• tågjäntan

vad är reklam här?

Jag vet att denna fråga finns tidigare och läste en moderators svar. Nyss läste jag ett in lägg och blev nyfiken på just det, hur ni tänker, och ville vara säker på svar =). I det här fallet frågar TS om det är någon som vet något om någon kör som både sjunger och serverar för hon hade hört om det. I detta inlägg, som jag kommer kopiera in, svarar hon att de hade det på sin fest, det var gamla bekanta och att det kostade si och så mm.
    Jag själv erbjöd vid något tillfälle att få köpa min klänning för det var panik - hennes mamma hade sytt klänning helt annorludna mot vad hon själv ville och hon undrade hur hon skulle göra.

Hur ska man själv tänka i dessa lägen? Skriva direkt till den personens inbox? Den möjligheten fanns ju inte tidigare.

"Vi hade serveringspersonal som sjöng både i kyrlan och sen under festen. Det var min svågers kompisar sen han sjöng i Uppsala Domkyrkas gosskör. Min svåger sjöng med dem både i kyrkan och på festen oxå.
    De har serverat och sjungit på fester tillsammans förr, och vi bad honom kolla om de hade lust att ställa upp på vårt bröllop. De är studenter, så alla ekonomiska tillskott är ju välkomna.
    Superduktiga killar! Det flöt på hur bra som helst med både servering och sång. De förgyllde verkligen kvällen. Nu i efterhand kan jag förstå hur viktigt det är med bra serveringspersonal.
    De sjöng som sagt i kyrkan, sen åkte de till festlokalen och plockade fram snittar och bubbel till gästerna, och var kvar till närmare ett på natten och diskade (vi hade bara middag och "normalt umgänge" inget röjparty och ingen dans.) Mina svärföräldrar betalade dem, men jag tror de fick 750-1000 kr/per person. Från början hade de sagt 500, men det blev så mycket att fixa för dem, så vi ökade på det."

• Svar på tråden vad är reklam här?
  • zukigirl

Jag är så ny som moderator så jag kan faktiskt inte svara på din fråga rätt av. Helt enkelt av den enledningen att jag inte vet säkert. Men jag hade nog inte tolkat inlägget som reklam utan som ett tips. Jag ska kolla lite närmre på tråden och återkomma senare.

zukigirl - Moderator
  • fjutjur brajd

Jag tycker att det är ganska intressant att läsa forumreglerna när det gäller tips och reklam. Det är en hel del som står där som jag tror att många inte är medvetna om. T ex att man bara får tipsa om en produkt/tjänst/företag max 3 ggr på ett halvår. Och att man inte får starta en tråd bara för att tipsa om ett företag eller en tjänst.

När det gäller dina exempel så blir det ju alltid en tolkning av reglerna. Som JAG tolkar reglerna så skulle inlägget ovan ses som ett tips. Det var ju efterfrågat och det går väl inte att säga att tipsaren har en främjande anknytning även om hon var släkt med en av dem.

När det gäller försäljning av din egen klänning tycker jag det är lite svårare att se det som tips eftersom det på något sätt gynnar dig själv.

Men det här är ju mina tolkningar... Blir intressant att höra vad moderatorerna tycker.

Ur forumreglerna:

6. Tips, länkar och referenser.
    Privatpersoner som har köpt en tjänst eller produkt får svara på förfrågningar om hjälp och då lämna tips och länkar till företag som kan vara till hjälp för andra medverkande, dock med följande inskränkningar. Man får inte posta:

* länk eller företagsnamn i inlägg utan motivering.
    * tips som är orelevant för sammanhanget.
    * starta en ny tråd för att tipsa om ett företag eller en tjänst.
    * tips mer än 3 gånger om samma företag/produkt/tjänst under ett halvår, allt därutöver tolkas som reklam.

Tipsen ska postas i forumet, man får inte begära att personer ska maila eller ringa för att erhålla tipset eller själv uppge kontaktinfo för att ge tipset.
    Tips måste vara oberoende, dvs den som postar inlägget får inte ha en främjande anknytning till företaget/produkten/tjänsten (anställd eller liknande).

7. Förbud mot reklam och annonser.
    Din medverkan får inte syfta till att göra reklam för produkter och tjänster. Man får till exmpel inte:

* posta referenser, företagsnamn eller kontaktuppgifter som kan kopplas till tjänst/produkt i inlägget eller signatur.
    * skriva under inlägget med någon referens bara för att man bidragit till faktan.
    * efterfråga, begära eller uppmana andra att lämna kontaktuppgifter i forumet.
    * uppge sin egen kontaktinfo för vidare information.
    * skicka reklam till adresser eller kontaktuppgifter som erhållits från webbplatsen.
    * förmedla produkter eller tjänster som baseras på pyramidmetoder, nätverk eller andra oetiska försäljningssätt.

• zukigirl

tågjäntan: Jag kan inte hitta den aktuella tråden. Skulle du kunna länka till den så är du snäll.

zukigirl - Moderator
  • Zozo

Den där regeln om 3 ggr pa ett halvar tycker jag är töntig och jag tror nog att jag tipsat om samma sak flera ganger. Jag menar, grejen här pa forumet är ju att samma fraga ofta aterkommer. Tex: Var kan man billigast köpa klänningen av X-märke? Eftersom jag var sa HIMLA nöjd med stället där jag köpte min klänning med bra pris och stralande service, sa tipsar jag naturligtvis om den butiken när jag kan. Jag har ju ingen kommission eller nagot där, sa jag fattar inte varför det skulle râknas som reklam....?

• oss två

Tycker inte heller såna saker bör räknas som reklam, klart man tipsar om ställen som är bra.

• *Lilla M*

Ja, jag menar, de flesta är ju faktiskt här i form av konsumenter. Alla vill ha tips, råd, info och stöd angående saker de planerar att köpa till sitt bröllop. Det handlar ju som bekant ofta om stora summor pengar när det gäller bröllop. Såklart att man vill veta om just den klänningen/frisören/floristen/cateringfirman är värt pengarna. Det här forumet fyller inte sitt syfte om folk inte får ge tips och erfarenheter till varandra.

• zukigirl

Nu har jag kollat på bägge trådarna och den första tolkar jag INTE som reklam däremot den andra. Man får inte starta en tråd för att ge ett tips så den är solklar och kommer att tas bort.

zukigirl - Moderator Bröllopstorget
  • Patrik - Bröllopstorget

Anledningen att reklam har väldigt detaljerade regler är flera:

Många företag utnyttjar forumet och låtsar vara brudpar och liknande för att gynna sin försäljning, det gäller främst privatpersoner som säljer musiktjänster, men också guldsmeder och fotografer. De i branschen känner igen dessa personer och de klagar på oss att de inte vill betala för annonser när dom kan annonsera gratis i forumet. Dvs vi förlorar annonsörer och intäkter som behövs för att driva sajten.En del privatpersoner får kickback från företag om de sprider om deras tjänst på Bröllopstorget och andra sidorForumet används för att smutskasta konkurenter osvDärför har vi en massa regler för att motverka allt detta som är negativt för oss och våra medlemmar, men ändå tillåta tips som den grundläggande funktionen i forumet. Vi vill att tips ska flöda i forumen, men då riktiga tips som kommer från ärliga avsikter så att säga.
    Kreativ VD - Familjeliv Media AB
  • thalia82

Skönt att höra att mitt inlägg (för det var jag som skrev om våra serveringskillar) inte räknades som reklam. tänkte inte ens på det kunde när jag skrev, eftersom jag inte har något vistintresse i det hela... Svarade på en fråga som ställdes bara. Har inte ens kontaktuppgifter till dem, förrutom till min svåger då, av förklarliga skäl.

Svar på tråden vad är reklam här?