• Snuppaluran

3 rätters... Vad kostar det?

Hej alla blivande äkta makar....
    Vad är rimligt prismässigt för 3 rätters menu på ett bröllop? Vi är inte så rika just nu, men vill ändå äta gott... just nu ligger vi på ett förslag där vi skall betala 250:-/kuvert... Är detta dyrt eller billigt?
    Hur ser era menyer ut? Vad betalade ni då/kuvert?
    Finns det någon som har fått det billigare, vad åt ni i så fall?

• Svar på tråden 3 rätters... Vad kostar det?
  • Pumpkin

Det beror ju på om det är catering eller restaurang ni är ute efter? Och på matens kvalitet naturligtvis. När vi kollade på catering så låg vi på ca 250kr/kuvert för 3 rätters. Nu när vi funderar på restaurang så är det lägsta kuvertpriset 359kr, på den restaurangen vi vill ha alltså.

250kr måste nog räknas som ett helt OK pris. Eller rent av ett bra pris.

• scottishwife

jag tycker att 250 kr låter väldigt billigt men det kanske är catering. i stockholm ligger priserna på restaurang på ca 500 kr/kuvert och då är det inte säkert att dryck ingår i detta pris

• Snuppaluran

Jo vi har tänkt att vi skall anlita catering... Men man får ju också tänka på att på restaurang då ingår dukar och porslin, serveringspersonal och så.... Så restaurang kanske är billigare trots allt?

• Snuppaluran

Pumpkin! Vilken mat skall ni ha då.. Dvs hur ser er menu ut?

• valkyriana

Nej catering blir billigare. Det är vin och sprit de tjänar mest pengar på på restaurangen.
    Våran 3 rätters ligger på 235 kr catering
    skagentoast
    oxfilé
    kladdkaka

• valkyriana

personal kan ni anställa från restaurangskolor, porslin ingår i vissa lokaler. Dukar och servetter kommer jag att köpa från IKEA

• Pumpkin

Det vet jag först på tisdag när vi varit till restaurangen

Snuppaluran skrev 2007-10-06 13:21:38 följande:
    Pumpkin! Vilken mat skall ni ha då.. Dvs hur ser er menu ut?
  • Snuppaluran

Valkyriana, har du räknat med allt det andra då? Serveringspersonalen, dukar, servetter, porslin och så? Frågar mest för att jag försöker jämföra det "totala" kuvert priset. Visst är det sant att de tjänar mycket på vin och sprit! Det är inte klokt vad dyrt det blir om man skall ha drickat från restaurang!
    Vad trevlig er menu lät! Vi har fått förslag på
    Kantarellsoppa
    Andbröst med tilbehör
    och Skånsk äpplekaka till efterrätt (250 låter det bra?

• valkyriana

Nej varken personal eller linne är medräknat.
    1500 linne - ska säljas eferåt
    porslin ingår i lokalhyran, men jag ska ändå köpa stor mörkgrå kuvertallrikar för 19kr st

Lägg till ca 80 kr per skalle på kuvertpriset. och då slipper du betala 200 kr flaskan för ett halvdant vin

• scottishwife

ett tips
    vi hade 3 rätters middag och så här i efterhand så skulle vi ha skippat desserten för vi hade ju även tårta och kaffe efter. det hade räckt med bara tårtan. middagen drar ut längre på tiden än vad man tror och beräknar så ta er en funderare innan ni bestämmer er för både dessert och tårta. det drar ju även ner priset

• valkyriana

scottishwife
    Vi hade tänkt skippa desserten från början, just för att vi tänkte: men tårta- det är ju dessert. Hur lång tid tog eran midag? Och när klämde ni in tårtan?

• september22

Vi betalade 325kr för tre rätters catering. Skaldjurscheecekake med löjrom, kalvfilé med parmaskinkschips, glass- och sorbéterrin med mangosås och färska bär.
    För tre serveringspersonal i åtta timmar betalade vi 3000kr(utan kvitto)och för kocken som la upp maten betalade vi 700kr (4 timmar, utan kvitto). Linnedukar och servetter för 56p hyrde vi av mitt gamla jobb för 500kr, samma pris som dom hyr för.

Så 250kr är ett bra pris!
    Men som sagt ofta lägger ju restaurangen på 300% på alkoholpriset jämfört med om ni köper själva.

• scottishwife

vi satte oss ner till middag 19,30 och jag tror inte att vi var klara förrän vid 22,00-22,30, kommer inte riktigt ihåg men det var 3-rätters och så tal emellan så det drar ut på tiden.

vi hade lite bensträckare och sen var det tårta, vi hade kunnat strunta i desserten

jag tror att struntar man i dessert så kan man ha en bensträckare efter varmrätten och sen ta tårtan. många gäster vill ju ändå resa på sig och stå och titta när brudparet skär tårtan och det ska tas kort

• Fröken Figo

vi har fått en offert på 455 för trerätters. Det är catering och då ingår all dukning och servering. Jag tyckte det var ganska rimligt. Men 250 verkar jättebilligt. Beror på råvarorna också, typ av kött osv.

Svar på tråden 3 rätters... Vad kostar det?