ju människor som är ens släkt och vänner, de förstår ju att man inte vill ha massa ljusstakar, silverfat och annat. Utan att ett bidrag till bröllopsresan är tusen gånger bättre !!!!!!!!!1

• Höstbrud-07

Vi skrev ingenting om presenter i infobladet som följde med inbjudan, utan vi nämnde bara när presentöppningen skulle ske (vid frukosten dagen efter). Vi skrev dock väldigt tydligt vilka man skulle vända sig till med osa och frågor i övrigt (våra föräldrar). Våra föräldrar hade fått en önskelista och nästan alla hade köpt från den listan, trots att vi alltså inte nämnt något om önskningar i inbjudan/infot. Det är alltså väldigt uppenbart att om folk bara vet vem som svarar på frågor så tar de reda på detta med önskningar/icke önskningar.

• Fejs

Önskelista med i ibjudan eller icke... det är frågam
    Komplicerat! Jag vill för att underlätta men det kansek ser fult ut, lite som att tigga... hmmm....

• Inni84

Jag tror inte att ens släkt och vänner skulle se det som om man tigger....har haft flera kusiner mm som skrivit det i inbjudan o ingen har tagit illa vid sig utan bara sett det som underlättande.

• Jonna83

jag skulle iaf uppskatta att få direkt i inbjudan. Slipper man ringa runt för att fråga, man vet vad som gäller från början!

Svar på tråden Presentönskemål i inbjudningen (?)